Lätt ryggsäck för Sarektur?

Håller på att se över min utrustning inför årets fjällvandring. Nu är det ryggsäcken som granskas. Har en V8 på 75 l och över 3 kg tung. Jag trivs i och för sig med stabiliteten med den men kan ändå tänka mig att prioritera vikten. Har fastnat för GoLite Quest som rymmer 72 l och väger mindre än hälften, 1450 g. Till detta får man väl lägga ett lätt regnskydd, misstänker jag.

Säcken ska få vara med på 12-14 dagar i fjällen och jag räknar med en startvikt på ca 20 kg (kamera och kikare väger tungt, dessvärre). Det verkar som att denna säck ska klara allt detta.

Men är den bra? Är den slitstark nog? Är den OK att bära? Finns det andra säckar som är bättre och/eller lättare? Klarar den möjligtvis att stå emot en dags regn utan extra regnskydd?

Många frågor, och om någon har svar på en del av detta så är jag tacksam! Ska bli kul att bli lite lättare!

/Hans
 
Inte funderat nåt på Ospreys säckar?
Lätta,stabila,men bekvämt bärsystem.Inte så dyra heller.
Om du nu börjar med 20kg startvikt.
 
Inte funderat nåt på Ospreys säckar?
Lätta,stabila,men bekvämt bärsystem.Inte så dyra heller.
Om du nu börjar med 20kg startvikt.

Ja tack, nu har jag det! Det finns en som heter Osprey Aether 70. Rymmer således 70 liter, vilket är helt OK. Väger däremot lite mer än GoLite, ca 2,1 kg mot 1,5. Verkar vara mer stabil och kanske också mer oöm än GoLite. Men faktiskt nästan 300 kr dyrare (nu är priset inte avgörande).

Här gäller det att tänka efter vilka egenskaper jag prioriterar...
 
Jag har en jam2 och en osprey aehter 60. Båda är mycket bra ryggsäckar och båda känns rejält tåliga.

Men, är det någon som vet om det är samma material i quest som i jam2? På golites hemsida står det dyneema på jam2 och 100% nylon på questen? Då skulle ju hållbarheten tala till ospreyryggans fördel. Annars verkar questen som en mycket fin ryggsäck.
 
Granite Gear

Jag kör med Granite Gear´s Nimbus Meridian när jag skall vara ute i två veckor...

http://www.backcountrygear.com/catalog/packdetail.cfm/GG3385

Inte Uberlätt men det går att banta bort topplocket. som är avtagbart och för mig dubblerar som dagstursmidjeväska. Grymt flexiga sidofickor som rymmer mycket mer än man tror.

Bär 18kg enl tillverkaren.

Kolla in getout.se . där finns det fler modeller att välja på.

//Thomas
 
Jag har en jam2 och en osprey aehter 60. Båda är mycket bra ryggsäckar och båda känns rejält tåliga.

Men, är det någon som vet om det är samma material i quest som i jam2? På golites hemsida står det dyneema på jam2 och 100% nylon på questen? Då skulle ju hållbarheten tala till ospreyryggans fördel. Annars verkar questen som en mycket fin ryggsäck.

Ang dyneema så står bl.a detta på eng wikipedia vilket borde tala för att dyneeman är mest hållbar.

"This results in a very tough material, with the highest impact strength of any thermoplastic presently made. It is highly resistant to corrosive chemicals, with exception of oxidizing acids. It has extremely low moisture absorption, has a very low coefficient of friction, is self-lubricating, and is highly resistant to abrasion (15 times more resistant to abrasion than carbon steel). Its coefficient of friction is significantly lower than that of nylon and acetal, and is comparable to that of Teflon, but UHMWPE has better abrasion resistance than Teflon. It is odorless, tasteless, and nontoxic."
//Peter
 
som jag skrivit om i en annan tråd (om att mäta ryggsäcksvolym) så får man ta de 72 litrarna med en nypa salt. jag har kontrollmätt min Quest med sopsäck och vatten och funnit att huvudsäcken rymmer ca 50 lit, sen tillkommer bakficka och toppficka men de är knappast 22 lit. Jag valde mellan en Bergans Helium och Questen och jag provpackade dem i butik och anser att de rymmer precis lika mycket i huvudsäcken. Jag valde Questen fastän det verkar vara glädjeliter, för jag tyckte den satt mycket bättre och verkade ha bättre väv. Men jag kan tänka mig att om man inte har tillfälle att provpacka så kan man känna sig lurad på volymen
 
Håller på att se över min utrustning inför årets fjällvandring. Nu är det ryggsäcken som granskas. Har en V8 på 75 l och över 3 kg tung. Jag trivs i och för sig med stabiliteten med den men kan ändå tänka mig att prioritera vikten. Har fastnat för GoLite Quest som rymmer 72 l och väger mindre än hälften, 1450 g. Till detta får man väl lägga ett lätt regnskydd, misstänker jag.

Säcken ska få vara med på 12-14 dagar i fjällen och jag räknar med en startvikt på ca 20 kg (kamera och kikare väger tungt, dessvärre). Det verkar som att denna säck ska klara allt detta.

Men är den bra? Är den slitstark nog? Är den OK att bära? Finns det andra säckar som är bättre och/eller lättare? Klarar den möjligtvis att stå emot en dags regn utan extra regnskydd?

Många frågor, och om någon har svar på en del av detta så är jag tacksam! Ska bli kul att bli lite lättare!

/Hans

Jag är inne i samma process. Har provat GoLite Quest packad med c:a 17,5 kg i en butik.
Jag tror inte vikten är ett problem även om man inte kan prova så mycket i en butik. Men du avser ju att ha mer än 17-18 kg i ryggan. Jag är däremot tveksam till är om den verkligen rymmer c:a 70 liter Se slutet på den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=413378#post413378
Jag ska vid tillfälle titta på GoLite Odyssey som enl. spec. ska rymma c:a 90 liter.
Jag vill gärna att det som jag har haft med mig i min Berghaus Atlas (utan sidofickor) ska rymmas i en ny men markant lättare säck. Om Haglöfs nya Matrix 70 verkligen rymmer 70 liter kanske den kunde vara ett alternativ. Men den är något tyngre än GoLite Odyssey.
Gamla modellerna av Quest och Odyssey finns testade på http://www.backpackgeartest.org/
Just nu står Odyssey överst på min lista.

/ Bertil
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 392
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.