Lätt ryggsäck för Sarektur?

En fråga till Bulingen....

Jag blev också lite sugen på en Crux (man kan aldrig ha för många ryggsäckar) men jag såg att det är ett fast bärsystem. Hur lång är du och vilken version har du ? Jag är 1,91m och med fasta bärsystem brukar det alltid bli för kort i ryggen :(

Mvh
 
Blogga om Crux A70

Jag fick tag på säljaren per telefon, och han ansåg också att Crux:en håller angiven volym. För min skull behöver du inte fylla med vatten, således.

Vidare är säcken sydd av kevlarväv, vilket borgar för slitstyrka. Det är tydligen denna väv som gör att priset är högre än för andra, liknande säckar.

Det kommer att bli en sådan säck för min del som det ser ut nu. Tack Lars Ö för att du fick in mig på detta spår! Tack även ni övriga, denna samling tips har verkligen varit värdefull.

/Hans

Om du ska beställa Crux-säcken, får du se till att blogga om den. Uppackning, hur det ser ut när du packar den fullt med din utrustning inför Sarek, när du har på dig den etcera :)
 
Jag har också en Crux, men den mindre modellen på 57 l. Är 175 cm och har storlek 2. Okomplicerad säck vars lätta vikt uppnåtts genom avskalad design snarare än snåla på materialtjockleken.
 
Om du ska beställa Crux-säcken, får du se till att blogga om den. Uppackning, hur det ser ut när du packar den fullt med din utrustning inför Sarek, när du har på dig den etcera :)

OK, jag ska meddela mig på min blogg här på Utsidan!

Och säcken är nu beställd. Jag är ca 171 cm i längd, och jag är rätt så säker på att det är mellanstorleken som gäller (stl 2). Jag har visserligen inte mätt min rygglängd, men har i varje fall inte kort rygg i förhållande till min kroppslängd.
 
Jag blev också lite sugen på en Crux (man kan aldrig ha för många ryggsäckar) men jag såg att det är ett fast bärsystem. Hur lång är du och vilken version har du ? Jag är 1,91m och med fasta bärsystem brukar det alltid bli för kort i ryggen :(

Mvh
Jag är 179cm och har storlek 2 på ryggsäcken. På Crux engelska hemsida kan man se hur man själv kan mäta vilken rygglängd som passar till de olika storlekarna.
http://www.crux.uk.com/en/crux_rucksacks_sizes.php
 
Det är rätt, ryggsäcken MÅSTE ju inte vara särskilt tung om man absolut inte vill...;)
 

Bilagor

  • lätt.jpg
    lätt.jpg
    34.8 KB · Visningar: 613
Ja, länken fungerar. Jag ska se om jag kan få kontakt med företaget.

En fråga till: Med tanke på flera personers intryck av att volymen på säcker inte är vad företagen lovar, vilket intryck har du? Är säcken en 70-literssäck eller är det bara 50+?
Jag har nu gjort ett försök att mäta volymen på min ryggsäck Crux AK70. Jag stoppade en stor plastsäck inuti och fyllde den sedan med vatten, och antecknade noga hur mycket vatten jag fyllt den med.
När jag fyllt i 60 liter vatten var det svårt att fortsätta fylla på mer då hela säcken började gunga som en jättestor geleklump. Hade jag haft hjälp att stötta ryggsäcken hade jag säkert kunnat fylla på 10 liter till, men då hade hela säcken varit fylld till brädden, inklusive det mesta av snölåset.
Jag kan nu säkert säga att det går att få i 70 liter i en Crux AK70 till det kommer att locket rymmer 7 liter(vilket jag inte mätte). Hoppas detta var till nån hjälp.
 
Tack, det känns som en bekräftelse på att denna säck kommer att fungera för mig, volymsmässigt.

Nu är jag ganska spänd på att få se den i verkligheten, den är beställd och ska anlända hem till mig om någon eller några arbetsdagar.
 
Volym och mått på AK70

När jag fyllt i 60 liter vatten var det svårt att fortsätta fylla på mer då hela säcken började gunga som en jättestor geleklump. Hade jag haft hjälp att stötta ryggsäcken hade jag säkert kunnat fylla på 10 liter till, men då hade hela säcken varit fylld till brädden, inklusive det mesta av snölåset.
.


Hade du mätt din säck skrev du? Du skulle inte kunna lägga ut måtten?

Ska jag tolka din vattenmätning som att 70 liter är säckens volym med ett uppackat snölås?

Jag tycker att säcken är intressant men för mig är 70 liters volym på en ryggsäck volymen av själva säcken innan man börjar fylla upp snölåset.

Detta med att volymer anges och uppfattas på olika sätt gör det svårt att få kläm på säckar man inte fysiskt kan inspektera.

Uffe
 
Yes!

Hade du mätt din säck skrev du? Du skulle inte kunna lägga ut måtten?

Ska jag tolka din vattenmätning som att 70 liter är säckens volym med ett uppackat snölås?

Jag tycker att säcken är intressant men för mig är 70 liters volym på en ryggsäck volymen av själva säcken innan man börjar fylla upp snölåset.

Detta med att volymer anges och uppfattas på olika sätt gör det svårt att få kläm på säckar man inte fysiskt kan inspektera.

Uffe
Ja, du tolkar min mätning rätt. Volymen är med uppackat snölås. Snölåset är av stark väv så det är inget problem att packa upp det om man vill! Till huvudsäckens volym finns det även 7 liter i topplocket!
På min 10-dygns Sarektur i augusti så hade jag all packning inuti ryggsäcken,med nära nog hela snölås-utrymmet orört. Således inga problem att få in mat för flera dagar ytterligare i säcken om jag ville det.
Håller med dig om att det bästa är om man kan känna på prylarna, och provpacka m.m. innan man gör ett köp.
Själv så mätte jag min rygglängd enligt instruktion på Crux hemsida och chansade med en beställning. För mig blev det en fullträff!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
MrZog Lätt ryggsäck på ca 50 liter Lättpackning 36
tinab66 tips om lätt men stabil dam-ryggsäck 50L Lättpackning 7
Fjälla Lätt ryggsäck - vilken ska jag välja? Lättpackning 21
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 420
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.