Lätt ryggsäck för Sarektur?

Stort tack!

Det är verkligen jättebra att kunna diskutera med människor som har erfarenhet av de saker man går och spanar på. Och när dom sedan visar bilder på grejerna är det ju verkligen kalas.

Saken är den att jag har en Haglöfs Victor 50 . Den rymmer enligt min amatörmässiga bedöming 50 liter redan innan man börjar fylla upp snölåset. - "rätt" angivna litrar jämfört med många andra fabrikat således. Jag har någon gång packat ned 10 dagars fjällpackning i den också men det blev trångt.

Jag tittade därför på AK 70 som en säck som skulle vara större än Victor 50 men mindre (och givetvis lättare!) än min stora Norröna säck på 100+ l.

Av de beskrivningar jag fått verkar det som om Crux säcken inte är så pass mycket större än min Viktorsäck som jag skulle önska. Tyvärr - för säcken är väldigt fin och "clean" i designen.

Uffe

Det är verkligen jättebra att kunna diskutera med människor som har erfarenhet av de saker man går och spanar på. Och när dom sedan visar bilder på grejerna är det ju verkligen kalas.

Saken är den att jag har en Haglöfs Victor 50 . Den rymmer enligt min amatörmässiga bedöming 50 liter redan innan man börjar fylla upp snölåset. - "rätt" angivna litrar jämfört med många andra fabrikat således. Jag har någon gång packat ned 10 dagars fjällpackning i den också men det blev trångt.

Jag tittade därför på AK 70 som en säck som skulle vara större än Victor 50 men mindre (och givetvis lättare!) än min stora Norröna säck på 100+ l.

Av de beskrivningar jag fått verkar det som om Crux säcken inte är så pass mycket större än min Viktorsäck som jag skulle önska. Tyvärr - för säcken är väldigt fin och "clean" i designen.

Uffe
Om din Viktor 50, har en volym på 50 L. exklusive "snölåsvolymen" så tror jag mig kunna säga säkert att Cruxen rymmer 60 L. exklusive "snölåsvolymen" till det kan plusas 7L. i topplocket.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Volymen är med uppackat snölås. Snölåset är av stark väv så det är inget problem att packa upp det om man vill!

Precis så är det. Snölåset är så kraftigt att jag betraktar det som en del av säckens packningsutrymme. Eftersom dessutom locket "flyter" så justerar man det efter hur mycket man fyllt snölåsdelen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips