Lätt packbar ryggsäck

Jag är på jakt efter en lätt ryggsäck som jag kan packa ner i en packrulle.

Är det helt kört med en ryggsäck med kolfiber/aluminium i ryggen, eller finns det någon variant som kanske går att rulla ihop på längden?

Om jag måste gå på en ramlös ryggsäck, finns det någom som ni vet är extra packbar?

Nästa fråga är hur stor ryggsäck jag behöver. Jag har provpackat i en 26-literssäck jag hade hemma. Fick i allt jag räknar ha med mig förutom liggunderlag, vattenflaska, läger-/vadarskor och mat. Liggunderlag kan jag ha utanpå väskan. Vattenflaskan räknar jag med att ha i en sidoficka (finns ingen på väskan jag packade i). Läger-/vadarskorna vill jag gärna få plats med i väskan, så nån extra liter behövs för dem. Men mitt stora problem är maten. Jag har ingen aning om hur stor plats den tar. Kan ni hjälpa mig med en uppskattning på hur mycket plats mat för en vecka tar? För enkelhetens skull kan vi räkna med två REAL-påsar om dagen plus frukost och nötter/bär/russin som snacks.
 
Det här blir per definition en teoretisk utläggning, men se den som en tankemodell där du kan sätta in dina personliga utgångsvärden:
- med kolhydratfattig högfettskost och egentillverkning av all proviant är jag nuförtiden nere på ett genomsnittligt kaloriinnehåll av som mest 650 kcal/100 g. Tror inte det går att pressa mycket till, utan att ge avkall på aptitligheten.
-med det mesta pressat till "bars" och/eller vacuumkomprimerat (inkl trots allt lite påsar med "löspackade" nötter, kryddor etc som drar upp snittet) fyller dessa 100 g, i genomsnitt och grovt räknat, något under 2 dl.

Nu kan du bara (an)ta ditt personliga dagliga kaloribehov under turen, och börja räkna:).

För min del brukar det sluta på ca 0,8 l mat/dag, men väger jag hälften så mycket som du och avverkar hälften av dina planerade dagsetapper och denivellationer, så är ju den upplysningen inte till någon nytta för dig ;)

PS med realpåsar blir det mångdubbelt mer, åtminstone med lika högt näringsinnehåll ;)
 
Om du väger hälften av vad jag väger så hade du inte orkat gå en meter. Du hade legat dödligt sjuk på någon intensivvård någonstans ;) Nää, jag skulle gissa på att vi väger ungefär lika mycket. Och med tanke på hur erfaren du verkar så tror jag nog att du går minst lika långt per dag som jag tänker göra. Så de grundförutsättningarna tror jag nog är ungefär samma.

Däremot kommer jag bära med mig en del REAL-påsar och min egentillverkade mat kommer ha mer kolhydrater än din och den kommer vara packad i vanliga ziploc-påsar. Så volym/dag kommer vara högre trots samma eller lägre energiinnehåll. Tyvärr.

Men om jag utgår från dina 0,8l och dubblar det blir det ca 11 liter för en vecka. Det gör alltså att jag behöver en väska på ca 40 liter. Då har jag svar på en av mina frågor. Tack för det!

Då återstår bara att hitta en väska på ca 40 liter som går att stuva ner i en packrulle. Tips?
 
Hmm, alldeles för många ändrade parametrar ;)
Föreslår att du struntar i min teoretiska beräkningsmodell och kör försiktighetsprincipen: sätt ihop en komplett, typisk dagsranson du tänkt dig IRL (frukost, lunch, kvällsmat, mellanmål/snacks etc) och mät volymen. Tror du kommer betydligt närmare sanningen på det viset.
 
Tack för de orden, behövde höra något som får min ända ur vagnen. Måste börja laga lite mat. Sticker om knappt en månad!
 
Dygnspåsarna för mig på 185 över havet och 90 kg är på lite över 2 l.
De väger mer än 2x Joannas.
Därför och fotoutrustning därtill, gör att jag villa ha en ryggsäck med lite ryggstabilitet.
Men vi är alla olika.
go tur
 
jag villa ha en ryggsäck med lite ryggstabilitet.
Det vill jag också. Men just nu är det viktigare att den går att packa ner i en packrulle. Förhoppningsvis utesluter inte det ena det andra!

Gamla Mariposa Plus hade t ex bara två raka stänger i ryggen som man kunde plocka ur.
http://blogpackinglight.wordpress.com/2008/06/03/gg-mariposa-plus/
Den nya mariposan har en stång som är böjd som ett uppochnervänt U, så även om den går att plocka ur så blir det svårt att få ner ramen i en packsäck.

ZPack Arc Blast har en ram som man kan plocka bort. Jag tror att det går att dela den i fyra raka stänger, men jag är inte helt säker. Tyvärr är den säcken för dyr. Skulle gissa på ca 3500kr inkl de tillval jag skulle vilja ha och frakt, tull och moms. Hade den funnits med silnylon i stället för cuben så hade den nog varit ett riktigt hett alternativ.
http://www.zpacks.com/backpacks/arc_blast.shtml

Nån som vet andra säckar där man kan plocka ur ramen och på så sätt kunna få ner både väska och ram i en packrulle?
 
En ytterpacksäck till ryggsäcken så att remmar, bälten och spännen stängs inne är vida enklare.
Den enkla vägen att packa i ryggsäcken är vida mer praktisk.
 
(...) just nu är det viktigare att den går att packa ner i en packrulle. (...)
Du kanske får fler kreativa förslag, om du beskriver det problem, som du vill lösa - inte bara en av kanske flera möjliga lösningar ;)
Ska du flyga med säcken? Packa för toppturer från ett basläger? Storhandla? ;)
 
En ytterpacksäck till ryggsäcken så att remmar, bälten och spännen stängs inne är vida enklare.
Den enkla vägen att packa i ryggsäcken är vida mer praktisk.

Känner mig rätt dum nu att jag inte har tänkt på det tidigare :S Gör ju urvalet av ryggsäckar betydligt större!

joanna: Jag ska få med mig ryggsäcken på motorcykeln. På grund av ett brutet nyckelben kan jag inte ha ryggsäcken på axlarna utanpå mina mc-kläder. Tänkte ha alla packning i kraftiga packrullar på hojen. Därför blev ju den naturliga tanken att även ha ryggsäcken där i. Men som seobserver så klarsynt har påpekat kanske det inte är bästa lösningen.


(Extra vaddering på axelremmen på ryggsäcken gör att jag kan bära den i vanliga fall. Med mc-jackan på hjälper inte den extra vadderingen då den ligger utanpå det hårda plastaxelskyddet i jackan. Liknande vaddering på insidan av axelskyddet som på axelremmen till ryggsäcken är inte så lätt att få till då skyddet rör sig mycket mer (dvs ligger på olika ställen) än vad en axelrem på en ryggsäck gör.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 365
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...