Lätt packbar ryggsäck

Hmm, alldeles för många ändrade parametrar ;)
Föreslår att du struntar i min teoretiska beräkningsmodell och kör försiktighetsprincipen: sätt ihop en komplett, typisk dagsranson du tänkt dig IRL (frukost, lunch, kvällsmat, mellanmål/snacks etc) och mät volymen. Tror du kommer betydligt närmare sanningen på det viset.

Blir fortfarande en del gissningar/antagenden, men lite bättre än innan borde det bli...

Lunch och middag/kvällsmat tar enligt tidigare inlägg 0,5 liter totalt.

Jag har ingen torrmjölk hemma, så jag kan inte blanda ihop och kolla, men en enkel summering av alla volymer gör att en portion frukostgröt tar ca 0,23 liter (recept http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?p=693804)

Lägg till det 200g "trailmix", ca 0,4 liter

Totalt hamnar jag då på drygt 1,1 liter mat om dagen.

Enligt min tidigare provpackning i en 26-litersryggsäck borde jag teoretiskt klara mig med en ryggsäck på 37 liter för en veckas vandring. Men nu när jag skrev det här kom jag på att sovsäcken kanske var lite väl elakt hoppressad. Så om jag flyttar den från sin medföljande packpåse (2 liter kanske) till en 8-liters så hamnar jag på 43 liter.
 
Nja... Jag har två packrullar av Ortliebs kraftigaste modell (22 liter vardera) och en 60-liters ortliebkopia från Biltema. Tyget är riktigt ordentligt kraftigt för att tåla en omkullkörning. Vill ju inte ha ett stort skavhål i väskan bara för att jag råkar lägga motorcyklen på sidan på någon liten grusväg/skogsväg någonstans...
Klart jag skulle missa den aspekten ;). Slutade i tidernas gryning snabbt och tvärt med motorcykel p g a insikten att jag inte skulle kunna hålla fartddjävulen stånden (kanaliserar den till utförsåkning, man faller liksom lite mjukare ;))
Min ännu motorcykelåkande kollega i byggbranschen har dock tipsat om detta - nötning är visserligen inte samma sak som genomtrampning, men bara "på känn" är dessa folier kraftigare än allt jag sett i väskväg.
En 12,5 m-rulle kostar visserligen kring 500 kr, men det lär gå att köpa mindre bitar i konsumentbygghandeln.

Hans andra tips på "armering" är ett stöldskyddsnät , visserligen inte gratis heller, så kanske bara rimligt om man ändå vill ha det till ryggsäcksresor i skumma trakter
 
Tack joanna. Ditt inlägg påminde mig om en produkt jag har sneglat lite på tidigare.

Saddlemen Destination Pack
UkOCH0M.jpg


Mellan inner- och yttertyg ligger ett metallnät.
dz8wsfQ.jpg


76 liter. 12" i diameter och 40" lång. Omkretsen är alltså drygt 90cm. Joanna, har du din lilla Exos i närheten? Finns det någon möjlighet att få ner den där i? Skulle det till och med gå att få i din stora Exos?

Hade känts lite tryggare om jag kunde lägga min MC-grejer i en sådan när jag inte är vid motorcykeln. Men sen blev jag snål och tyckte den var för dyr. Men om jag nu kan motivera ett inköp med att även använda den till att ha ryggsäcken i på hojen så känns det inte lika dyrt längre :)
 
(...) 76 liter. 12" i diameter och 40" lång. Omkretsen är alltså drygt 90cm. Joanna, har du din lilla Exos i närheten? Finns det någon möjlighet att få ner den där i? Skulle det till och med gå att få i din stora Exos? (...)
Tur, jag är precis hemkommen till Sverige och kan kolla. Det är "sidovingarna" längst ner på ramen, som är dimensionerande. Spännvidden mellan deras spetsar är som mest 35 cm på den stora Exos (58 l), alltså lite större än diametern på din säck. Du kanske får stuva in ryggan "med huvudet före", om packsäckens botten är rundsydd, men kan du "platta till" den längre upp, så räcker omkretsen teoretiskt (jag får den till knappa 96 cm) - dock bara om botten på säcken inte är fullpackad.
Det är sen ingen jätteskillnad till den lilla modellen,"vingarna" är ju i bägge fallen dimensionerade för att passa en genomsnittlig mänsklig bakdel ;). Själva säcken är ju lite mindre, så samma packvolym i nedre delen blir närmare "fullpackat" tillstånd utan att för den skull rymma mer.
Höjden är ju inget problem i något av fallen
OBS allt ovan gäller de ursprungliga Exosmodellerna.
Hade känts lite tryggare om jag kunde lägga min MC-grejer i en sådan när jag inte är vid motorcykeln. Men sen blev jag snål och tyckte den var för dyr. Men om jag nu kan motivera ett inköp med att även använda den till att ha ryggsäcken i på hojen så känns det inte lika dyrt längre :)
Behöver du transportera stora Exos i fullpackat tillstånd, så kanske ändå säkrare (och lite mer flexibelt för framtiden) att köpa ett löst stöldskyddsnät, med något enkelt/billigt regnskydd innanför.
Nätet blir mer måttflexibelt, samt inte minst fortsatt användbart även efter att det gått något nötningshål på själva tyget/regnskyddet.
 
Senast ändrad:
Spännvidden mellan deras spetsar är som mest 35 cm på den stora Exos (58 l), alltså lite större än diametern på din säck. Du kanske får stuva in ryggan "med huvudet före", om packsäckens botten är rundsydd, men kan du "platta till" den längre upp, så räcker omkretsen teoretiskt (jag får den till knappa 96 cm) - dock bara om botten på säcken inte är fullpackad.

Osäker på hur packsäcken är sydd i botten. Här är en bild när säcken hänger med botten uppåt.
1204-crup-01%2Bsaddlemen-introduces-destination-pack%2Bsuzuki.jpg


Ja, omkretsen på packsäcken är knappa 96 cm (jag skrev drygt 90cm för att ha några centimeters marginal). Vad är omkretsen på ryggsäcken vid sidovingarna när ryggsäcken är tom?

Behöver du transportera stora Exos i fullpackat tillstånd, så kanske ändå säkrare (och lite mer flexibelt för framtiden) att köpa ett löst stöldskyddsnät, med något enkelt/billigt regnskydd innanför.
Nätet blir mer måttflexibelt, samt inte minst fortsatt användbart även efter att det gått något nötningshål på själva tyget/regnskyddet.

I packsäcken kan jag packa runt om ryggsäcken om det behövs. Så länge bara ryggsäcken får plats tom så är jag inte så orolig över att få med mig mina andra grejer också.
 
Beställde en Exos 48 nu. Så kan jag mäta själv exakt hur stor den är när den kommer :) Och även, ännu viktigare, kolla hur den passar på mig!
 
Härligt Tobbe det ser mer och mer ut som en framkomlig lösning, grattis!
go tur
Hoppas det! Tyvärr verkar det som att jag är lite sent ute :( Hittar ingen återförsäljare i EU som har packsäcken (hade sedan tidigare hittat den i en .co.uk-webbshop, men det visade sig vid närmare undersökning att det bara var en uk-adress till en affär i USA).

Leveranstiden från USA gör att det inte är säkert jag hinner få den innan jag sticker om tre veckor.
 
Hittade ett annat alternativ: http://www.friluft.se/product_info.php?manufacturers_id=88&products_id=3148

Dyrt som kvicksilver, och jag behöver hitta på något slags skydd så att inte nätet repar sönder motorcykeln. Dessutom vet jag inte måtten på den, än.

EDIT:

Hittade en säljare i England. Mycket bättre pris och leveranstiden borde vara okej.

http://www.motorcycle-tourer.co.uk/pacsafe-stuffsafe-80-secure-waterproof-stuff-sack/

Om jag läser måtten rätt så är diametern 38 cm och höjden 68 cm. Så nu är frågan om höjden räcker till. Men det borde väl vara lugnt? Och för att inte repa sönder motorcykeln går det kanske att ha nätet på insidan av påsen. Eller får jag vända hela paketet ut-och-in.

Ser lite ljusare ut igen seobserver :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Lätt och billig packlista Lättpackning 421
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 26
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.