Vi kom ju fram till att skippa hygien och apotek och sånt då det är så personligt.

För en enkel övernattning i skogen behöver man egentligen ingenting mer än vad man tar med sig på en vanlig tur i skogen. Kanske om man frågar en tandläkare så tycker de att man ska ha tandborsten med sig och ifall man skiter kanske man vill tvätta händerna efteråt. Men brukar man inte ha första hjälpen, skavsårstejp, bandage, handsprit med mera på skogspromenader så behöver man ju inte ta med det nu heller. Jag utgår ifrån att man har allt man behöver hemma. Men när man sätter ihop en necessär finns många fallgropar viktmässigt, så jag gjorde en liten jämförelse som man kan läsa i denna tråden.
 
.. och lite mer inspirationsbilder.

0251BFDF-2874-49AC-B300-42C1AA1AB835.jpeg

A496DDA1-F91D-4926-BBAF-63C2AC986688.jpeg

AA578C04-8166-49F1-AD7B-4D3825122164.jpeg

Tog med mig skalet till ett värmeljus och lite folie ut i skogen. I värmeljusskalet hade jag perlite (till krukväxter) då jag saknar väggisolering hemma.

Kastrullstöd löste jag på plats. Det tog mindre än 5 min att koka 2,5dl vatten vilket resulterade i en lagom kopp med kaffe. Jag fyllde sprit ungefär så mkt som fick plats med perliten, 10ml och det brann fortfarande ett litet tag efter att kaffet kokar upp och puttrat färdigt.

Vikten för köket var totalt 13g
1g påse
1g värmeljusskal med perlite
0,5g extra värmeljusskal som lock för att perliten skulle stanna kvar under transport. Kunde ju också använts för att få mer effekt under grytan vid behov.
10g alufolie

Samt tillbehör
100g trangiagryta + tamoj
25g vikkåsa
21g Bictändare (mini väger 10g mindre)
40g petflaska
15g spritflaska

Totalt 215g.

Man hade enkelt kunnat välja en lättare vattenflaska och en lättare mindre gryta och lättare tändare men nu fick det bli ett exempel på vad jag kunde rafsa ihop enkelt hemma i köket på någon minut.

Det blåste ingenting så det var väldigt enkelt att göra så här. Ska prova fler gånger i sämre väder, då krävs säkert lite mer koncentration, vi får se.
 
Kul detta med värmeljusskal! Hur länge räckte en påfyllning?

Värmeljus finns ju i olika storlekar, så man kan välja efter hur mycket mat/dryck per gång man vill värma. Själv hade jag skalet efter de lite större ljusen, som är knappt 60 mm i diameter. Då räckte spriten mer än väl till middagen utan att jag behövde vara försiktig med att inte överfylla.

"Naturliga" kastrullstöd, och egentligen också vindskydd, finns ju nästan överallt, men folien ger också reflektion så jag tyckte det var värt att ha med. Man kan rigga den stadig med ett par-tre tältpinnar, om det blåser.

Jag hade inget brännarlock i o m att stenullsmattan satt fastklämd, men med T-sprit tar man inga risker :p så lilla påsen med brännaren var förvisad till en av ryggsäckens ytterfickor.

Tog tyvärr nästan inga bilder på den tiden.

Är det värt att föreslå bränslegel som alternativ? Det är nog lättare att hantera för en nybörjare och stinker/smakar inte så vidrigt. Går dessutom att använda som desinfektion och eldstartare. Men kanske lite dyrt på "lätt & billig"-listan? Finns i mindre förpackning, men då dyrare per liter.
 
Vi kom ju fram till att skippa hygien och apotek och sånt då det är så personligt.

För en enkel övernattning i skogen behöver man egentligen ingenting mer än vad man tar med sig på en vanlig tur i skogen. Kanske om man frågar en tandläkare så tycker de att man ska ha tandborsten med sig och ifall man skiter kanske man vill tvätta händerna efteråt. Men brukar man inte ha första hjälpen, skavsårstejp, bandage, handsprit med mera på skogspromenader så behöver man ju inte ta med det nu heller. Jag utgår ifrån att man har allt man behöver hemma. Men när man sätter ihop en necessär finns många fallgropar viktmässigt, så jag gjorde en liten jämförelse som man kan läsa i denna tråden.
Då lägger jag upp mitt ocskå, i samma tråd :)
 
Kul detta med värmeljusskal! Hur länge räckte en påfyllning?

Värmeljus finns ju i olika storlekar, så man kan välja efter hur mycket mat/dryck per gång man vill värma. Själv hade jag skalet efter de lite större ljusen, som är knappt 60 mm i diameter. Då räckte spriten mer än väl till middagen utan att jag behövde vara försiktig med att inte överfylla.
Jag använde ett skal som lock till skalet för att hålla perliten på plats. Jag gissar att man kan skära ett kryss i ”locket” och får då en mycket skvalpsäkrare brännare, får prova nästa gång.

Jag skrev att det tog mindre än fem minuter men enl min skärmdump som jag tog som hjälp för minnet var det faktiskt 6min innan kaffet var klart. Sen brann det 2min till efter att jag tog av kaffet. Kokkaffet puttrade ju lite också, jag vet inte hur lång tid uppkoket tog.

Så det är nog smart att ta ett större värmeljusskal om man ska laga mat, som du säger.

Sist jag provade, tror jag postade en bild, så blåste det mer och jag hade inget folie utan ett annat vindskydd från vedköket som var med. Inget lock heller, 2pt, ca8dl vatten i en 1,75L gryta. Krävdes tre påfyllningar för att koka upp men jag tror att kastrullen hann svalna en del under påfyllningarna. Så, föga förvånande är det mycket svårare om det blåser.. svor en del över att jag inte tagit med folie, men middagen blev god tillslut.

Jag har nästan alltid med folie faktiskt. Det finns ofta någon mat med som kan slås in i folie och man vet aldrig när man behöver det. Men jag använde mitt liggunderlag. Bilden är från kaffet nästa morgon, det gick bättre.

4418C8F5-3033-4340-A155-2DEE9FE3EF65.jpeg


"Naturliga" kastrullstöd, och egentligen också vindskydd, finns ju nästan överallt, men folien ger också reflektion så jag tyckte det var värt att ha med. Man kan rigga den stadig med ett par-tre tältpinnar, om det blåser.
På mjuk skogsmark kan man ju pressa ner lite vad som helst lagom långt i jorden så det är enkelt att ordna stöd. Får prova med tältpinnar när det blåser.
Jag hade inget brännarlock i o m att stenullsmattan satt fastklämd, men med T-sprit tar man inga risker :p så lilla påsen med brännaren var förvisad till en av ryggsäckens ytterfickor.

Tog tyvärr nästan inga bilder på den tiden.
En burk med lock är nog mycket mer praktiskt men värmeljus är ju en sån sak som är väldigt lätt att få tag på.
Är det värt att föreslå bränslegel som alternativ? Det är nog lättare att hantera för en nybörjare och stinker/smakar inte så vidrigt. Går dessutom att använda som desinfektion och eldstartare. Men kanske lite dyrt på "lätt & billig"-listan? Finns i mindre förpackning, men då dyrare per liter.
Det är ändå många som klarar att använda sprit och det är så lättillgängligt och billigt så det känns ändå vettigt. Men gel kan få nämnas iaf! Och vill man ändå ha med handsprit är det kanske inte direkt dyrt heller.
 
(...) Sist jag provade, tror jag postade en bild, så blåste det mer och jag hade inget folie utan ett annat vindskydd från vedköket som var med. Inget lock heller, 2pt, ca8dl vatten i en 1,75L gryta. Krävdes tre påfyllningar för att koka upp men jag tror att kastrullen hann svalna en del under påfyllningarna. Så, föga förvånande är det mycket svårare om det blåser.. svor en del över att jag inte tagit med folie, men middagen blev god tillslut. (...)
Jag vågar nog hävda att det var bristen på grytlock, som sinkade din middag mest av allt.
Jag skrev att det tog mindre än fem minuter men enl min skärmdump som jag tog som hjälp för minnet var det faktiskt 6min innan kaffet var klart. Sen brann det 2min till efter att jag tog av kaffet. Kokkaffet puttrade ju lite också, jag vet inte hur lång tid uppkoket tog.
Det var ju ändå imponerande lång brinntid i det lilla skalet!
 
Hittade den här prylen i flödet..

40:- på Aliexpress, hittar ingen vikt..
Tyvärr har den inget eget batteri utan fungerar med en powerbank

1000001583.jpg
 
... Jag har ju förstått att just tarpen och cellplasten är något som folk reagerar på. Vi har ju skrivit en del om varför vi föreslår att man börjar med dessa två prylar innan man skaffar ett ev tält (och alltså inte gör tvärt om och först skaffar billigt tält och billigt uppblåsbart). ...
Ja, man förlorar då inte mycket på att prova. Sen får väl man diskutera sina erfarenheter och utvärdera... :)
yorkshire.jpg

Four Yorkshiremen. www.youtube.com/watch?v=5qbCSXuLrsk

Verkligt kul i alla fall att kolla närmare på ul och märker att det är lätt att fångas i sökandet efter något lättare/fiffigare/mer basalt.

Så till exempel om Alex kan acceptera att byta lite bekvämlighet mot billigare packning kan kanske (inspirerad av bilden #377) ett vedkök vara något. Hon förutsätts ju hålla sig i skogen. Slipper elda direkt på marken. Det borde gå att anpassa tex IKEAs Ordning Bestickställ i rostfritt (<130 g , 29 kr) så det funkar hyggligt. https://www.ikea.com/se/sv/p/ordning-bestickstaell-rostfritt-stal-30011832
 
Senast ändrad:
”Tjena…vad sägs om tarp och cellplast för en natt i skogen? Ja, det finns lite annat också…kolla på listan.”

Jag tror ett tält är rätt melodi om man vill testa att övernatta i skogen.
 
”Tjena…vad sägs om tarp och cellplast för en natt i skogen? Ja, det finns lite annat också…kolla på listan.”

Jag tror ett tält är rätt melodi om man vill testa att övernatta i skogen.
Mina helt oerfarna Mullebarn tyckte det var klart roligare att sova under tarp :)
Och cellplast har vi ju ala sovit på till för inte så länge sen. Det är kanske vi som börjar bli gamla...? ;)
 
Jag tänkte bara på om det var vind och regn, som det kan vara. Kanske inte är ett problem.
Vind och regn är ju det som tarpen ska skydda mot. Annars kan man ju sova under bar himmel?
Det låter inte som att du provat själv?

Men, om någon vill ha tält, vet du något tält som är riktigt lätt och billigt? (Eller förslag på vad man ska ta byta ut för att det ska rymmas inom vikt och budget?) Det vore ändå intressant.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.