Tarp
Ja, varför slängde jag inte upp en ritning i stället för omständliga beskrivningar!
Sitter vid fel dator nu så det blir bara en sekundsnabb 2D (kanske faktiskt mer instruktivt):
Visa bilaga 43680

Ja det tog ett tag för mig att få till detta. Men från att jag faktiskt hade denna ritningen med mig när jag plockade fram tarpen så tog det inte ens 5min från att jag började till att jag var färdig.

Helt klart mycket plats med lite tarp.

Maxlängd för sovsäcken är 175cm om jag minns rätt.

Jag har lekt djävulens advokat lite men djävulen får anse sig överbevisad nu.

EF484349-0AD4-4132-8ACB-FBA741DF6A6C.jpeg

E5860356-56DC-4F29-A15C-4501785169B2.jpeg
Mitt jättestora golv sticker ut lite. Men det är ju endast för att kunna mäta enkelt, i praktiken så har man kortare och smalare golv och klipper dessutom av hörnen. Men 2m golv funkar med avklippta hörn om man vill ha det!

A619100F-EBD6-4E9C-8154-74AA7FCEA929.jpeg
Gott om plats.. detta är efter första uppsättningen innan jag ens justerat den så bra som möjligt, för att simulera en nybörjare.


Här har jag knutit ena fästet vid mittsömmen i ett träd för att göra mera plats. Inte nödvändigt men jag skulle absolut göra det för det är enkelt och blir bättre.

7AEBEFBE-AB44-4F31-BA76-8E648BE7FEFA.jpeg4702515A-4450-4F44-B460-06EDDE0573BA.jpeg

Och till sist en bild på när jag bundit upp ”dörren” så som jag personligen skulle göra om det inte var strikt nödvändigt att ha stängt. Går väldigt enkelt att lossa linan och bara fälla ner dörren vid behov.

På en riktig tur skulle jag nog hellre använt ett träd än en stav, ger bättre skydd och behöver ej bäras, men jag tycker bilderna blir tydligare med stav.

E37A8499-FEA9-4285-83E3-22B3E36F37C8.jpeg

Ikväll blir det övernattning ute. Svårt att välja vad jag ska sova under den här gången..
 

Bilagor

  • 69F2FA8F-9339-4AE8-AF79-B2C5B8C3B11B.jpeg
    69F2FA8F-9339-4AE8-AF79-B2C5B8C3B11B.jpeg
    1.5 MB · Visningar: 19
Tänk att jag är så yrkesskadad att jag har svårare att tolka dina foton än svartvita 2D-ritningar... är det så att din bakkant mot marken = en hel tarpsida (som på ritningen), eller har du lagt dig på diagonalen? Det ser ut att vara fler pinnade kanter på golvytan än bara en triangel?
 
Jag fattar inte riktigt det här med myggfrågan? Man väljer såklart både plats och helst även årstid, så är det mesta löst, här i södra änden av landet i alla fall.

Jag har som sagt haft med Mullebarn på övernattning i öppna vindskydd och under tarp, och när det var som "värst" räcke det med att smörja streck med myggmedel på deras klädkanter närmast huden. Någon enstaka unge var allergisk och fick sova under en "sänghimmel" av myggnät i metervara. I sluten tarp såg vi till att täta längsmed markkanten med uppskyfflade fjolårslöv, hängde myggnät över ingången och sprayade lite Citronella (harmlöst naturmedel) innanför vid läggdags.
Ibland var det någon ledare som tände rökiga eldar med diverse örter, men jag kom aldrig så långt.

Själv inbillar jag mig att jag blir hyfsat skyddad av att äta mig full av mat med rå vitlök, men det kan man ju inte bjuda småbarn på ;)
 
Jag fattar inte riktigt det här med myggfrågan? Man väljer såklart både plats och helst även årstid, så är det mesta löst, här i södra änden av landet i alla fall.

Då har du haft lite tur... Men i mitten på Juni och 2 månader framåt kan det vara väldigt jobbigt. Stora moln med miljoner myggor runt din camp. Beroende på var man är, såklart, Gästrikland och norrut.

Då måste man ha ett helt myggtätt tält, där man kan laga mat därinne - ta in vatten så att det räcker till middag och frukost, och hoppas att man inte behöver gå ut och skita !!

Utanför är det bäst med regnkläder med huva, och myggmedel på händer och ansikte. Glöm inte att skydda vristerna, ...

Men om det bara är lite därnere i Skåne så kanske det räcker med vitlök & whiskey !
 
Då har du haft lite tur... Men i mitten på Juni och 2 månader framåt kan det vara väldigt jobbigt. Stora moln med miljoner myggor runt din camp. Beroende på var man är, såklart, Gästrikland och norrut.

Då måste man ha ett helt myggtätt tält, där man kan laga mat därinne - ta in vatten så att det räcker till middag och frukost, och hoppas att man inte behöver gå ut och skita !!

Utanför är det bäst med regnkläder med huva, och myggmedel på händer och ansikte. Glöm inte att skydda vristerna, ...

Men om det bara är lite därnere i Skåne så kanske det räcker med vitlök & whiskey !
Vi utgår ifrån att Alex inte är självplågare, samt normalbegåvad. Antingen bor hen i trakter du beskriver, och då väljer att idka uteliv under myggfria säsonger, eller så bor hen i typ Skåne och håller sig borta från de få träsken härnere.

Möjligen bör vi rekommendera Alex att kolla sin TBE-vaccinering i stället.
 
... Vi ger råd om hur hon ska hålla sig mätt, torr och varm ...
Det låter vettigt. Kepsen av för dom suveräna råden och för Alexandra! Man anar att hon är en riktig viking. Själv läser jag listan som tips på den minsta och lättaste mängd grejor man behöver för att (om handduk funnits :unsure:) överleva en tid i vildmarken. Men det är jag det.
 
Det låter vettigt. Kepsen av för dom suveräna råden och för Alexandra! Man anar att hon är en riktig viking. Själv läser jag listan som tips på den minsta och lättaste mängd grejor man behöver för att (om handduk funnits :unsure:) överleva en tid i vildmarken. Men det är jag det.
Kul iakttagelse! Jag kan inte heller se någon större skillnad på vad jag skulle se som ett minimum för tresäsongsvandring, oavsett graden av "vildmark".
Över trädgränsen skulle jag nog börja modifiera lite, typ byta poncho mot ett riktigt regnställ, men bara för att jag nu är gammal, frusen och bekväm av mig. Jag hade faktiskt sämre grejer än Alex, när jag fjällvandrade för första gången :)

PS
Handduken skulle jag nog klara mig utan, men en sidenscarf som jag ändå vill ha med funkar ypperligt för ändamålet :)
 
Tänk att jag är så yrkesskadad att jag har svårare att tolka dina foton än svartvita 2D-ritningar... är det så att din bakkant mot marken = en hel tarpsida (som på ritningen), eller har du lagt dig på diagonalen? Det ser ut att vara fler pinnade kanter på golvytan än bara en triangel?

Jag är rätt säker på att jag följt ritningen.

Jag lade den som en fyrkant på marken och pinnade fast hörnen längst bak.

Sen satte jag en stång mitt fram med en lina nerpinnad i marken.

De två främre hörnen pinnades ner intill stången fram.

Det blir alltså ett trekantigt tak med en spets vid pinnen och de två andra spetsarna.

Men jag borde kanske fotat innan jag satte i de extra pinnarna mitt på långsidorna. Sorry, som van tarpare är det svårt att inte använda alla fästen när man ändå har tillgång till pinnar.
De ändrar ju formen något, men bara genom att hålla ut duken lite vid sidan.

EDIT: golvet ligger lite diagonalt där inne. 2m golv rymdes inte helt utan att vrida lite på det. Men 2m golv är ändå orimligt långt.
 
Senast ändrad:
Det låter vettigt. Kepsen av för dom suveräna råden och för Alexandra! Man anar att hon är en riktig viking. Själv läser jag listan som tips på den minsta och lättaste mängd grejor man behöver för att (om handduk funnits :unsure:) överleva en tid i vildmarken. Men det är jag det.
Ja det finns ju lite extra utom att hålla sig mätt torr och varm faktiskt..

Så en halv Wettex duger inte som handduk? :p
Om vi byter till en hel, tunn, Wettex, känns det bättre då?
Jag har alltid ungefär den storleken med mig (jag har Biltemas syntetiska sämskin i storlek som en hel tunn Wettex..) men jag har hund, inte säker på hur jag hade resonerat annars.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tordnado Lätt o billig ryggsäck? Lättpackning 21
Martin Fjäderlätt Billig, enkel och lätt tarp/presenning? Lättpackning 34
fyad Förslag på lätt skrivmaskin? Lättpackning 40
olaab Söker lätt vattenflaska som klarar 90 grader. Lättpackning 27
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
CalleNilsson Lätt enmanstält med vettig höjd på innertältet Lättpackning 19
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13
vandrafjäll Stor lätt ryggsäck, exped lightning 60 Lättpackning 36
username2 Lätt rygga 30-40 L Lättpackning 4
xtrem Lätt stativ Tamrac ZipShot TR 404 Lättpackning 1
Tobias.H Lätt tält 1p/2p Lättpackning 22
fuchs Lätt hundvattenskål som är hopfällbar Lättpackning 16
dmchris Mångsidigt och lätt tält? Lättpackning 8
Tobias.H Nybörjare - Söker lätt utrustning Lättpackning 50
LightDan Packa lätt - rätt eller brist på vett? Lättpackning 252
tlundberg Lätt packbar ryggsäck Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Brooks Range Alaska med lätt packning Lättpackning 12
bredsand Lätt ryggsäck - ram vs ramlös Lättpackning 16
utesälen Stor lätt ryggsäck? Lättpackning 25
LightDan Lätt syntetisk sovsäck? Lättpackning 15
BeatriceK Hjälp mig hitta en lätt lösning för att bära med kameran Lättpackning 44
UnderEnTarp Lätt ryggsäck som tar upp till 15 kg Lättpackning 44
sofiah Lång lätt dunsovsäck Lättpackning 13
Davva2 Lätt cabin bag rygga? Lättpackning 2
Ifki Var hitta en frontmatad lätt ryggsäck? Lättpackning 9
Prankster Bred lätt sovsäck? Lättpackning 14
lokatten En fråga om en lätt sovsäck Lättpackning 29
Tordnado lätt ryggsäck Lättpackning 31
xblp Lätt handbagage? Lättpackning 14
FruViklund Lätt ryggsäck? Lättpackning 12
wistrom Lätt allroundskaljacka Lättpackning 12
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
w2best Gnagare äter upp maten om man packar lätt? Lättpackning 25
kajhaj lätt tält för 3 personer Lättpackning 2
tsd 30l och lätt packning Lättpackning 25
Jörgen Fjaderlatt.se Haven - lätt tält för två Lättpackning 37
gro Tenkara - Lätt fiske? Lättpackning 5
lleberg I väntans tider! Lätt Sovsäck från polen :) Lättpackning 154
justsafe Så här lätt utrustning har inte DU! Lättpackning 24
Jörgen Fjaderlatt.se Lätt utrustning för Alaska-Yukon Lättpackning 20
såg lätt pckning för stora vandrare Lättpackning 4
avslutad130206 hajbettet packar lätt istället Lättpackning 55
avslutatmedlemskap150605 lätt mat för 14 dagar? Lättpackning 16
avslutat medlemskap1105 Lätt mat? Lättpackning 23
alven Lätt ryggsäck för toppturer och skidåkning Lättpackning 3
IvanH Lätt tält i hårt fjällväder? Lättpackning 33
såg finns det svenska hemsidor där man kan köpa lätt utrustning. Lättpackning 3
gusbo Lätt packning för 3 dagar i Vålådalen-Lunndörren Lättpackning 2
tsd lätt tält Lättpackning 2
BZ120 Lätt sovsäck för 0grader Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.