Lätt långvarig magsjuka Glaciärvatten/Torkad mat

2 dagen på en vandring gick den markerade leden upp för länge med lite klätring och uppe på plan mark lämplig för tält sov jag över med endast möjlighet att anv Glaciär vatten jag lät sanden sjunka och kokade upp det till matlagning samt drack max 1/2 L okokt.
3 dagar senare blev jag magsjuk men akuta över på någon timme,jag hade även börjat anv det egna torkade kycklingen som jag åt kvällen innan ca 8 h före det började.
Jag åt sedan endast musli och mjölk,hårt bröd med ost kex och mkt bgr med choklad.
Tog ca 7st små tabl med tarm lugnande medel som hjälpte lite.
Vilade första dagen men var sedan tvungen att gå mellan 15-17 km/d med ca 500 m/stign dag 7-8 dagar
Jag var nästan bra tills hemresan,men började om igen fast lungnare när jag åt på vägen och sedan hemma
Nu köpt Probiotika vilket verkar göra det bättre kanske något man ska ha i vandr apoteket.

Någon som har medicinsk kunskap om hur lätt man blir sjuk av ev bakterier el protozoner i Glaciär vatten om man var fullt frisk och i början på turen ej trött eller förkyld eller nedkyld.

Torkat mat gjorde jag förra året utan problem,i år ev ej helt ´krut torrt´och lite fet yta samt ca 2v förvarat i ca 25 gr (provpackade och glömde sedan tar ut maten och ev kyl förvarat.
Nästa inköp blir vatten renings utr och camelback,dock har jag ej tid med resor nu på något år.
Jag har på 80-talet varit på Stf sommar färdledar kurs i flera dagar vid Tarfala då drack vi ju orenat Glaciär vatten flera dagar,samt även vid andra vandr förbi Tarfala minst druckit 1L från sjön.
Man ska vist koka vattnet i flera minuter för att döda bakt och proto vilket jag ej viste.
Sedan var jag en hel dag lite nedkyld och lite huttrande och hickande och kallt väder pga blåst dagen och natten före magsjukan började detta kanske även bdrog till att det väl började på morgonen.
När man hemma ätit något eller tex hälsat och ej tvättat händerna före mat brukar det ju bryta ut max någon h efter och gå över snabbt.
Ev påverkar de ständiga rörelserna och trycket och ryckande av höftbältet att det tar längre tid att bli frisk,spec att böja sig ner och sätta upp tältet verkade störa magen som i bland kändes lite uppsvälld och bubblande dock hade jag Aldrig ont i magen som man många normalt har vid magsjuka.
Min största problem var vid hemkomst att jag gått ned 8-10 kg och hade 5.5 kg mat och godis kvar i ryggsäcken.
Jag närkte även att musklera minskat i volym men nu verkar ökat då jag äter mer än vanligt mkt underligt?kan det se ut så om alla glykogen föråd och då även vatten minskat i musklerna.
Jag åt ca 2200 kcal mot beräknat 3300 kcal och detta räckte för att EJ bli hungrig men jag frös mer än vanligt och lite lägre gång tempo.
 
Kyckling är alltid en misstämkt del. din torkade kyckling gick inte från djupryst till 75 grader i ett snipp. Glaciärvatten vem stod på ändglaciären och fredade sig för knotten och gjorde det renar gör ofta?
Jag renar allt vatten, kokar blivande dricksvatten och sedan den proceduren infördes har jag inte haft ett enda tillfälle av magsjuka. YMMV
Envar gör vad den tror på, men magsjuka är något förfärligt.
 
Min gissning är att tre dar senare än du använde glaciärvattnet är rätt svagt samband.

Vinterkräksjuka kanske? Den har varit ett gissel t ex i Kebnekaiseområdet för ett antal år sedan då fjällstationen fick stänga ned i förtid en vintersäsong. Numera är det oftast handsprit vid dassen vid fjällstugorna. Spridning i anslutning till tältplatser nära bäckar utmed vandringsleder kanske kan vara en förklaring?

Kyckling är som sagt en misstänkt bov samt bakterier från andra vandrare i anslutning till tältplatser. Personligen fick jag massiv tarmblödning på tåget på väg hem från en veckotur på skidor för ett antal år sedan. Var knappast kyckling den gången men förloppet liknade den bakterieinfektion med campylobakter jag tidigare fått efter att ha ätit kyckling.

Du kan läsa på om inkubationstider mm för magsjuka på folkhälsomyndighetens hemsida, magsjuka även campylobakter ökar på sommaren. https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/magsjuka/

Thure
 
Senast ändrad:
Till reseapoteket vill jag tipsa om loperamin/dimor, samt sportdryck (istället för resorb) som fyller funktion oavsett om magen strular eller inte
 
Dimor var det jag tog under resan.
Men nu 3 d med probiotika tror jag det gör skillnad eller så har helt enkelt bakkterierna i den vanliga tramfloran fått ordning på de oönskade.
Jag var för trött på kvällen för att koka potatismos samt oro för att få springa ut från det lilla tältet
Tanken om Glaciärvatten fick jag av en som bodde på en Norskt hotell som fått in detta vattnet i ledningssystemet med omfattande magsjuke utbrott men liknande allvarliga situation hade jag inte.
Det mest förvånande var att jag orkade såpass mkt med så lite mat och lite sjuk men hade ju tränat lite extra före turen.
Så nästa gång HB Unna istf B trollhetta 1p och ist mindre mat ,att ej kunna flytta runt rest tält efter plan mark samt att ej få upp tält mkt snabbt saknade jag.
 
Vi var i Tarfala i fem dagar i somras. Där finns ju typ bara glaciärvatten att dricka. Vi drack vatten till varje måltid, direkt ur jokken. Inga magbesvär alls på tre personer. Har druckit glaciärvatten utan problem i alla mina vandringsår…

Matförgiftningssymtom brukar komma inom några timmar, oftast med akut buksmärta och kräkningar. Magsjuka brukar ta längre tid och kan börja med lös avföring, men ex vinterkräksjukan tar inte tre dagar att insjukna i - det tar en halv till två dagar (1177 Calici).

Jag skulle lugnt dricka glaciärvatten i fortsättningen, under förutsättning att det får G i sedvanliga kontroller. Jag satsar på något du har ätit, liksom tidigare skribenter.
 
Senast ändrad:
Jag har glömt att ta upp att jag fick åka buss en kort sträcka med mkt folk till Vardufossen men sedan vidare till Dyranut DNT på Hardangervidda men där hansprit,men träffade sedan 2 givmilda ´guttar´ som bjöd på hemjord blåbärpaj kanske även där en liten risk,då de delat bitar och flyttat på dessa med händerna ,på bussen störst risk för Covid men då borde man fått feber? fast ´full´vacinerad men lågt skydd då sista sprutan före jul.
Tvål har jag alltid numera i byxfickorna så smitta minimera vid tex ´skogs´besök.
Det var lite vattenloppor i det aktuella vattnet som anv vid matlagn samt druckit ev något problem med dessa?
Tips på ´snällare´men ändå magsjuke smitta. men det gick minst 8h från ev smittad mat till symtom vilket även det ej drabbat mig tidigare utan då mer direkt.
 
Köpt färsk majskyckling ingen lukt vid öppning av påse stekt fryst och sedan tinad och sedan torkad i varmluftsungn på ca 70 gr 25 pga vermluft,jag stängde av när jag skulle bort detta var enda felet som gjordes men satt på igen efter några h.
Bäst hade varit att torka direkt efter stekning då kunde inget ting ha hänt.
Alltid noga med hygen vid all matlagning.
Men slutssats kan ju vara att det inte alltid är bäst att göra mat själv för turen och att ej göra maten för alla dagarna på en gång.hade jag haft energi nog till att göra potatismos varje kväll så hade det säkert gått över snabbare och jag haft mer energi.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.