Lätt kikare med streckplatta?

Letar efter en lätt kikare, bra optik, lätt och med streckplatta. Ca 7x42. Förslag? (Jo jag har tittat på tidigare länkar och jag har letat en smula på nätet, men rätt resultat saknas ännu, finns det någon här som vet en bra adress?)

Nyfiken

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.

Månadens fråga: Vandring i Sarek – varifrån utgår du helst?

Har du vandrat i Sveriges största högfjällsområde? Då vill vi veta: vilken plats tycker du är bäst att utgå från?
Streckplatta?

Är en fast monterad horisontell och vertikal skala i kikarens strålgång som gör att kikaren kan användas som avståndsbestämmare.
1? (ett streck = 1/1000 del av avståndet) Känner du målets bredd i m blir formeln M=A*S, målbredden i m=Avståndet i km * streckvinkeln. Ex du ser en gubbe vid ett röse han upptar 1? över axlarna. 0,5m=x km*1. ? står han på 500m avstånd. Det här kan vara praktiskt när man använder kikaren till mer än att se på fåglar.

God tur

Re: Streckplatta?

johankse; sa:
Är en fast monterad horisontell och vertikal skala i kikarens strålgång som gör att kikaren kan användas som avståndsbestämmare.
1? (ett streck = 1/1000 del av avståndet) Känner du målets bredd i m blir formeln M=A*S, målbredden i m=Avståndet i km * streckvinkeln. Ex du ser en gubbe vid ett röse han upptar 1? över axlarna. 0,5m=x km*1. ? står han på 500m avstånd. Det här kan vara praktiskt när man använder kikaren till mer än att se på fåglar.

God tur

Aha, samma streck som vi hade på kompasserna under min militärtjänstgöring.

Har du kollat på http://www.naturbokhandeln.se/ dom har många fabrikat och modeller ?

Per

Re: Re: Streckplatta?

Brune; sa:
johankse; sa:

God tur

Aha, samma streck som vi hade på kompasserna under min militärtjänstgöring.

Har du kollat på http://www.naturbokhandeln.se/ dom har många fabrikat och modeller ?

Per

Trist att översättningen inte håller för alla specialtecken (upphöjt -).
Tack för bra konkret tips.

Go tur

Re: Letar ännu

johankse; sa:
Fortfarande inga tips med substans i!

Otur?

Om du kan tänka dig en militär kikare (finns nog inte några civila modeller med strckplatta).

Det finns en rysk kikarmodell framtagen för stridsfordonsbesättningar ("stridsvagnskikare"). Monokulär och 6x30 eller 7x30 (minns inte riktigt).
Den finns både med och utan streckplatta.

Leta på på engelska.

lycka till,
//Johan

Laseravståndsmätare

finns det många modeller hos Gunnar Olsson som påstår att de har flest kikarmodeller i Sverige. http://www.gofoto.se/

Apropå streck så har jag för mig att Steiner tidigare haft en kikare med streck för båtbruk men nu kanske GPSer helt har tagit över den funktionen till sjöss.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips