Lätt kikare med streckplatta?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Vet inte för närvarande, men när jag för många år sen hade tillfälle läsa en test på dem, på 10 likadana inköpta på 10 olika ställen, var de mycket ojämna.
Vikten talar även mot modellen.

Go tur

johankse; sa:
Vet inte för närvarande, men när jag för många år sen hade tillfälle läsa en test på dem, på 10 likadana inköpta på 10 olika ställen, var de mycket ojämna.

Go tur

Är det mono eller binocular som gäller? Maxvikt?

//J

Kikare med streckplatta + kompass?

johankse; sa:

Go tur

Intressant ämne; jag planerar att införskaffa en kikare med streckplatta och kompass att använda på sjön, är det någon som vet om Steiner kikare testats på senare tid?

Någon som har senare/bättre erfarenheter?

Eller erfarenhet av andra märken?

Ciao!

Uffe

Re: Kikare med streckplatta + kompass?

alien; sa:
Intressant ämne; jag planerar att införskaffa en kikare med streckplatta och kompass att använda på sjön, är det någon som vet om Steiner kikare testats på senare tid?

http://www.kikkertspesialisten.no/ har testat en del kikare från Steiner med blandade resultat. Nighthunter 8x30 var utmärkt.

Jag gillar Steiners kikare personligen men bedömer att de inte riktigt når upp till Zeiss och Swarovski (inte Leica heller förstås, Leica vann testen i senaste RoR hösten 2006).

Thure

Re: Kikare med streckplatta + kompass?

alien; sa:
johankse; sa:

Go tur

Någon som har senare/bättre erfarenheter?

Eller erfarenhet av andra märken?

Ciao!

Uffe

Att FM väljer Zeiss, Schmith&Bendler (Zeiss militärmärke) samt Swarovski är knappast någon slump.

Jag köpte mig en monokikare med streckplatta (6x30) på Kvibergs Överskott i Göteborg för någon månad sedan. Den kostade 195 kr. Märket är Busch, tillverkningsåret 1942. Gammal militärkikare. Enligt sidor på internet bombades det tyska företaget Buschs fabriker sönder under Andra Världskriget och företaget gick i graven.

De hade även andra vanliga militära kikare, det är möjligt att de hade streckplatta.

KÖ finns i Göteborg och Landskrona. http://www.kvibergsoverskott.se/
[Ändrat av apoe 2006-10-06 kl 19:20]

Att FM väljer Zeiss, Schmith&Bendler (Zeiss militärmärke) samt Swarovski är knappast någon slump.

Zeiss militära optik märke är Hensoldt och inget annat.

Starkt trådlyft - drygt 8 år!

Sen handlar försvarsmakten av den som är biligast och uppfyller kravspecen (enligt lagen om offentlig upphandling) - helt korrekt att det inte är en slump men inte nödvändigvis det bästa - utan det billigaste som är bra nog för verksamheten.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips