Lätt kikare med streckplatta?

Vet inte för närvarande, men när jag för många år sen hade tillfälle läsa en test på dem, på 10 likadana inköpta på 10 olika ställen, var de mycket ojämna.
Vikten talar även mot modellen.

Go tur

johankse; sa:
Vet inte för närvarande, men när jag för många år sen hade tillfälle läsa en test på dem, på 10 likadana inköpta på 10 olika ställen, var de mycket ojämna.

Go tur

Är det mono eller binocular som gäller? Maxvikt?

//J

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Kikare med streckplatta + kompass?

johankse; sa:

Go tur

Intressant ämne; jag planerar att införskaffa en kikare med streckplatta och kompass att använda på sjön, är det någon som vet om Steiner kikare testats på senare tid?

Någon som har senare/bättre erfarenheter?

Eller erfarenhet av andra märken?

Ciao!

Uffe

Re: Kikare med streckplatta + kompass?

alien; sa:
Intressant ämne; jag planerar att införskaffa en kikare med streckplatta och kompass att använda på sjön, är det någon som vet om Steiner kikare testats på senare tid?

http://www.kikkertspesialisten.no/ har testat en del kikare från Steiner med blandade resultat. Nighthunter 8x30 var utmärkt.

Jag gillar Steiners kikare personligen men bedömer att de inte riktigt når upp till Zeiss och Swarovski (inte Leica heller förstås, Leica vann testen i senaste RoR hösten 2006).

Thure

Re: Kikare med streckplatta + kompass?

alien; sa:
johankse; sa:

Go tur

Någon som har senare/bättre erfarenheter?

Eller erfarenhet av andra märken?

Ciao!

Uffe

Att FM väljer Zeiss, Schmith&Bendler (Zeiss militärmärke) samt Swarovski är knappast någon slump.

Jag köpte mig en monokikare med streckplatta (6x30) på Kvibergs Överskott i Göteborg för någon månad sedan. Den kostade 195 kr. Märket är Busch, tillverkningsåret 1942. Gammal militärkikare. Enligt sidor på internet bombades det tyska företaget Buschs fabriker sönder under Andra Världskriget och företaget gick i graven.

De hade även andra vanliga militära kikare, det är möjligt att de hade streckplatta.

KÖ finns i Göteborg och Landskrona. http://www.kvibergsoverskott.se/
[Ändrat av apoe 2006-10-06 kl 19:20]

Att FM väljer Zeiss, Schmith&Bendler (Zeiss militärmärke) samt Swarovski är knappast någon slump.

Zeiss militära optik märke är Hensoldt och inget annat.

Starkt trådlyft - drygt 8 år!

Sen handlar försvarsmakten av den som är biligast och uppfyller kravspecen (enligt lagen om offentlig upphandling) - helt korrekt att det inte är en slump men inte nödvändigvis det bästa - utan det billigaste som är bra nog för verksamheten.

/Patrik

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips