Lätt cykel med komfort

Instämmer i att racrar är tufft växelutrustade

som orginal i de flesta fall. Men det kan man ju se till att modifiera och helst när man beställer cykeln. Med ett Compact vevparti och större trissor bak så blir cykeln mer allround. Trippel är ett annat alternativ.

Thure
 
Min nästa undran blir då, är det inte bättre med en lätt cykelcross t ex Stevens carbon cykelcross där man får plats med lite bredare däck med tanke på grus- och dåliga asfaltsvägar här i Bergslagen!?
/Christer

En sådan cykel är lite mera allround speciellt om du har bra stänkskärmar när det regnar och är skitigt. Men mönstrade däck behöver du inte på asfalt och grusvägar. Mönstrade och breda däck kan vara bra i lera och lös sand eller i snö.

Thure
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
cross

Jag skulle också rekomendera en cyclecross. Kanske en focus då eller en poison. Man kan ju sätta racerdäck på dem också. Mötte ett flertal längs vättern i år som cyklade just cross men med racerdäck. De hade samma tempo som övriga i klungorna, men bättre bromsar.
Cross verkar följdaktligen schysst. Inte lika känsligt som pendlarhoj heller.

/Filip
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips