Lätt 55L säck?

Är "Millet - expe 65 light" bra ?

Jag hittade "Millet - expe 65 light" i katalogen från Cham3s. Den väger 1150 gram och kostar 747 franc.

Description : For long alpine routes, expeditions. Supple back with removable foam. 2 ice-axe holder. Compression straps/ski holders. Extensible cover flap with zipped pockets. 65 L.

Är det någon som har provat denna rygga? Jag ska ta mej en titt på denna rygga då jag besöker Chamonix om ett par veckor...

/
Hasse

Vikt..

Det står också "Weight : 1,8 kg; 1150g" i beskrivningen. 1,8 kg låter dessvärre mera normalt för en 65L-säck.

1150 är väl vikten i Haglöfsgram. (Jag glömmer inte min Alaska som påstods väga 2.6 kg men som vägde 3.3. Iofs en utmärkt säck, men nån ordning får det vara.)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
North Face

För något år sedan lästa jag en artikel i Utemagasinet om just lätt packning. De nämnde bl.a. en säck från North Face. 50 liter och ca kilot om jag minns rätt. Problematiken här är att jag glömt namnet på säcken men den var röd med ett gult (vitt?) rutmönster på. Jag såg faktiskt säcken för bara ett halvår sedan på Friluftsmagasinet (återigen om jag minns rätt).

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

/Richard

Millet - expe 65 light VIKT

Enligt säljaren på Snell sport(Chamonix) så ska säcken inte väga mer än 1150gram. Men som tidigare påpekats blir stabiliten lidande. Uppgigfterna om 1,8kg var ett feltryck enligt honom och skulle visst gälla en annan modell från samma tillverkare.
Tyvärr så hade de ingen inne för tillfället så jag har inte fått chansen att väga den eller testa den.

/
Hasse

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips