Läsa EasyGPS-filer (.loc) i Kartex?

Finns det någon som vet hur man lätt omvandlar waypoint-listor i EasyGPS till ett format som är läsbart i Kartex?
Jag har provat Geobuddy och GpsBabel men dessa stödjer ännu inte Kartex format.
Det går att läsa in i min GPS från EasyGPS och sedan tillbaks till Kartex men det känns som ett onödigt steg.

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
vet inte hur EasyGPS skapar sina filer men oftast är det ju rena textfiler som kan editeras i "Anteckningar".
Så öppna en Kartexfil o titta hur den ser ut o så samma visa med EasyGPS-filen, sedan får du klippa o klistra.
Alternativet är väl att mellanlagra data i GPS:en o flytta med hjälp av den.

Hej,
Jo det stämmer att allt sparas i textfiler, men om jag förstått det rätt verkar EasyGPS spara koordinaterna i "grader.grader" men Kartex vill ha waypoints i "grader-minuter.minuter". Eftersom jag det är många koordinater vill jag inte omvandla en i taget.

Konvertera koordinatformat

Jag har snickrat ihop en excel-fil som konverterar mellan de olika formaten:

deg,deg
deg min,min
deg min sec,sec

Ladda hem filen från http://wb854444.bahnhofbredband.se/formatkonv/formatkonv.xls

Du kan ta bort dokumentskyddet och använda formlerna som du vill.

MS Excel Office XP-versionen (kanske även tidigare versioner, vet ej) kan öppna XML-dokument. Konvertera en EasyGPS-fil *.loc till XML så här:

1) Öppna din waypoint-fil *.loc i EasyGPS.
2) Spara filen som gpx-fil. (File/Save as... Välj filformat GPS Exchange file *.gpx)
3) Öppna den den nya filen *.gpx med MS Excel (högerklicka på filen och välj Öppna med Microsoft Excel)

Du har nu dina wayponits i ett Excel-dokument som du kan bearbeta.

Lycka till!

//Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips