Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror det varierar väldigt mycket hur rennäringen, turism och andra intressen samverkar. Tycker det inte verkar vara så mycket positiv samverkan i Jämtland.

Angående slitage och tryck på naturen så tycker jag den debatten oftast är väldigt överdriven. Mitt intryck av det aktuella området i Jämtland är att det är mycket folk som går triangeln, många på några turer i Vålådalen, relativt många på Randonne på Snasahögarna, säkert en hel del som går på lederna mellan stugorna. Förutom det är det stora områden utan folk. Nu ska man alltså stänga stugan i mitten så att det antagligen blir ett riktigt stort område med lite folk mellan Vålådalen och Sylarna.

Vilka områden i Norge som har inte hållbar turism vet jag inte. Det ända jag kan tänka på är Lofoten som kanske har det. Förutom alla privata hytter då.
 
Om olika faktorer som påverkar det aktuella området finns att läsa i denna artikel, publicerad i Nature.

Mapping cumulative pressures on the grazing lands of northern Fennoscandia​

Länk till Nature, open acess: https://www.nature.com/articles/s41598-022-20095-w#Fig2
Läste en del. Deras premis om att betande djur är viktigt för miljön/underlaget/skogen är väldigt fjärn för mig. Väldigt många i Norge verkar tro att det är får som håller en del skogar öppna, att det finns samma ide om renar visste jag inte ens.

Min erfaring efter att ha varit i många skogar och fjäll områden både med och utan får och ren är att de ser väldigt lika ut. Snårskogen följer averkningscykeln (kallhyge, sly, dålig tätt skog, fin skog, kallhygge, ...) och växtligheten på fjället följer höjden, myrar, underlaget etc.

Tycker det är en sån konstig ide att betande djur, i annars väldigt öde områden, ses som något positivt samtidigt som rovdjur i samma områden ses som något negativt.
 
Tror det varierar väldigt mycket hur rennäringen, turism och andra intressen samverkar. Tycker det inte verkar vara så mycket positiv samverkan i Jämtland.

Angående slitage och tryck på naturen så tycker jag den debatten oftast är väldigt överdriven. Mitt intryck av det aktuella området i Jämtland är att det är mycket folk som går triangeln, många på några turer i Vålådalen, relativt många på Randonne på Snasahögarna, säkert en hel del som går på lederna mellan stugorna. Förutom det är det stora områden utan folk. Nu ska man alltså stänga stugan i mitten så att det antagligen blir ett riktigt stort område med lite folk mellan Vålådalen och Sylarna.

Vilka områden i Norge som har inte hållbar turism vet jag inte. Det ända jag kan tänka på är Lofoten som kanske har det. Förutom alla privata hytter då.
Lofoten är ju ett exempel, men ett av de mer uppenbara har varit Trolltungal, vilket har uppmärksammats av norsk media: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2016/MDDP11001716

Lofoten tycker jag själv är lite för mycket turistiskt. Senast jag var där var i oktober 2018 och även då var det mycket folk. En del kanske gillar det, jag; inte så mycket. Men det är ju vackert där, men att trängass med en massa andra turister, så blir det.. "sådär".
 
Lofoten är ju ett exempel, men ett av de mer uppenbara har varit Trolltungal, vilket har uppmärksammats av norsk media: https://tv.nrk.no/serie/brennpunkt/2016/MDDP11001716

Lofoten tycker jag själv är lite för mycket turistiskt. Senast jag var där var i oktober 2018 och även då var det mycket folk. En del kanske gillar det, jag; inte så mycket. Men det är ju vackert där, men att trängass med en massa andra turister, så blir det.. "sådär".

Har inte varit på trolltunga så har ingen erfarenhet där men har de senaste åren varit på Preikestolen och Romsdalseggen. Dessa 3 plus Bessegen är väl Norges mest populära turer.

Om jag tar min erfarhent från de två jag har varit på så är det mycket folk, till Preikestolen är det en del sherpa trapper och rejäla broar/spångar över myrar, lite trapp på romsdalshorn också.

Förutom mycket folk är det fina turer i fantastisk terräng, absolut ingen problem med något slitage på naturen som det ser ut nu. Inget nedskräpning vad jag kommer ihåg. Kan inte se något problem alls med de turerna, de som vill gå med färre folk kan bara ta andra turer i området eller gå på speciella tider. Om man vill vara helt själv kan man väl ta bilen en halvtimme och bara välja och vraka.

Tycker det är så överdrivet att det skulle vara för problem med för mycket folk i populära områden. Det som mest kan vara ett problem är det nog mest avfall från camping längs vägar.
 
Såg programmet om Trolltunga. Trolltunga är en lång tur, 20 km eller 27 km tur och retur och det är uppenbart att inte alla är förberäda på vad det innebär på fjället. Det jag fick ut av programmet var dock att antalet besökande och framförallt räddningar hade ökat mycket. Tycker ändå inte att 40 räddningar på en sesong är väldigt många och det tyder väl på att väldigt många ända vet vad de håller på med.

Organiseringen av fjällrädningen med många friviliga medför uppenbart problem om det blir många aktioner och jag tycker den skulle organiserad på ett annat sätt. Området får helt klart in mycket pengar från turismen och då borde man kunna betala folk för ett viktigt arbete också.

Tycker det är synd att man pratar om restriktioner då man borde kunna få till situatione bätte med information, en bättre räddningsorganisation och jag tvivlar också på att situation faktiskt är så dålig som den kanske verkar i det där tv programmet. Det går ju faktiskt oftast bra också när folk gör dumma saker.
 
Återigen kommer en lång räcka med kategoriska påståenden, inklusive ett antal nedsättande värdeomdömen. Till stor del ordagrant som tidigare inlägg. Jag tar några stycken påståenden och bemöter dem. (Jag har för övrigt full förståelse för dem som inte längre orkar engagera sig i denna tråd.)

andyyy: Att du behöver en officiell källa på att vi bedriver lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige får stå för dig. Nån form av grundkunskap förutsätter jag att det ändå finns i tråden och att allt inte ska presenteras på silverfat.
Svar: Nu var det inte detta som det behövdes källa på. Du får läsa mitt citat av Jonity igen (inlägg #315).

andyyy: Nej man kan inte alls vända på det eftersom rennäringen är ensamt orsaken till lokal utrotning av Varg i hela Norra Sverige och mass-decimering av Björn. Det kan alltså inte bli värre.
Det föder alltså inte alls upp några rovdjur som du hävdar. Matematiskt omöjligt.

Svar: Du har tidigare påstått att det knappt finns några stora rovdjur kvar i renskötselområdena. Trots att de knappast finns så lyckas de döda 19 000 - 80 000 renar per år. Det måste jag säga är en bedrift. Konstigt nog blir dessa få individer inte ens mätta på renarna eller kan föda upp ungar, eftersom det är "matematiskt omöjligt"!

andyyy: Istället för denna biologiska öken som nu existerar.
Svar: Enligt din världsbild (uttryckt i otaliga inlägg) räcker det med att införa tamren och begränsa rovdjuren för att fjällen plötsligt ska förvandlas till en "biologisk öken". Men biodiversitet består av mycket mer än att öka stammen av de 4 största rovdjuren. Det handlar om hela faunan och floran på fjället. Denna biodiversitet påverkas gynnsamt av renen, vare sig den är vild eller halvtam. Jonity länkade till ett par enkla källor om detta i inlägg #157, om du minns.

andyyy: Varken slaktuttag eller antalet ren har påverkats överhuvudtaget av vare sig rovdjur eller besökstryck i fjällvärlden.
Vilket diagram tydligt påvisat i denna tråd.
Så det där är ju bara lögner ifrån rennäringen som så mycket annat. Fakta säger nått helt annat.

Svar: Ingen har ifrågasatt det där diagrammet, det är ju rennäringen själva som tagit fram det. Men det säger ingenting om framtida hotbilder. Heller ingenting om fördelningen mellan antalet slaktade och rovdjursdödade. Då får du läsa andra diagram.

andyyy: Att man sen kommer fram till ett spann nånstans mellan 19 000 - 80 000 Tamren som tas av rovdjur säger ju egentligen att man inte har nån som helst aning överhuvudtaget.
Man hade lika gärna kunnat säga mellan 0 - 500 000

Svar: Ren gallimatias. Trots en betydande osäkerhet är detta fakta i en statlig utredning. Men eftersom de sannolikt inte passar med dina åsikter så väljer du att helt avfärda dem.
Suck och stön.

Nej, du kommer aldrig övertyga någon (mer än de närmast sörjande) att tamboskap i den vilda naturen är nånting bra.

Återigen, ingen vet hur mycket tamboskap som tas av rovdjur. Det är helt enkelt grava gissningar. Vilket du själv påvisar.
Och varför skulle någon bry sig? Tamboskapen är utsläppt i den vilda naturen på naturens villkor. Då är det väl totalt ointressant hur mycket som försvinner?
Vill man ha koll på sin tamboskap så bedriver man slaktindustrin inom avgränsade områden. Det hela är mycket, mycket enkelt.

Helt rätt. Hela fjällkedjan är en biologisk öken.
Bara att jämföra med samma breddgrader på resten av jorden. Kanada, Alaska, Ryssland... där snackar vi vild, levande natur.

Återigen. diagrammet visar TYDLIGT att det INTE existerar något samband mellan vare sig antal tamboskap i fjällen och slaktuttag i förhållande till antalet rovdjur eller besökstryck av fjällturism i områdena.
Det framgår ju svart på vitt här. Mycket enkelt att förstå.

Att lögnerna ifrån den naturvidriga rennäringen står som spön i backen vet vi sedan länge. Man driver en agenda såklart. Men det blir ju lätt patetiskt när man sedan själv lägger ut fakta som påvisar EXAKT det motsatta man själv stått och ljugit om i åratal.
Vi har ju liksom hört det här drävvlet i 10-15 år nu och det visade sig vara falskt hela tiden.
Otroligt.

Rennäringen är och förblir en skam för Sverige och hela Europa. Att förvandla Europas största vildmarker till en biologisk öken bestående av tamboskap är inget annat än en skymf mot Sveriges medborgare och framförallt naturen i sig. Det måste såklart upphöra.
Nu får vi innerligt hoppas att när man nu hoppar på även människor som besöker fjällvärlden (inte bara rovdjuren) så borde konflikterna bli ännu större och att det sunda förnuftet till sist vinner.

300 pers som har detta som förvärvsinkomst kan inte ta 50% av Sverige i gisslan på detta sättet. Det är totalt orimligt. För ett kött ingen äter och dessutom kraftigt subventionerat av mig som skattebetalare.
De ska såklart inte ha en enda krona så länge rennäringen beter sig på det här sättet. NOLL, ZERO, NADA.

Nästa gång jag ser dessa skadedjur på väggrenen så kommer även jag att polisanmäla vansinnet. Tamboskap på vägarna är inte bara en katastrof ekologiskt utan även en livsfara och en enorm samhällskostnad.
 
Senast ändrad:
Tror det varierar väldigt mycket hur rennäringen, turism och andra intressen samverkar. Tycker det inte verkar vara så mycket positiv samverkan i Jämtland.

Angående slitage och tryck på naturen så tycker jag den debatten oftast är väldigt överdriven. Mitt intryck av det aktuella området i Jämtland är att det är mycket folk som går triangeln, många på några turer i Vålådalen, relativt många på Randonne på Snasahögarna, säkert en hel del som går på lederna mellan stugorna. Förutom det är det stora områden utan folk. Nu ska man alltså stänga stugan i mitten så att det antagligen blir ett riktigt stort område med lite folk mellan Vålådalen och Sylarna.

Vilka områden i Norge som har inte hållbar turism vet jag inte. Det ända jag kan tänka på är Lofoten som kanske har det. Förutom alla privata hytter då.

Men vad är hållbar turism? Definiera det?

I fallet Jämtland så handlar det ju om att en stig blivit en meter större. Någon annan påverkan är det ju inte. Det finns ju ingen djur och natur av värde att skydda här överhuvudtaget. Och vyerna är ju densamma oavsett hur många som står och tittar ut över vidderna. Precis lika vackert.

Det här inneordet "hållbart" som många slänger sig med (politiker framförallt) är otroligt svepande och odefinierbart. Vad är det??
Hållbart för vad? För vem?

Besökstrycket i Jämtland är ju överhuvudtaget inget problem för någon annan än det påhittade problemet för tamboskapen på fjället som visat sig inte stämma för fem öre.

Att flyga helikopter har någon tagit upp som icke hållbart?? Varför då??

Och varför flyger rennäringen en massa helikopter i sådana fall. Samma helikopter man anser att ingen annan ska få flyga. Den använder man själv gladeligen till mass-slakt på Björn under Våren (samma tid som rennäringen alltså ska kalva??) samt när man ska få överblick över sin tamboskap som man släppt ut vind för våg.

Jag blev utskälld av rennäringen på sandåslandet för X antal år sedan för att jag endast befann mig där och skulle fiska. Tydligen gjorde jag "skada" på mark och natur genom min vandring och tältande.

Han som var förbannad och representerade rennäringen åkte alltså runt på fyrhjuling och gjorde spår som förmodligen syns i ett årtionde framöver...
Som sagt, vad är hållbart och inte?

Är tamboskap i den vilda naturen på 50% av Sveriges yta med lokal utrotning och mass-decimering av vilda arter för 0,3% av svenskens köttkonsumtion hållbart?
För 300 personers förvärvsinkomst och resten bedriver det som en hobby.

Lek med tanken på om det hade varit nått liknande över hela vår jord...
 
Senast ändrad:
Frågan om rennäringen, dess relation till friluftsliv, allemansrätten, övriga fjällnäringar och framtiden:

Jag kan tycka att det är en så pass komplex, mångbottnad och svår fråga att den faktiskt förtjänar lite mer öppenhet än ett stängt, färdigt och avgjort ställningstagande. Förväxla inte öppenhet för olika perspektiv eller ett försiktigt testande av idéer med feghet eller att inte ha en åsikt! Det är ju förtusan inte svart-vitt.

När diskussionen blir hotfull, raljerande, förolämpande eller får drag av härskartekniker i syfte att idiotförklara meningsmotståndare, få dem att känna obehag eller tappa fattningen och till slut tystna - då hotas ju den där öppenheten. Och då kan vi ju lika gärna lägga ner att ha ett forum.

Det enda och det bästa vi kan göra är att fortsätta lyfta olika infallsvinklar, olika perspektiv, olika världsbilder, olika berättelser, olika erfarenheter och olika åsikter. För det är exakt så komplext, att det finns inte två synsätt som står emot varandra, snarare är det lika många perspektiv som det finns individer. Lösningen ligger givetvis i ömsesidigt lyssnande och kanske en dag en förståelse som gör det lite lättare att kliva ur sitt läger och komma överens om något.


För min del så är dörren vidöppen så jag är skitfeg! Jag tycker hela den här frågan är lite smått obegriplig, förmodligen eftersom jag inte riktigt lyckas greppa de där bakomliggande perspektiven och anledningarna som gör att t ex STF skänker en stuga till samebyn, eller bakgrunden till varför samebyn sätter upp otrevliga anslag vid Ljungrisparkeringen som får frilufsare och sportfiskare att känna sig ovälkomna, eller varför berörda samebyar i ett läge där de står som "vinnare" inte går ut och visar lite kärlek till friluftssverige i kompensation och för att återfå förtroende, osv. De här tvivlen måste få finnas utan att man för den delen är emot rennäringen eller för friluftslivet eller för eller emot något alls. Jag har ingen aning. Och det känns rätt sunt.


(Har jag läst någonstans att politisk diskussion inte får förekomma på Utsidan..? Good luck, admins. :ROFLMAO: )
Otrevliga anslag i Ljungris? Nu blev jag nyfiken (jag har vandrat och tältat i dessa trakter). Berätta.
 
Suck och stön.

Nej, du kommer aldrig övertyga någon (mer än de närmast sörjande) att tamboskap i den vilda naturen är nånting bra.

Återigen, ingen vet hur mycket tamboskap som tas av rovdjur. Det är helt enkelt grava gissningar. Vilket du själv påvisar.
Och varför skulle någon bry sig? Tamboskapen är utsläppt i den vilda naturen på naturens villkor. Då är det väl totalt ointressant hur mycket som försvinner?
Vill man ha koll på sin tamboskap så bedriver man slaktindustrin inom avgränsade områden. Det hela är mycket, mycket enkelt.

Helt rätt. Hela fjällkedjan är en biologisk öken.
Bara att jämföra med samma breddgrader på resten av jorden. Kanada, Alaska, Ryssland... där snackar vi vild, levande natur.

Återigen. diagrammet visar TYDLIGT att det INTE existerar något samband mellan vare sig antal tamboskap i fjällen och slaktuttag i förhållande till antalet rovdjur eller besökstryck av fjällturism i områdena.
Det framgår ju svart på vitt här. Mycket enkelt att förstå.

Att lögnerna ifrån den naturvidriga rennäringen står som spön i backen vet vi sedan länge. Man driver en agenda såklart. Men det blir ju lätt patetiskt när man sedan själv lägger ut fakta som påvisar EXAKT det motsatta man själv stått och ljugit om i åratal.
Vi har ju liksom hört det här drävvlet i 10-15 år nu och det visade sig vara falskt hela tiden.
Otroligt.

Rennäringen är och förblir en skam för Sverige och hela Europa. Att förvandla Europas största vildmarker till en biologisk öken bestående av tamboskap är inget annat än en skymf mot Sveriges medborgare och framförallt naturen i sig. Det måste såklart upphöra.
Nu får vi innerligt hoppas att när man nu hoppar på även människor som besöker fjällvärlden (inte bara rovdjuren) så borde konflikterna bli ännu större och att det sunda förnuftet till sist vinner.

300 pers som har detta som förvärvsinkomst kan inte ta 50% av Sverige i gisslan på detta sättet. Det är totalt orimligt. För ett kött ingen äter och dessutom kraftigt subventionerat av mig som skattebetalare.
De ska såklart inte ha en enda krona så länge rennäringen beter sig på det här sättet. NOLL, ZERO, NADA.

Nästa gång jag ser dessa skadedjur på väggrenen så kommer även jag att polisanmäla vansinnet. Tamboskap på vägarna är inte bara en katastrof ekologiskt utan även en livsfara och en enorm samhällskostnad.
Säkert ett sidospår, men de norrbottniska fjällen har väl inte riktigt samma klimat som de asiatiska och amerikanska områdena på samma breddgrader.
 
Du är inte den ende som suckar och stönar vid läsningen av denna tråd.

Att du hyser en brinnande och oförsonlig aversion mot renskötseln och samebyarnas verksamhet har alla fattat för länge sedan. Den har fått dig att dränka denna forumtråd med otaliga inlägg som ständigt upprepar samma kategoriska och/eller nedsättande påståenden. Att försöka föra en saklig och nyanserad diskussion blir svårt, eftersom du redan tycks veta den enda rätta åsikten - och på vilket sätt fakta egentligen är sanna. Med följd att vi får ett nytt inlägg som upprepar samma svepande formuleringar och åsikter som tidigare. Och ibland med versaler, för säkerhets skull ...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.