Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sökte på helikopter jakt på Björn och hittade alltför mycket från Norge och Sverige som handlade om skydsjakt på Björn och andra rovdjur på grund av att de skadar ren och får. Man blir ju ledsen.

Är ju i alla fall inget villmark eller i närheten av naturlig miljö om man dödar alla rovdjur som tar försvarslösa betesdjur när man har betesdjur så gott som överallt.

Nu fant jag en del artiklar om att man vill skyte havörn och kongeörn i Norge för att de också tar får mycket boskap enligt en del. Havörn är nog det finaste djuret jag ser lite då och då, i somras var jag bara några meter i från två st när jag skrämde upp dem då de satt och åt, men det är klart att man måste prioritera får och ren före naturen.
Lägg också till att man driver fram t.ex. björnarna med skoter, skjuter honor med ungar och sen lastar ombord dem på en kåpvagn eller lastbil och skjutsar iväg dem för att brännas.

Det är så man vill spy. Hade någon annan än samebyarna ägnat sig åt det där vansinnet hade det varit ett j*vla liv i medierna.
 
På den gamla goda tiden, när jag jobbade för STF i jämtlandstriangeln, kom samer, turister och allt annat löst folk i trakten väldigt bra överens. Inte minst när det gällde jakt och fiske. 30 år senare är jag i en annan del av vår fjällvärld och upplever samma sak - inga problem. Men det kanske beror på hur man är uppfostrad. Att förstå att man är gäst i naturen, hos samerna och på deras arbetsplats. Sedan är väl avundsjuka, rasism, tangentbordskrigare och idioti inte endast begränsat till den svenska fjällvärlden eller Sapmi. Det är ju lite sorgligt men oftast tänker jag "stackars människa" och ler för mig själv.
 
Fowwe. Jag vet att du har en skånsk-romantiserad syn på rennäringen.
Tro mig när jag säger att enda skälet till varför vi börjat återfå rovdjur i norr (lo och djärv) är för att staten börjat betala stora summor för varje föryngring.

Vi hade varg på vårat jaktområde i slutet på 90-talet. En blev "överkörd" av tåget (enkelt sätt att undanröja bevis).
Den andra fick en helmantel långt bak i magen (sjukt djurplågeri, men hur samer tar hand om rovdjur). För ni som inte är jägare innebär en helmantel i magen att djuret kan leva upp till 2 dygn. Varför dom gör detta är för att inte efterlämna en kula i djuret, samt att djuret går långt innan det dör.

Jag var där, såg spåren och hörde skottet.
Och nej, det finns inga studier på detta. Bara anekdotiska upplevelser. Djurplågeriet fortgår dock.

Samebyn som är aktiv där jag jagar körde med 2 renar i utbyte om man kunde visa att man skjutit en järv, lo, varg eller björn. Långt in på 2000-talet.
Tyvärr är detta verkligheten för vi dom bor i norr. Andyyy har sin syn och du har din Fowwe.
Ni är två extremer på varsin sida.
Hej tyan (vem du nu är). Det är lätt att man drar långtgående slutsatser av vad någon skriver i en forumtråd. Som du gör om mig. Att jag är skåning har du ju rätt i, men jag tror att du läser in lite för mycket mellan mina rader. Jag vet exempelvis mycket väl att det finns s k rovdjurshat både här och där i landet och jag betraktar inte samebyarnas medlemmar som vare sig osjälviska eller extra goda. De är väl som folk i allmänhet och försvarar sina intressen. Detta får ju bara ske med lagliga medel - om jag såg tecken på jaktbrott som de du nämner så skulle jag också bli mycket upprörd.

Det som för mig är det viktigaste är att det finns en lag om rennäring. Som fjällbesökare har jag att förhålla mig till den. Och inte bara jag utan även övriga landet. Här försöker jag ha ungefär samma inställning som exempelvis de stora politiska partierna och vårt rättssystem. Det kallar jag inte att vara en "extrem" (och vad gäller "romantisk" så är det ju ett ganska tänjbart begrepp). Men jag har märkt att när jag försvarar den lagenliga rätten till renskötsel, eller för den delen samernas ställning som ursprungsbefolkning, så möts jag väldigt ofta av röster som vill ta ifrån den samiska befolkningen bäggedera (faktiskt också en del i min skånska bekantskapskrets). Jag tror att det beror på att olika intressen står emot varandra, mer än bara renskötsel. I grunden handlar det nog om att många vill utnyttja samernas traditionella marker.

Jag gör en iakttagelse som inte bara gäller denna tråd utan många andra där renskötseln och samebyarna dras in. Diskussionen brukar leda till att samebyarna granskas med förstoringsglas och man diskuterar vad de gjort rätt eller fel (det brukar bli mest fel). Men man borde nog lika ofta bortse från dem och ställa frågan: "vad gör det omgivande samhället som är rätt eller fel". Då handlar det plötsligt om oss själva, exempelvis om hur vi påverkar naturen på fjället och i resten av landet. Eller i tredje världen.
 
Även jordbruket har fått subventioner, under vissa perioder ganska mycket om vi ser det i ett 50-årsperspektiv. En hel del bönder jobbar 7 dagar i veckan och många timmar, men det kan ändå vara svårt att få verksamheten att gå ihop.
Efter yttrande som ovanstående är det lätt att betraktas som havandes en "romantiserad" bild av renskötseln. Subventionerna till rennäringen är i en helt annan skala än vad jordbruket någonsin subventionerats. Innan EU-inträdet så var det svenska jordbruket i princip avreglerat. Numera finns det subventioner och styrmedel -- men som del av omsättning är de i princip obefintliga relativt det som ges till rennäringen.

Inte ens när jordbruket ansågs var en viktig del av vårt totalförsvar så subventionerades det i den utsträckning som rennäringen görs.

Och nej, jag tänker inte ange några källor på ovanstående. Det verkar annars vara ett favoritknep när någons inlägg inte gillas att fråga efter det. Ovanstående är för mig en tillräckligt väletablerad sanning för att inte ange källor.

Sedan går det att diskutera vad våra större partier har för uppfattning om hur "lappmarken" ska hanteras. Vårt rättssystem har utan tvivel valt att ge rennäringen mer inflyttande. Ur mitt perspektiv är de flesta större partier inte helt glada i detta. T.ex. har regeringen i omgångar gett tillstånd till gruvbrytning i Kallak -- något som överklagats till högsta förvaltningsdomstolen:
https://www.svt.se/nyheter/sapmi/samebyn-har-gott-hopp-infor-rattegangen-goda-argument

Det har även utgått tilläggsdirektiv renmarkskommittén.
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2022/06/dir.-202258

I vilken utsträckning det tilläggsdirektivet beaktats i delbetänkandet kan diskuteras:
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2023/08/sou-202346/

Det blir intressant att följa hur det går med den utredningen. Det finns åsikter om att den behöver startas om med andra ledamöter, med andra tycker att delbetänkandet är bra.

Frågan är komplex. Jag har i princip inget emot att samerna särbehandlas och att rennäringen får bidrag. Jag har betydligt svårare när det finns försök att stänga ute andra grupper och intressen från i storleksordningen halva Sveriges yta.

Det är stora ytor vi pratar om, och i den utsträckning det blir slitage från turistnäringen är den synnerligen lokal. Jag skulle vilja hävda att det finns plats för alla i fjällen. Om viljan finns.

Jag ser lite positivt i förändringen angående STF verksamhet i Jämtlandsfjällen. Den kommer att göra fjällvärlden mer otillgänglig för många. För mig personligen spelar det mindre roll, eftersom jag tenderat att använda tält med självhushåll. Det är det inte alla som kan eller vill det, och jag har inga problem att de också kommer ut i fjällen.
 
Frågan är komplex. Jag har i princip inget emot att samerna särbehandlas och att rennäringen får bidrag. Jag har betydligt svårare när det finns försök att stänga ute andra grupper och intressen från i storleksordningen halva Sveriges yta.

Det är stora ytor vi pratar om, och i den utsträckning det blir slitage från turistnäringen är den synnerligen lokal. Jag skulle vilja hävda att det finns plats för alla i fjällen. Om viljan finns.

Bra skrivet. Min egen åsikt är att rennäringen skall stödjas, men samebyar ska inte ha någon rätt att stänga befintliga fjällstugor eller stoppa gruvor och andra viktiga infrastrukturprojekt. Inte heller bestämma över jakt och fiske.

Fö. Om Girjas inte vill sälja fiskkort till utbölingar, så borde resten av Swe ta ut en stor extra skatt på allt som dom i Girjas vill köpa.
 
Senast ändrad:
Efter yttrande som ovanstående är det lätt att betraktas som havandes en "romantiserad" bild av renskötseln. Subventionerna till rennäringen är i en helt annan skala än vad jordbruket någonsin subventionerats. Innan EU-inträdet så var det svenska jordbruket i princip avreglerat. Numera finns det subventioner och styrmedel -- men som del av omsättning är de i princip obefintliga relativt det som ges till rennäringen.

Inte ens när jordbruket ansågs var en viktig del av vårt totalförsvar så subventionerades det i den utsträckning som rennäringen görs.

Och nej, jag tänker inte ange några källor på ovanstående. Det verkar annars vara ett favoritknep när någons inlägg inte gillas att fråga efter det. Ovanstående är för mig en tillräckligt väletablerad sanning för att inte ange källor.
Det var många olika saker i ett och samma inlägg, till att börja med om bidrag till jordbruk kontra renskötsel. Jag erkänner att jag inte är expert på bidrag, så jag letade upp lite siffror på vad EU-stödet till det svenska jordbruket är. Jag hittade från 2020:


Där läser jag: "För stödåret 2020 har Jordbruksverket betalat ut 10,8 miljarder kronor i årliga ersättningar (dessa stöd söker lantbrukaren årligen i webbsystemet SAM Internet) samt investeringsstöd och startstöd om 534 miljoner kronor."

Tillsammans blir detta ca 11,3 miljarder kronor. Det fanns 58 791 jordbruksföretag år 2020. Tar man ett genomsnitt så blev det alltså drygt 192 000 kr i bidrag per företag. Eftersom det är långtifrån alla företag som fick bidrag så var det många som får betydligt mer än så. (Vidare vet jag inte om det finns fler bidrag än dessa som kommer jordbruket till del. En annan detalj är att jag inte vet om jordbruksstödet innefattar rennäringen, i så fall kan det påverka genomsnittet något.)

Hur är det då med renskötseln? Inte så lätt att hitta siffror. En googling ger en ungefärlig siffra 300 000 kr i genomsnittligt statligt stöd per renskötarföretag och år, men detta är en partsinlaga (mot renskötseln) och jag vet inte om rovdjursersättningen är medtagen (den är ju inget stöd utan en ersättning). Kanske någon har bättre siffror?

Hur som helst så tycker jag att ditt påstående inte är självklart: "Numera finns det subventioner och styrmedel -- men som del av omsättning är de i princip obefintliga relativt det som ges till rennäringen." Så hög omsättning har väl inte alla jordbruksföretag? Och en hel del (mindre) bönder säger att de är helt beroende av t ex EU-stödet för att kunna driva vidare sin jordbruksverksamhet.

Länkar eller inte - det vi nu diskuterar är ju fakta. Jag är inte rädd att ändra mig om mina fakta inte skulle stämma. Men jag vill ju gärna kunna övertyga mig själv om den saken, inte bara höra att någon säger så.
 
Eftersom det är långtifrån alla företag som fick bidrag så var det många som får betydligt mer än så.
Enligt din egen länk så är det 55 000 som får det vanligaste stödet och det står att nästan alla får stöd.

jag vet inte om rovdjursersättningen är medtagen (den är ju inget stöd utan en ersättning).
Låter mest som semantik. Rovdjursersättningen är ju så pass stor och viktig att man enligt mig måste räkna med den.

Annars vet jag inte mer än att rennäringen enligt en statlig rapport (har jag för mig) får 6 kr för varje intjänad krona.

Men att det finns mycket stöd för jordbruket vet jag och de tjänar ofta inte heller speciellt mycket pengar. Tror dock den är viktigare för landet än vad rennäringen är.
 
Hur är det då med renskötseln? Inte så lätt att hitta siffror. En googling ger en ungefärlig siffra 300 000 kr i genomsnittligt statligt stöd per renskötarföretag och år, men detta är en partsinlaga (mot renskötseln) och jag vet inte om rovdjursersättningen är medtagen (den är ju inget stöd utan en ersättning). Kanske någon har bättre siffror?

Ja eftersom det är väldigt politiskt känsligt osv osv osv så vill ingen lägga fakta på bordet och undersöka saken vetenskapligt... Finns dock en gammal rapport här, kanske varit uppe tidigare. https://data.riksdagen.se/fil/1F3FBFB7-2FA7-4FD6-AAEF-49994D13B2CD
 
Tydligen finns de som tycker om att leta källor. Jag nöjer med att komma med en liknelse.

Bidragen till jordbruket är att betrakta som barnbidraget. Det underlättar för många -- men det går nog att klara sig utan. Bidragen till rennäringen är att betrakta som försörjningsstöd. För de som behöver det är det svårt att klara sig utan. Rennäringen skulle inte överleva utan bidrag.

För mig räcker det. Om någon tycker att det är intressant att fortsätta försöka relativisera med fakta om stödet till jordbruket får de gärna göra det.
 
Enligt din egen länk så är det 55 000 som får det vanligaste stödet och det står att nästan alla får stöd.
Tack, jag läste nog den raden alldeles för snabbt.
Låter mest som semantik. Rovdjursersättningen är ju så pass stor och viktig att man enligt mig måste räkna med den.
Den är ju viktig för renägarna helt klart. Men är den ett bidrag? Renägarna ser det som att de förser rovdjuren i fjällen med föda, och om staten/vi vill ha dessa rovdjur så bör man betala. Jag tycker det synsättet är rimligt, det stöds av lagstiftning och gäller även t ex rovdjursdödade får. Om vi (hypotetiskt) tänker oss att tamrenen inte fanns då måste föda ordnas på annat sätt, antagligen genom vildren. Det kommer heller inte vara gratis, då måste man ha en förvaltning så de klarar sig året om. Och det kommer handla om ganska stora mängder djur om inte rovdjuren i fjällen ska svälta.

Det där om de 6 kronorna kan mycket väl stämma. Likaså om jordbrukets betydelse för vårt land, det är väl ingen som ifrågasätter.
 
Senast ändrad:
Tack, jag läste nog den raden alldeles för snabbt.

Den är ju viktig för renägarna helt klart. Men är den ett bidrag? Renägarna ser det som att de förser rovdjuren i fjällen med föda, och om staten/vi vill ha dessa rovdjur så bör man betala. Jag tycker det synsättet är rimligt, det stöds av lagstiftning och gäller även t ex rovdjursdödade får. Om vi (hypotetiskt) tänker oss att tamrenen inte fanns då måste föda ordnas på annat sätt, antagligen genom vildren. Det kommer heller inte vara gratis, då måste man ha en förvaltning så de klarar sig året om. Och det kommer handla om ganska stora mängder djur om inte rovdjuren i fjällen ska svälta.

Det där om de 6 kronorna kan mycket väl stämma. Likaså om jordbrukets betydelse för vårt land, det är väl ingen som ifrågasätter.
Jag klarar bara inte av att se fjällen och resten av naturen som något som vi ska blanda oss in i detalj. Om fjällen faktiskt inte hade varit ett kulturlandskap med tamboskap och rovdjuren inte hade överlevt där så får det väl vara så.

Som det är nu så driver man ju också med skydsjakt på väldigt många av rovdjuren som faktiskt tar renar eller får så att se pengarna som rennägarna får som en betalning för köttet tycker jag blir konstigt. Är inte heller någon som vet hur många renar som faktist tas av rovdjur.
 
Tack, jag läste nog den raden alldeles för snabbt.

Den är ju viktig för renägarna helt klart. Men är den ett bidrag? Renägarna ser det som att de förser rovdjuren i fjällen med föda, och om staten/vi vill ha dessa rovdjur så bör man betala. Jag tycker det synsättet är rimligt, det stöds av lagstiftning och gäller även t ex rovdjursdödade får. Om vi (hypotetiskt) tänker oss att tamrenen inte fanns då måste föda ordnas på annat sätt, antagligen genom vildren. Det kommer heller inte vara gratis, då måste man ha en förvaltning så de klarar sig året om. Och det kommer handla om ganska stora mängder djur om inte rovdjuren i fjällen ska svälta.

Det där om de 6 kronorna kan mycket väl stämma. Likaså om jordbrukets betydelse för vårt land, det är väl ingen som ifrågasätter.
Om jordbruket får runt 10 miljarder i stöd så ska det sättas i relation till omfattningen. Jordbruket omsätter mer än hundra miljarder och sysselsätter ca 170 000 personer i Sverige. Renskötseln omsätter kanske 200 miljoner (som en mindre ICA-butik) och sysselsätter kanske 2000 personer, de flesta på deltid. Så rennäringens stöd överskrider eller motsvarar omsättningen om man räknar in alla kostnader samhället har (trafikolyckor med ren, tågdödad ren, rovdjursersättning, bidrag, startbidrag, etc).
Rennäringen är en förlustverksamhet ur samhällsperspektiv oavsett vad man tycker om det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.