Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Om jag räknat rätt (här äjag lite osäker) är det 14 fjällstationer som drivs av STF, varav fem i väglöst land, 3 i Jämtland, 2 i Norrbotten och ingen i Västerbotten eller Dalarne. STF är inget företag utan en ideell förening, alltså ingen vinstutdelning. Och STF är ensam ägare av STF AB. Fjällstugor ligger per definitionem i väglöst land. Det är väl ett 40-tal, och jag undrar vilket vinstdrivande företag som skulle ge sig på att konkurrera med dem. Det finns nog betydligt enklare sätt att tjäna pengar.

Från min horisont är stugnätter ofattbart dyra, men jag orkar inte gräva i verksamhetens olika grenar. Det kan knappast handla om personalkostnader.

Det finns väl fjällanläggningar i Z-län som inte drivs av STF, t ex Enaforsholm och Höglekardalen. Men i väglöst land, det var en nyhet för mig.
 
Lite Historia:

Blåhammaren. Första versionen byggdes 1912, brann sen ned 1923 varvid 4 personer omkom. Byggdes sen upp igen till 1925. Stationen har sen byggts ut i flera etapper.

Sylarna. Svenska turistföreningen, som bildades 1885, byggde sin första hydda nära Sylarna 1890. Denna var väldigt liten och enkelt inredd. Bara några år senare, 1897, byggdes Syltoppshyddan, en större stuga med plats för fler boenden. I och med att områdets popularitet ökade för ett allt större antal turister, behövdes snart en större stuga, och så byggdes den Nya Sylstationen som stod färdig 1933 efter att hela bygget blåst bort en gång under en kraftig vinterstorm i januari 1932. Bara ett par år efter att stationen genomgått en grundlig renovering i slutet av 1970-talet, så brann stationen ner 1980. År 1983 byggdes den nuvarande fjällstationen upp.

Storulvån. Leden från Enafors till Sylarna via Storulvån var den mest trafikerade leden i området, och 1910 byggdes Storulvåhyddan ut till en ordentlig stuga med två rum och kaminer, britsar, bord och bänkar. 1933 byggdes Storulvåstugan ut ytterligare och erbjöd matservering och blev därmed en fjällstation och fick egenvärde som besöksmål, istället för bara ett stopp på vägen vidare till Sylarna.
Istället för att bara fortsätta bygga ut gjordes en utredning som kom fram till att en ny huvudbyggnad bäst skulle uppföras på norra sidan ån. Marken uppläts av Länsstyrelsen och en ny fjällstation byggdes till 1942. Vägen byggdes sen 1967. 1987 brann stationen ner, 1989 öppnade en ny version.
 
Vet inte hur detaljerna ser ut, men enligt magkänslan är det förmodligen är rätt marigt att få arrendera Statlig mark och få bygglov i väglöst land på fjället om man inte heter STF eller tillhör Renskötande Sameby.

Men jag kan ha fel.
 
Vet inte hur detaljerna ser ut, men enligt magkänslan är det förmodligen är rätt marigt att få arrendera Statlig mark och få bygglov i väglöst land på fjället om man inte heter STF eller tillhör Renskötande Sameby.

Men jag kan ha fel.
Säkert så. Dom nuvarande ovan har ju en hundraårig historia, och det lär inte bli några nya.
 
Om detta stämmer att det bara finns två typer av aktörer på marknaden som ges den möjligheten så är väl Origopol ordet vi söker ?
 
Senast ändrad:
Säkert så. Dom nuvarande ovan har ju en hundraårig historia, och det lär inte bli några nya.
Ingen har reflekterat över efterfrågan -- vilka "vinstdrivande" aktörer har uttryckt intresse av att bygga ett konkurrerande nät av stugor och fjällstationer? STF-turismen i Jämtland har nått sin nuvarande omfattning och karaktär under lång tid, sen 1879, när Sylarna och Helags satte igång. Vilka aktörer har sökt, och fått avslag, på att bygga upp sådan verksamhet? Nej, jag är inte optimist. Ingen här har lyckats svara på frågan om STFs monopol är historiskt eller juridiskt och, om det senare gäller, vilka urkunder som reglerar detta monopol. Eller oLigopol, då.
 
Svaret på frågan är enkelt 0 och ingen, det fattar du nog själv. Det är ju ändå en ganska intressant och häftig historia när folk började turista i fjällen, och STF byggde upp sina stationer och stugor. För att underlätta för folk att besöka & utforska fjällen.

Men nu på senare tid så verkar många blivit sura på turister, dom vill väl helst att Turisterna bor på extremt dyra hotel och äter på dyra restauranger och spenderar pengar på byn och inte ger sig ut på fjället och stör dom stackars renarna ....
 
Svaret på frågan är enkelt 0 och ingen, det fattar du nog själv. Det är ju ändå en ganska intressant och häftig historia när folk började turista i fjällen, och STF byggde upp sina stationer och stugor. För att underlätta för folk att besöka & utforska fjällen.

Men nu på senare tid så verkar många blivit sura på turister, dom vill väl helst att Turisterna bor på extremt dyra hotel och äter på dyra restauranger och spenderar pengar på byn och inte ger sig ut på fjället och stör dom stackars renarna ....
Just detta låg i botten när Länsstyrelsen för en hel del år sen ville förstöra fjällturismen i Jämtland, att turisterna konsumerade utan tog med sig mat: Tältning endast på vissa platser, och vissa platser avstängda för annat än guidade turer.
 
Det finns väl fjällanläggningar i Z-län som inte drivs av STF, t ex Enaforsholm och Höglekardalen. Men i väglöst land, det var en nyhet för mig.

Beror ju på vad man menar med fjällanläggningar. När jag sovit inomhus i fjällen har det varit genom hotell eller andra turismföretag som ligger vid vägen. Men som har stugor i väglöst land som man kan hyra. Och ibland även få transport till. Alltså inte exakt samma sak som det STF gör med stugvärdar och sånt.

Priset har absolut varit en bra bit högre än STF på de ställena.

Sen så har jag varit mycket i Norge och där finns det rätt gott om olika privata anläggningar, åtminstone i södra fjällkedjan där jag varit. Men de har säkert många fler fjällvandrare som även har lite andra vanor så det är nog lättare att få det att gå runt.
 
Det finns väl fjällanläggningar i Z-län som inte drivs av STF, t ex Enaforsholm och Höglekardalen. Men i väglöst land, det var en nyhet för mig.

Som Kimkim skrev så beror det ju på vad du menar med fjällanläggning. Enaforsholm som du nämnde som exempel räknar jag inte som fjällanläggning av den typ som diskuteras här.

Mavas stugby är det exempel på privatägt i väglöst land som jag kommer på just nu och faktiskt har passerat, dock i Västerbottens län. De är ju dock inriktade på jakt och fiske och inte vandrare.
BLTs stugor i Padjelanta och Låktatjåkko är andra exempel i väglöst land.

Om du enbart tänker på Jämtlands län så finns det inte så mycket som inte är utbyggt och ligger längre än en halv dagsetapp från en väg.
 
Som Kimkim skrev så beror det ju på vad du menar med fjällanläggning. Enaforsholm som du nämnde som exempel räknar jag inte som fjällanläggning av den typ som diskuteras här.

Mavas stugby är det exempel på privatägt i väglöst land som jag kommer på just nu och faktiskt har passerat, dock i Västerbottens län. De är ju dock inriktade på jakt och fiske och inte vandrare.
BLTs stugor i Padjelanta och Låktatjåkko är andra exempel i väglöst land.

Om du enbart tänker på Jämtlands län så finns det inte så mycket som inte är utbyggt och ligger längre än en halv dagsetapp från en väg.

I Arjeplogsfjällen finns en hel del faktiskt . Förutom Mavas (som ändå är bemannat och nog funkar att få sovplats vid även om man dyker upp oanmäld gissar jag) så finns ju Miekak som också är en större "anläggning" eller vad man ska kalla det och så finns ju Vuoggatjolme som har boende och restaurang vid vägen men även flera stugor i väglöst land som man kan hyra. Sen finns det ett par andra stugor i väglöst land som man kan hyra via nån matbutik eller hur det nu var. Enda området i svenska fjällen där jag kollat upp utbudet men det fanns helt klart en hel del där.

Så ni som påstår att STF har monopol, exakt VAD menar ni att de är ensamma om?

Men som sagt, det här privata aktörerna är knappast billigare utan snarare tar de rätt saftigt betalt.
 
Som Kimkim skrev så beror det ju på vad du menar med fjällanläggning. Enaforsholm som du nämnde som exempel räknar jag inte som fjällanläggning av den typ som diskuteras här.

Mavas stugby är det exempel på privatägt i väglöst land som jag kommer på just nu och faktiskt har passerat, dock i Västerbottens län. De är ju dock inriktade på jakt och fiske och inte vandrare.
BLTs stugor i Padjelanta och Låktatjåkko är andra exempel i väglöst land.

Om du enbart tänker på Jämtlands län så finns det inte så mycket som inte är utbyggt och ligger längre än en halv dagsetapp från en väg.
Jag har övernattat -- fritt -- i Mavas, som ligger i Norrbotten -- jag fick tips om lämplig plats för tältet (och en del gemytligt umgänge med familjen på kvällen). Jag köpte också på mig en del överbliven
proviant. Vad beräffar Padjelanta så har väl helt enkelt STF överlåtit sin stugverksamhet där.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.