Länsstyrelsen i Jämtland Härjedalen säger upp STFs stugavtal

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tycker det tråkigaste här är att Gåsen stänger helt. Det har varit ett bekvämt avstånd mellan fjällstugor om man ska vandra mellan Helags och Vålådalen. För en del kan det vara lite långt att gå hela vägen mellan Helags och Vålåstugorna, och med Härjångsån i vägen. Nu blir det ännu längre utan stuga om man går Gåsenvägen för att komma till Stensdalsstugorna.

Undrar vad de ska göra med Gåsenstugorna? Riva det helt? Eller riva det mesta men att lämna en stugdel som en obemannad stuga för säkerhetens skull?

Personligen har jag inga jättestora problem att restaurangverksamheten läggs ner. Och att antalet bäddar minskas blir nog inget problem då nedlagda restauranger rimligen kommer sänka besökstrycket. Sedan kan man undra om det är rätt att framöver kalla de tre fjällstationerna för just fjällstationer. Tycker att mycket av det som definerar fjällstation försvinner i och med att serveringen försvinner. Eller är det el och rinnande vatten som sätter benämningen?

Något behövde göras, men tycker det synd att en sådan fin stugplats som Gåsen stryker med.
 
Här är STFs pressmeddelande:


Jag tycker faktiskt för en gångs skull att STF ska ha en eloge när man värderat hållbarhet och föreningens ideella syfte högre än intäkter och gästnätter. (Måhända att föreningen inte hade så mycket val, men ändå bra gjort!)

Synd såklart att Blåhammarens traditionsrika middagar med namnupprop försvinner, liksom Gåsen, men allting förändras.
 
Håller med om att det känns som en bra kompromiss, definitivt för oss tältare som oftast högst utnyttjar stationernas och stugornas självservice.

Jag hoppas dock att det går att dirigera om människor till andra områden i fjällkedjan, så att detta inte leder till att färre söker sig ut i naturen, men risken är väl att det gör det.
 
Vad är det som ska skyddas? Tamboskapen har ingenting i den vilda naturen att göra och den har redan lokalt utrotat X antal arter i området och kraftigt minskat andra.

En biologisk öken bestående av tamboskap.

Så vad är det STF ska skydda menar dem? Någon natur av värde finns ju inte kvar här mer än vackra vyer och de är ju kvar oavsett hur många personer som vistas där.
 
JaJa... värderingsstyrd kompass, hållbar omställning, visionär målbild, hållbar utveckling, bra samverkan på fjället, drivande inom hållbar turism .....

Alltid lite kul att läsa en artikel full med ordbajs som någon blev tvingad att skriva !
 
Tror vi bara har sett starten av det här. Girjas-domen sätter tonläget för all verksamhet i fjällen. Fler områden kommer att följa efter och människors förmåga att röra sig i fjällen kommer att bli mer och mer begränsat i framtiden till förmån för samernas verksamhet.
 
Tror vi bara har sett starten av det här. Girjas-domen sätter tonläget för all verksamhet i fjällen. Fler områden kommer att följa efter och människors förmåga att röra sig i fjällen kommer att bli mer och mer begränsat i framtiden till förmån för samernas verksamhet.
Fats det är ju inte någon begränsning i att vistas och röra sig i fjällen, bara att bo inomhus och äta restaurangmat. Om det minskar besökstrycket kan det väl inte vara annat än positivt, folk väljer ju fortfarande själva om de vill vandra just där.
 
Fats det är ju inte någon begränsning i att vistas och röra sig i fjällen, bara att bo inomhus och äta restaurangmat. Om det minskar besökstrycket kan det väl inte vara annat än positivt, folk väljer ju fortfarande själva om de vill vandra just där.
I just det här specifika fallet är det som du säger, men vad är nästa steg? Tittar man på Girjas-domen säger den att ingen annan än lokalbefolkningen får fiska och jaga i området.
 
Glad att jag och sambon vandrade Triangeln i år och fick testa på trerättersmiddagen vid Blåhammaren, en av de godaste måltider jag ätit! Stationen vid Sylarna kändes verkligen inte som fjällen men Blåhammaren hade jag inga problem med.
 
Och se till nu alla att inte köpa torkat renkött eller samiskt hantverk. Då kan det jämna ut sig. Bara McDonalds, inga lokalproducerade varor. Ta gärna med allt som behövs hemmifrån, lasta bilen full, så att inte vi turister sliter på naturen eller på lokalsamhället.

Försök att fricampa oxå, så att vi turister inte sliter på turistanläggningar.
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stfturist Ny markupplåtelse för STF i Jämtland/Härjedalen Svenska Turistföreningen 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.