Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Längd på stavar för turåkning ?
- Trådstartare johan5588
- Start datum
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Re: Armhålan
Ja, det måttet känner jag igen, men hur mäter jag mer exakt...?
-Sett att vissa håller staven upp och ner när dom mäter...(?)
-Ska jag ha pjäxor + skidor på när jag mäter...? blir ju 5-6 cm skillnad...
mvh
Johan
klippen; sa:Dom skall enligt gammal och välbeprövad hävd räcka till armhålan/axeln. Räkamånen är av att man vill ju inte vara kategorisk.
mvh
Johan
Hunter är en helt OK stav. Trugan kan om man har otur kava loss, så en reserv är inte fel.
Teleskop är vanligen lite tyngre och går rimligen lättare sönder eftersom det är fler delar...?
Man mäter med staven upponer eftersom spetsen försvinner ner i snön och alltså inte skall räknas med vid mättillfället (som inte sällan sker inomhus).

Teleskop är vanligen lite tyngre och går rimligen lättare sönder eftersom det är fler delar...?
Man mäter med staven upponer eftersom spetsen försvinner ner i snön och alltså inte skall räknas med vid mättillfället (som inte sällan sker inomhus).
Teleskopstavar
blir rätt mycket tyngre och också lite svajigare. Jag tycker inte teleskopstavar är något alternativ om du är färdigväxt och inte satsar mycket på toppturer med långa och roliga utförsåk med t ex telemarkcarvingskidor.
Ställ dig på golvet i strumplästen. Stavarna bör då räcka upp i armhålan. Om trugorna sitter lågt dvs nära golvet kan du ha lite kortare stavar och om de sitter längre från spetsen så bör du välja lite längre stavar.
Materialet i handtagen bör vara lite värmeisolerande t ex kork. Stora trugor är mest allround. Koniska skaft har bra hållfasthet och lite svaj. Kolfiberskaft är state of the art för längdåkning men jag tror inte det finns några sådana skaft för turåkning (någon som vet?).
Thure
blir rätt mycket tyngre och också lite svajigare. Jag tycker inte teleskopstavar är något alternativ om du är färdigväxt och inte satsar mycket på toppturer med långa och roliga utförsåk med t ex telemarkcarvingskidor.
Ställ dig på golvet i strumplästen. Stavarna bör då räcka upp i armhålan. Om trugorna sitter lågt dvs nära golvet kan du ha lite kortare stavar och om de sitter längre från spetsen så bör du välja lite längre stavar.
Materialet i handtagen bör vara lite värmeisolerande t ex kork. Stora trugor är mest allround. Koniska skaft har bra hållfasthet och lite svaj. Kolfiberskaft är state of the art för längdåkning men jag tror inte det finns några sådana skaft för turåkning (någon som vet?).
Thure
Lissas; sa:Hunter är en helt OK stav. Trugan kan om man har otur kava loss, så en reserv är inte fel.
Kollade på Tegsnäs hemsida. Plasthandtagen kyler sannolikt händerna lite men å andra sidan är det kallare med aluskaft än med skaft av glasfiberarmerad plast.
En trevlig turstav som jag haft i många år är Swix Mountain med koniska aluskaft läderhandtag och läder aluringstruga.

Thure
Re: Re: Armhålan
Jag mäter som di andra med staven upp och ned inomhus med dojor på. Jag föredrar själv att stavens truga då når till översidan av axeln. Men det är en personlig sak de där sista få centimetrarna.
Jag turstavar förnärvarande med Kompardell XC Mountain, bra stav, lite väl styva trugor. Jag har en recention av den i recentionsbanken.
johan5588; sa:klippen; sa:Dom skall enligt gammal och välbeprövad hävd räcka till armhålan/axeln. Räkamånen är av att man vill ju inte vara kategorisk.
mvh
Johan
Jag mäter som di andra med staven upp och ned inomhus med dojor på. Jag föredrar själv att stavens truga då når till översidan av axeln. Men det är en personlig sak de där sista få centimetrarna.
Jag turstavar förnärvarande med Kompardell XC Mountain, bra stav, lite väl styva trugor. Jag har en recention av den i recentionsbanken.
Re: Tack....
Det blir det säkert, egentligen är det väl vid snabbare åkning som centimetrarna eventuellt blir viktiga. Och det är först vid åkning i snö som det kan avgöras.
johan5588; sa:Hej igen!
Tack för tipsen
Verkar vara lite olika bud här hur mätningen går till....men,men -man får ju vara beredd på olika svar..
Om jag står i bara strumpor och har staven upponed, och trugan går upp går upp till mitten på axeln(i höjdled), blir det rätt, eller ?
/Johan
Det blir det säkert, egentligen är det väl vid snabbare åkning som centimetrarna eventuellt blir viktiga. Och det är först vid åkning i snö som det kan avgöras.
Åsnes
Jag hämtade ut ett par beg. Åsnes Nansen som jag köpt på annons idag, det sitter Riva II bindning på dom nu.
Men jag har tänkt mig att byta till Rottefella BC manuell bindning istället och ett par Alfa eller Alpina BC-pjäxor.
-Vad tror ni om detta ?
-Klarar jag att montera bindningen själv ?
/Johan
Jag hämtade ut ett par beg. Åsnes Nansen som jag köpt på annons idag, det sitter Riva II bindning på dom nu.
Men jag har tänkt mig att byta till Rottefella BC manuell bindning istället och ett par Alfa eller Alpina BC-pjäxor.
-Vad tror ni om detta ?
-Klarar jag att montera bindningen själv ?
/Johan
Liknande trådar
- Svar
- 5
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg