Lämplig veckotur i Europa

Hej,

vi tänkte göra en kortare landsvägscykeltur (5-7 dagar) någonstans i södra Europa i slutet av maj/början av juni. Är det någon som har förslag på något bra område? Man bör ju kunna sticka i stort sett direkt från flygplatsen. Ett alternativ är ju att ta en charter och göra en cirkelrörelse från resmålet.

Vi funderar mest på Frankrike, Italien, Spanien eller någon tillräckligt stor medelhavsö.
 
Pays Basque

Anbefaler fransk/ spansk baskerland på det varmeste! Meget vakkert, lett kupért, lite trafikk utenom de store veiene. Fantastisk mat! Fly til Biarritz og sykle innover i Frankrike, f.eks. til Aïnoha, videre til St. Palais og Salies de Bearn. Den første delen er ganske kupért med beitemark, så blir det mer og mer landbruk og slake bakker (vakkert for en nordmann, men kanskje litt kjedelig for svensker, dere har jo sånt hjemme!)Kan kombineres med å sykle fra Biarritz langs kystveien til San Sebastian i Spania, derfra inn i landet og opp igjen til Frankrike. Hvor langt dere kommer er jo veldig avhengig av sykkel og form,- vi tok det langsomt på leiesykler og kom ikke så langt.
mvh anne marie
 
Franska Alperna!

Hej Kristofer! Min tjej och jag tog flyget med cyklar och packning till Nice. Därifrån är det lätt att ta sig upp i bergen. Vi var där under början av maj och det var helt rätt. Jag har skrivit om resan på min hemsida. Klicka in på http://www.jurgenasp.com och klicka vidare till cykelsidorna och provanceturen. Kanske kan et vara nåt?
Go tur... Jürg
 
Andalusien

Vid den tiden som Du har tänkt dig är Andalusien i södra Spanien som finast, det är som en Svensk försommar när den är som bäst. Vädret är normalt sett mycket stabilt och det har ännu inte hunnit bli för varmt. Det finns mängder med fina cykelvägar, innanför kustvägen N340 som bör undvikas. Det går dessutom att flyga billigt till Málaga, sen är det bara att trampa vidare. Mer information om Andalusien hittar Du på http://www.costadelsol.st
 
Mer Cykel

Ta och åk bodensjön runt, det är trevligt att cykla runt sjöar har bara läst i brochyrer om turen men har den i mina planer tyskland har gett ut en fin infoskrift med alla cykelleder på engelska där hittar man fina förslag.
 
Re: mer cykel

Hej, detta är annars en bra sida med information om de tyska cykellederna.

http://www.germany-tourism.de/

Klicka på English för att få engelsk text, gå in under menyalternativet Info Center - Travel in Germany - Overview och du kommer till en sida där du kan välja olika färdsätt, bla cykel. Klickar du på Travel by bicycle så kommer du till en sida där du bla kan använda dig av en interaktiv karta för att se mängder av olika cykelleder över hela Tyskland. Mycket fiffigt.

/ Johan
 
Malaga

Hej Kristofer!
Det går lätt att ta flyget till Malaga. I början kan trafiken vara tät och tung men bara några kilometer efter Malaga klättrar vägen lätt upp till bergen österut och El Chorro. I den slitna byn på norra sidan om floden hittar ni en go camping med klättrare och urmysigt café, och jysta människor. Inga turister! (Kusten kan ni skippa då den är översvämmad av turister och vägarna är översvämmade av bilar och trista hotellkomlex)
Runt området kan man cykla rent, trampa på stigar ock njuta av utsikten. Vill man ta en runda kan man knö in sig i turistgettot Ronda. En liten bit utanför stan finns en fin camping med en otrolig utsikt från tältöppningen över staden och landskapet. Tips: En Dog Dazzer som skrämmer bort hundar är bra och öronproppar. På natten vaknar alla hundar, så om man vill sova lugnt...
Min tur runt Andalusien gick åt andra hållet men kan kanske ge en vägledning. Obs! Spanien är backigt (!) men vackert. Mycket trevligt.
Länk till min tur (Mer bilder på väg) http://www.klaus.nu/onroad/spain.html

Lycka till. Hälsningar Jürgen
 
Re: Malaga

Klaus; sa:
. Tips: En Dog Dazzer som skrämmer bort hundar är bra

Då min fru är hundrädd efter att ha blivit biten av en hund, så blev jag lite nyfiken på en "Dog Dazzer". Hundar kan ibland vara en plåga när man kommer på cykeln.

Kollade på nätet, läste att den är mest effektiv inom 5 meter, vilket kan kännas väldigt nära för en hundrädd person.

Hur tycker du att den fungerar? Finns den i Sverige?
 
Dog Dazzer

En Dog Dazzer fungerar bra och den ska finnas till hands, inte nerpackad i styrväskan. Och det finns andra knep att bemöta hundar har jag hört från andra cyklister och provat: >Sluta trampa utan rulla. Trampande ben verkar hundar tycka särskilt mycket om. >Använd vattenflasken och spruta vatten på dem. >Stanna, hoppa av hojen och försök håll cykeln mellan dig och hunden. >En cyklist berättade att han använde cykelpumpen: Inte för att slå hunden utan tryck ner den i gapet på monstret... >Tänk på att en hund inte alltid kommer ensam. Den kan ha en större hundkompis, eller stor och stark husse efter sig... >kom ihåg att om man slår hunden kan det egga hunden mer och då kan det bli riktigt farligt.
Jag har själv haft hundar och trivs med de fyrbenta kompisarna. Nu är det inte alltid en "kompis" man stöter på. Men det brukar oftast vara så att hunden ropar in sitt revir. Och håller man sig på vägen nöjer den sig med att bara skälla på dig. Dom anfaller sällan. Jag hade en jycke som sprang efter cykeln i Spanien och bet i min cykelvagn! Jag hoppade av i farten, skrek åt den och slände sten efter den. Det fungerade då. I Indien räcker det med att bara sträcka sig efter en sten så sticker dom. De flesta hundar tröttnar på en om man inte tittar på dem. Helt enkelt ignorerar dem. Jag har provat att stanna en gång, druckit vatten, tittat på utsikten och kartan och sedan promenerat bort från besten. Det funkade där. Det är fler folk som går än kommer fullastade med cykel på ensliga vägar. Kolla med andra cyklister ni träffar på vägen, fråga om råd och tips och prova. Skulle ni bli bitna ska ni uppsöka läkare. Behandlingen mot Rabies är jobbig men viktigt. Om ni inte tar den innan d.v.s.
Det är dock ovanligt att man blir biten av hundar. Använd sunt förnyft eller... cykla jäkligt fort!

Hälsningar Jürg
 
Hundar i Spanien

Hej,
Jag bor 8 km upp i bergen utanför Fuengirola, och förutom att jag har egna hundar, så träffar jag jämt och ständigt på hundar både i flock och en och en.
Min erfarenhet av Spanska hundar är att de försvinner om man böjer sig ner och låtsas ta upp en sten. Spanjoren i gemen brukar kasta sten på närgågna hundar, och det har hundarna lärt sig. Sen finns inte rabies hos hund i Spanien, däremot finns givetvis stelkramp här som annorstädes. Så det är självklart att man snabbt skall söka läkare om man har blivit biten. Men det gäller även i Sverige.

Hälsningar från ett Soligt Fuengirola.
Jonny
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lejnur Lämplig cykel för treriksröset-smygehuk Långcykling 12
takats Veckotur från Stockholm Långcykling 5
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
Gohan Tillgång på gas i Europa & världen? Långcykling 1
kakofoni Cykelbad i Europa och reseesällskap Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
kajutter Målande cykelresa i Europa Långcykling 0
gsifnesta cykelkartor över europa Långcykling 5
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
climber wild Europa/alperna Långcykling 0
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
umemorgan Dricksvatten i europa Långcykling 16
olavroer GPS i Øst-Europa Långcykling 4
NinjaNisse Spritkök i europa ?! Långcykling 19
realout Cykelkompis Europa i Juli? Långcykling 2
macket Cykel Atlas över Europa Långcykling 1
heinzehlers Cykelresa i Östra Europa: Resekamrat?? Långcykling 0
M´hacsmine Cykla i Europa Långcykling 8
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
mördarsnigel handla i europa Långcykling 2
hsalberg Cykelsällskap Juni-September i Europa Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.