Långfärdscykling i Europa

Hej,

Till sommaren 2002 har vi tänkt att cykla från Sverige till Venedig. vi har några frågor som vi undrar om någon kan svara på.

1. Vågar man boka flygbiljett på plats i Venedig under högsäsongen. Är det risk att man får vänta på att komma hem?

2. Kan någon rekommendera bra och billiga flygbolag som tar med cykeln på ett billigt sätt?

3. Går det att tälta i länderna Polen, Österrike, Tyskland, Tjeckien och Italien? Ev förslag på andra boende.

4. Någon bra guidebok över Venedig?

5. Något speciellt att tänka på i utrustningen?

6. Trafikregler?

Vi tar tacksamt emot alla råd och tips om resan! Kanske finns det någon som har cyklat ungefär samma sträckning och kan dela med sig av erfarenheter?
 
Cykling i Centraleuropa

Hej!
Jag skall cykla ungefär samma väg bortsett från Polen och har tänkt att tälta på campingar där de finns. Annras finns det en bok med vandrarhem i hela Europa som jag tror man kan beställa via STF. Har för mig att den kostade 350 kr någonting fast det var ett tag sedan som jag skaffade min. Ang. vägar så är jag på planeringsstadiet ännu men jag håller mig till kartor i 1:300 000 (Euro Atlas). De passar bra för mig men tar inte med de allra minsta vägarna.
Trafikregler skiljer sig nog inte så mycket åt i de länderna, samma som här m.a.o. Akta sig för bilarna, de är hårda...Alla länderna har ju högertrafik. Jag vet inte hur det är m. trafikvett och respekt för cyklister men man bör nog vara på sin vakt. Hörde att de körde som galningar i Italien.
Magnus
 
Flygbolag

Det där med flygbolagen är lite svårt när man cyklar för man vet ju inte när man kommer fram till sin destination. Venedig är ju väldigt dyrt att stanna länge i men det beror ju givetvis på ekonomin hos vederbörande. Jag brukar sticka på vinst och förlust och köper returresan på plats. Har man tur kan man få en restresa tillbaka fast det har bara hänt mig en gång. Det är dessutom en djungel att ta sig igenom på info om cykel räknas som vikt eller om man får ta med den mot en fast avgift. Dessutom finns ju alternativet att ta tåget tillbaka, det kan ju vara kul det med
Magnus
 
venedig; sa:
2. Kan någon rekommendera bra och billiga flygbolag som tar med cykeln på ett billigt sätt?

När jag tittade runt lite på flygkostnader kunde jag konstatera att det bara var de riktiga lågprisbolagen som inte tog skyhöga avgifter för cykel och övervikt.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=11123
http://www.ryanair.com/swedish/index.html
http://www.sterlingticket.com/public/NTRuntimeModule.asp?Publisher=2&Language=sv&PageID=45

...Johan...
 
Lite tips!?

Jag har cyklat förbi Venedig. Tog vägen Gbg - Trelleborg - Berlin - Dresden - Prag - Wien - Graz - Cranska gora - Venedig och sedan vidare. Körde mkt på stora vägar bara för att inte behöva använda kompassen hela tiden. Men även på de mindre vägarna är de mkt tung trafik i östra europa.

Kolla i campingguider redan i sverige, dra kopior och ta med. Det kan ju både säga en del om vart det är vackert och vart ni kan sova under ordnade former. Om man vill snygga till sig så är det ju praktiskt med campingplatser, det är dessutom inte så dyrt som i sverige.

Vad gäller flyg så har jag fått med mig cykel på flyg genom att ta av hjul, vevar, sadel, styre och sadel och bara lagt alla saker i ovh på ramen och sedan gjort ett paket av det. Vet inte om det var flygbolaget som var snällt eller???? Enklaste sättet är ju att cykla i en cirkel, då behöver du ju inte flyga hem;)

Lycka till! Kanske det blir lite cykling för mig även denna sommar??
 
venedig; sa:
3. Går det att tälta i länderna Polen, Österrike, Tyskland, Tjeckien och Italien? Ev förslag på andra boende.
Självklart går det att tälta i dessa länder.
Det går att tälta i alla länder.
Man ska bara fråga markägaren innan man sätter upp tältet.
D.v.s. man går till det närmaste huset och fråga om man kan få slå upp sitt tält för att där kunna sova under natten. De flesta människor är gästvänliga och svara Ja.
Kostnaden för övernattningen blir 0 Kr.

/Jörgen
 
Cykling till Venedig

Hej!

Cyklade för något år sedan från Berlin-Bologna. Hade 21 dagar på mig, använde 16 av dem för cykling och resterande för sightseeing och vila. Cyklade Tyskland, Tjeckien Österrike och Italien. Blandade tält med rumsboende. Tjeckien använde jag Lonely Planet guiden för boende och sevärdheter då mina kunskaper om landet var dåliga men det visade sig vara ett jättefint cykelland.
I Tjecken lärde jag mig av erfarenhet att först kolla
sanitäranläggningen på campingar, vissa luktade och såg för j!!ga ut,
Men det fanns även alldeles utmärkta alternativ och rumsboende var både billigt och bra.
1. Själv skulle jag inte våga chansa på att boka i Veneding under högsäsong. För att beräkna hemresa tog jag reda på ungefärlig totalsträcka på webben (använde en site där man får fram avstånd mellan 2 angivna punkter) och la in en vilodag efter ca 5 dagar. För mig funkade det bra.
2. Flög hem med Traffic Europa från Bologna-Arlanda(billig enkelbiljett för alla utan rabattmöjligheter t.ex studerande), var på förhand informerad om att det skulle kosta 400 kr. för cykeln men vid incheckningen i Bologna kostade det inget trots cykel+överlast. Ta av pedalerna, vrid styret och släpp ute lite luft.
3. Inget problem att tälta (kan inget om Polen men det ska väl inte vara några problem). Om man orkar kan man ta med Lonely Planet guide för östländerna. För mig underlättade det då det gjorde det lättare att hitta boende, rum och dylikt (pga tjeckiskan). När landet är passerat är det bara att posta hem guiden i nästa land.
5. VATTENTÄTA VÄSKOR! (Ortlieb eller Vaude)Dyra fast härligt med torrt innehåll efter en blöt dag på cykeln, + jag köpte med mig en lätt trebent pall (finns på Claes Olson),skönt att slippa sitta på marken när man tältar.
6. Köp bra kartor (t.ex Kartcentrum i Stockholm, maxskala 1:250.000 del)så slipper du kompass.Okay det blir många kartor men det går ju bra att skicka hem dem efter hand som de är förbrukade. Det underlättar mycket för att hitta de små underbara lätt trafikerade vägarna. Ända tillfället som trafiken var jobbig för mig var på sydsidan av Alperna, men det berodde nog mer på mitt vägval!OCH undvik storstäder. De kan man besöka en annan gång utan cykel. För landsbygden och småstäderna gör en cykling i Europa till en fantastisk semester!!

Lycka till
[Ändrat av Thorn 2002-04-07 kl 15:58]
 
Hej
Jag har cyklat genom Polen från Gdansk.
80 trista mil. Potatisåkrar. Potatisåkrar. Motvind. Potatisåkrar. Dessutom regnade det.

Lycka till
Rolf

Det här var 1992. Det kanske är kuligare nu...
 
Kartor i Polen

Kan tipsa om attt kartorna i Polen kostade 3 kr 1992. På Kartcentrum: 75 kr.

Regel: köp alltid kartorna på plats.

hh
Rolf
 
Sverige-Venedig

Vi cyklade just mellan Sverige (Linköping) och Venedig 1998. Förhoppningsvis kan du få reda på mycket du undrar över om du läser vår reseberättelse http://cykelsemester.eurotourism.net/resorna/1998/1/ samt våra tipssidor http://cykelsemester.eurotourism.net/tipsen/

Vi flög också hem från Venedig efter vår resa i Alperna i somras. Flög då med SAS och det var inga problem men vi hade bokat i förväg för säkerhets skull. Framför allt incheckningen gick oerhört smidigt. Flygplatspersonalen stod bokstavligen och väntade på att få ta emot våra cyklar.

De bästa guideböckerna tycker jag är First Class med sina många inspirerande illustrationer. Det finns en över Venedig och Venetien.

Lycka till!

Mvh
Eric Salomonsson
http://cykelsemester.just.nu
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
nihilsciens Långfärdscykling - Japan 2015 Långcykling 18
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.