GPS i Øst-Europa

Jeg vurderer å kjøpe en GPS for feste på sykkelstyret. GARMIN 76CS virker bra. Ikke så kuul som 60CS, men med litt mer enn dobbelt så mye plass for kart.

På kartet som "hører til", City Select, er det kart for Vest Europa. Er det noen som vet om andre GPSer og kart som tar med Øst Eurpa?

Et problem med GARMIN er at det er liten lagringsplass til kart, i alle fall om man sykler lenge. Har noe prøvd å legge inn kart på en pc man låner underveis?



Olav
 
GPS kartor över delar av världen som östra Europa som passar Garmin finns inte eller har dålig täckning.

Det finns dock program att fixa det själv med en del arbete.

Här har du en länk:

http://www.gpsu.co.uk/index_se.html

Jag har inte provat programmet.

Jag har Garmin eTrex Vista på mina cykelsemestrar. På de två cyketurer jag har använt den har jag laddad in kartan med en bärbar dator innan jag farit iväg.

Man behöver inte ladda in rutten man ska fara utan det går lika bra att använda en vanlig karta och GPS:en. Kartan ger översikten och GPS:en visar var man är. Jag tycker GPS:en är bäst när de är mulet och att vägarna är svårnavigerade. Man vet med GPS:en att man far åt rätt håll. Jag läste på en webbsida om en som cyklade flera mil åt fel håll i Holland. Detta hade han undvikit om han hade haft en GPS.
 
Kartor över östra Europa ...

... finns på sajten http://corsar.avtostop.ru/gps/country_maps/. De kan laddas ner i Garminmottagare med (gratis-)programmen SendMap 2.0 och Img2GPS. Jag har testat med Estland - kvaliteten var väl måttlig med ungefär den upplösning som finns i en vägkarta från bensinstationen. Sajten är på ryska, så det blir att ta fram det kyrilliska alfabetet. "Estonija" börjar t.ex. med den tredje bokstaven bakifrån (ser ut som ett bakvänt eurotecken). Och L är bokstaven mellan K och M.
 
Det finns kartor ...

... på den sajten över de flesta europeiska länderna och över ryska regioner och städer. Sankt Petersburg kan ju vara intressant för den som reser båt dit, och den kartan verkade mycket detaljerad, i klass med MetroGuide. Jag roade mig med att ladda ner kartan över Sverige - den var mer som kartan från macken. Kul var det med ortsnamnen: Stokgol'm känner man igen från gamla Radio Moskva, men att Yencheping ligger i Sverige förstår man bara när man hittar stan i södra ändan av Oz. Vettern (ozero betyder sjö). Ute i vattnet Östersjön står det här och där Parom med karttecknet för 'City over 8M'. En titt i det ryska lexikonet talar om att det betyder färja (samma ord som svenskans pråm?). Slut på språklektionen och ursäkta urspåringen.
 
Veldig bra!

Takk for bra svar. Jeg jobber mye med Adobe CS, så dette med å forberede kart for GPS virker interessant. Jeg får GARMIN 76 CS om noen dager, og da starter jeg utforskingen - og ikke minst testingen av hvor mye 115 Mb tar av kart. Jeg har oxo bestilt Friluft 9 + 10, fordi jeg "grenser" til Dalsland og Bohuslän.

Olav
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
afuecker Mora ((SE)--Joensuu (FI): GPS nödvändig? Långcykling 4
Kevin123 Gps Långcykling 11
Zarkan GPS nödvändigt? Långcykling 37
Sam Borombon Gps Långcykling 2
Peterborås Bra cykel-GPS? Långcykling 3
A.K GPS dator Långcykling 24
Sam Borombon GPS för cykel Långcykling 14
jno Tips pa bra GPS? for langcykling och daliga forhallanden Långcykling 12
xtrem GPS på cykeln Långcykling 2
grodanbolle GPS och cykelvägar i storstaden. Långcykling 7
mordarsnigel2 Gps Långcykling 8
AWG GPS med Friluftskartan PRO Långcykling 3
pettter lanktips cykel + gps samt tibet-info Långcykling 0
jimpaw Hjälp med val av GPS !! Långcykling 3
jimpaw Hur funkar gps ? Långcykling 1
Cykelrutter via GPS och www? Långcykling 0
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
Gohan Tillgång på gas i Europa & världen? Långcykling 1
kakofoni Cykelbad i Europa och reseesällskap Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
kajutter Målande cykelresa i Europa Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.