Tips pa bra GPS? for langcykling och daliga forhallanden

hej,

pa cykel i sydamerika for tillfallet och trodde jag skulle klara mig utan men...

planerar en tur pa daligt utmarkta vagar mellan san pedro och uyuni och en bit over och har blivit informerad jag nog skulle kunna behova en.
sa ar det nagon som har en bra gps att rekommendera for langcykling? I varme, kyla, sand, sno och vata, eller i alla fall fukt (kanske i det har fallet mest salt, ha ha). Eller bara rent allmant.
Dyr eller (hellre) billig, bara gps eller mer funktioner, att kopa i sverige eller internationellt.

Har gjort en sokning pa slott sydamerikainternet men mest fatt upp ratt gamla tradar eller som inte riktigt svarar pa vad jag ar intresserad av. GPS var val sa vitt jag minns arets julklapp? och utvecklingen gar fort.

tack pa forhand
/j
 
hej,

pa cykel i sydamerika for tillfallet och trodde jag skulle klara mig utan men...

planerar en tur pa daligt utmarkta vagar mellan san pedro och uyuni och en bit over och har blivit informerad jag nog skulle kunna behova en.
sa ar det nagon som har en bra gps att rekommendera for langcykling? I varme, kyla, sand, sno och vata, eller i alla fall fukt (kanske i det har fallet mest salt, ha ha). Eller bara rent allmant.
Dyr eller (hellre) billig, bara gps eller mer funktioner, att kopa i sverige eller internationellt.

Har gjort en sokning pa slott sydamerikainternet men mest fatt upp ratt gamla tradar eller som inte riktigt svarar pa vad jag ar intresserad av. GPS var val sa vitt jag minns arets julklapp? och utvecklingen gar fort.

tack pa forhand
/j

Varför behöver du en GPS? Cyklar du i konstiga länder saa finns det ändå inga bra kartor att tillgå och det medför att en GPS blir meninglöst för att hitta rätt väg. Skaffa den bästa kartan som finns att tillgå och sedan är det bara att fråga lokalbefolkning om vägen till nästa stad eller by. Det brukar fungerar och finns det inget folk att fråga saa finns det i regel bara en väg att välja på. Det är bra att ha en vanlig kompas saa att det går att hitta rätt riktning att cykla åt.

Jag använder en Garmin "Etrex Venture" och den fungerar bra om man bara vill veta kordinaten och vilken höjd man är på. Annars är den ganska kass. Den håller ett tag och du kan nog räkna med att den klarar 1 500 mil innan allt har skakat sönder och att det skramlar när du skakar den.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
kanske inte ar nodvandigt

Men, fick tipset att atminstone i det har fallet fanns en del av vagarna pa google earth av alla stallen, och det var bra att kunna ladda upp koordinater att ha som mal/delmal, samt stallen att hitta vatten. Som riktning ar ju "norr" en ganska los term ;)

Tankte mest jag skulle undersoka det hela medan jag fortfarande har tid att fa en sand fran sverige, men man kanske klarar sig med en battre karta.
/j
 
Men säkert en kul pryl!

Det stämmer säkert som Stellan skriver att det inte finns kartor över denna del av världen gjorda för GPS.

Men trots detta tror jag att man skulle kunna ha en massa nytta och framförallt en massa kul med en GPS. Själv cykla jag från La pas till San Pedro de Atacama 2003 vilket var innan Google Earth och Wikimapia fanns att tillgå på Internet.

I dag har detta kartmaterial massor med info med koordinater som man kan programmera in på sin GPS för att sedan vara till hjälp på cykelturen. Under turen kan man sedan själv lägga in koordinater för T.ex. tältplatser och färskvattenkällor för att dela med sig till andra GPS intresserade cyklister.
Man kan ju också kalibrera digitalkameran med GPS: en (se artikel här på Utsidan) så att alla foto man tar får koordinaterna för var man har tagit bilden. Sedan skapa en egen karta med all foto på rätt plats, detta tillsammans med all annan information som man kan lägga till.
Själv har jag ingen GPS ännu, men till nästa längre cykeltur i fjärran land kommer jag säkert att själv skaffa en.

/D
 
Jag skulle satsa på en modell du har råd att bli av med.
Kanske en av de billigare eTrex, Foretrex eller Geko.
På cykeln har du ju hyfsade mottagoingsförhållanden, men vill du kunna ha den i fickan så satsa på en med Sirf-mottagare, då blir det väl en av de billigare eTrex.
Klockvarianterna är ju trevliga, men kräver uppladdning, Foretrex o Geko går på AAA-batterier som kanske inte finns överallt.
 
hmmm

Men trots detta tror jag att man skulle kunna ha en massa nytta och framförallt en massa kul med en GPS. Själv cykla jag från La pas till San Pedro de Atacama 2003 vilket var innan Google Earth och Wikimapia fanns att tillgå på Internet.
vag? om man far fraga ;)

Jag skulle satsa på en modell du har råd att bli av med.
Kanske en av de billigare eTrex, Foretrex eller Geko.
På cykeln har du ju hyfsade mottagoingsförhållanden, men vill du kunna ha den i fickan så satsa på en med Sirf-mottagare, då blir det väl en av de billigare eTrex.
Klockvarianterna är ju trevliga, men kräver uppladdning, Foretrex o Geko går på AAA-batterier som kanske inte finns överallt.
far kolla upp dom, tack for hjalpen.


Det jag oroar mig mest for ar att vid behov kunna hitta dugligt dricksvatten. Odsligt och tydligen problem med salt, och arsenik (!) i vattnet pga gruvdrift i omradet. Sa det kanns som man helst vill ha en eller ett par sakra kort pa handen.
/j
 
Glöm inte kolla på vad de drivs med. Krävs laddare i elnät eller drivs den med batterier som går att köpa där du är?
Ha det så kul och undvik arseniken... ;)
 
Glöm inte kolla på vad de drivs med. Krävs laddare i elnät eller drivs den med batterier som går att köpa där du är?
Ha det så kul och undvik arseniken... ;)
ska forsoka :) har iofs vattenrenare och sa, men ar inte saker pa om det rensas bort och det kanns inte som man vill chansa.

Solcellsladdare som gar for AA och AAA batterier har man ju, sa det far val bli nagot ditat. Bra poang dock, skulle ju inte vilja sitta utan strom nar man bast behover, ha ha.

/j
 
Du ska absolut ha en gps. Även om det inte finns karta i den som alltid passar så kan du ändå få pejling på vilken riktning du ska cykla åt för att komma till en viss plats och väderstrecken ser du ju mer exact. Dessutom så kan du ju alltid följa ditt spår tillbaks om det skulle bli riktigt illa. Vem vill cykla mer meter än nödvändigt trots allt. Jag tycker du ska ha en gps åteminsone som en backup om något skulle gå snett. En Garmin 60cs eller liknande passar bra.Det enda kruxet är att ordna en bra lösning laddning för batterier.
 
Vägbeskrivning

Efter lite letande har jag så hittat mina anteckningar.

Jag var i Bolivia i juni och juli 2003. Jag flög in till La paz med min cykel och efter att jag gjort den här turen plus lite andra utflykter i Bolivia. Sedan flög jag hem igen från La paz.

Jag cykla via Oruro—Challapata—Quillacas—Mendosa—Jirida till Isla de Pescada.
Jag cykla lite kors och tvärs har på Salar de Uyuni och besökte andra ö; ar.Här är det viktigt att man har en kompass och att man kan tillräckligt om den för att lita på den. Salar de Uyuni är otroligt häftigt och underlaget är bra att cykla på. I övrigt är vägarna väldigt dåliga i alla fall söder om Challapata.
Härifrån vidare till Incawaska—Colchak– San Juan—San Augustin—Alota.
Här står det i mina anteckningar att det var mycket sand och svårcyklat och jag sköt cykeln framför mig lång sträcker.
Nästa plats har jag skrivit Villa mare och sedan en del pass 4540 möt nästa 4610 möh och sedan Campomento.
Mina anteckningar blev aldrig renskriva och jag känner mig lite osäker hur jag skall tolka dem.

Entrencen(?) -– Refugio – Ladoga Colorado. Därefter Geysers 40 km och till varm a källor 60km Den finns ut efter vägen mot Laguna Verde.
Från Laguna Verde är det 7 km till gränsen till Chile och sedan 7 km till fram till asfalten och backen ner till San Pedro.

Detta är en fantastisk tur även om den är bitvis väldigt ansträngande. Den höga höjden och de dåliga vägarna gör också att det inte går så fort. Om jag skall ge något råd så är det att du skall förbereda dig mentalt på att du skall klara sig helt själ i två dygn vid flera tillfällen. Detta innebär att du bör ha möjlighet att transportera 10 liter vatten och när det finns möjlighet köpa mat handla så att du klarar dig i två dygn framöver. Det cirkulerar en del jeepar med turister i området. Chaufförerna är bra att prata med angående vägen om du skulle känna dig osäker och de vet en hel del om var det finns dricksvatten
Om du kommer från San Pedro kan det vara klokt att fundera på om du är acklimatiserad och hur du skall gå till väga för att bli det.
Detta är en fantastiskt tur missa den inte!!

Ha det bra

Dan
 
Du ska absolut ha en gps. Även om det inte finns karta i den som alltid passar så kan du ändå få pejling på vilken riktning du ska cykla åt för att komma till en viss plats och väderstrecken ser du ju mer exact. Dessutom så kan du ju alltid följa ditt spår tillbaks om det skulle bli riktigt illa. Vem vill cykla mer meter än nödvändigt trots allt. Jag tycker du ska ha en gps åteminsone som en backup om något skulle gå snett. En Garmin 60cs eller liknande passar bra.Det enda kruxet är att ordna en bra lösning laddning för batterier.

Varför är det så viktigt med en GPS? Har man en vanlig kompass så är det inga problem att peka ut vädersträcken. Även med en vanlig klocka går det bra om solen är uppe. På natten är det relativt enkelt att navigera med hjälp av stjärnorna. Det som är viktigt är att ha en bra vanlig karta som även går att tyda när batterierna är slut.

En GPS är för all del roligt att ha med sig och jag har haft det på de senaste turerna. Skulle inte få för mig att lite blint på GPS:en utan den fungerar mer som en leksak. Kolla vilka höjder man är på, hur långt fågelvägen är till starten och målet på turen. Hur långt det är hem osv. Det är även kul att lägga in tältplatserna och se hur man har rört sig under den senaste tiden.

Utan en bra karta är GPS:en värdelös...

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Varför är det så viktigt med en GPS? Har man en vanlig kompass så är det inga problem att peka ut vädersträcken. Även med en vanlig klocka går det bra om solen är uppe. På natten är det relativt enkelt att navigera med hjälp av stjärnorna. Det som är viktigt är att ha en bra vanlig karta som även går att tyda när batterierna är slut.

En GPS är för all del roligt att ha med sig och jag har haft det på de senaste turerna. Skulle inte få för mig att lite blint på GPS:en utan den fungerar mer som en leksak. Kolla vilka höjder man är på, hur långt fågelvägen är till starten och målet på turen. Hur långt det är hem osv. Det är även kul att lägga in tältplatserna och se hur man har rört sig under den senaste tiden.

Utan en bra karta är GPS:en värdelös...

/Stellan
http://www.sandstorm.se

En gps är värd sin vikt i guld. Speciellt när man cyklat fel och inte vet vart man är.
Detta händer även den bäste och då hjälper inga kartor. Däremot så finns det i många gps idag åteminstone en grundkarta som visar byar, städer och där man då enkelt kan cykla åteminstone åt rätt håll, stadsdel. Kan spara mycket tid och trötta ben.
Själv är jag också så att jag gärna vill cykla fågelvägen mellan 2 punkter, kanske därför jag rekommenderar en gps.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2
Christian1 Kalmar - Skanör/Falsterbo Längs kusten, tips önskas! Långcykling 5
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Skeletor Malaga - Helsingborg.. Tips!!! Långcykling 0
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
rimn TIPS: Trafikverkets info om vägtyper etc Långcykling 12
wistrom !Tips! Polska Cykelvaskor! Långcykling 2
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kimsjö Cykling genom asien, tips och rad?.resekamrat? Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
Pocahontus En månads cykling i maj, tips? Långcykling 5
chicole Cykla i länder som Georgien, Ryssland, Armenien, Azerbajdzjan & Kazakstan. Tips tack! Långcykling 8
luktafotogen Tips om bra vägar i Telemark? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
Singulariteten Tre cykel alternativ, tips av erfarenhet eller förslag? Långcykling 3
Bulgakov Tips cykelrutter lilongwe-zambia-botswana-namibia-sydafrika +klattring+oken Långcykling 0
Singulariteten Behövs en lång planeringstid + tips? Långcykling 3
Bjelka Sista minuten-tips Långcykling 2
dlridings Warma kläder (tips) Långcykling 7
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.