GPS nödvändigt?

Hallàja!


Nu har jag äntligen kommit iväg pà min första làngtur! Ungefär en mànad har gàtt och DK, DE, LU och FR har gàtt utan problem... nu bär det av österut för att följa Donau, sen ner till turkiet och vidare via Iran till Kina (det är planen i alla fall)

Redan efter en vecka slarvade jag bort, eller blev bestulen pà, min GPS. Än sà länge har det gàtt hur bra som helst utan. Men hur funkar det med bara karta och kompass i länderna med lite sämre infrastruktur?

Vad säger ni som varit i trakterna: Är GPS ett màste för att navigera sig kring silkesvägarna?


Tackar,
Jonathan

P.S. Var kan man förresten hitta bra lands-/regionskartor i "-stanländerna"? Finns de i bokaffärer som här i Tyskland och Frankrike? Turistinformation (finns det)?
 
En GPS kan ju normalt bara hjälpa dig att tala om var du är, utan karta hjälper den väl knappast med navigering? Du kan ju inte gärna förflytta dig raka vägen dit du ska och tar du dig fram på en väg vet du ju aldrig om den svänger åt fel håll längre fram eller rentav är en återvändsväg.

Så jag tror karta är betydligt viktigare än GPS.
 
Om du besöker välsorterade kartbutiker i något "västland" kanske de också har kartor för "XYZstan".
En GPS som navigeringshjälpmedel kräver ju att den är laddad med kartmaterial över området, annars har du ingen nytta av den, förutom att veta på metern var du befinner dig. Som nödhjälpmedel är den heller inte optimal. Säg att du befinner dig i XYZStan och ringer lokala 112. Vet du inte vilket koordinatsystem deras räddningstjänst använder är du rökt ändå.
 
Jag tror att du klarar dig fint med karta och kompass i stan-länderna.

GPS'n underlättar mycket i tätbebyggda områden eller städer om man har rätt kartor.

Om jag vore som du och min ekonomi tillät så hade jag försökt att köpa en ny GPS för att slippa en massa extratimmar som man cyklar fel. (använd Garmin å ladda ner gratis kartor här: http://garmin.openstreetmap.nl/)

Mvh Martin
 
Måste ta en händelse när jag var i Storbritannien.

Det var jag och ett gäng brittiska långfärdscyklister som följde en led Sustrans hade dragit och vi skulle norrut men leden gick söderut. Det kan man accepteras ett tag men till slut blev alla oroliga och jag tog fram min GPS som lite längre bort gjorde britterna samma sak.

Efter lite kollade på kartor och GPS såg vi att leden gick runt ett större berg som inte syntens tydligt där vi var.

Från samma tur så hittade jag via GPS:en en camping som låg knepigt till så pass knepigt att hon som skötte den undrade hur jag hittade den.

Jag har sedan dessa alltid haft med mig GPS på mina turer och just nu har jag en Garmin Edge 800 cykel GPS.
 
Det var ju inte GPS:en som hjälpte dig där, det var ju kartan i GPS:en. Hade du inte haft karta i GPS:en så hade du inte varit hjälpt av den, men du hade haft exakt samma hjälp av en papperskarta.
 
Svaret på TS frågeställning är lätt att svara på. Nej, en GPS är inget måste. Självklart inte.

Lämnar man vägar bakom sig, som tex Corax turer i Tibet - ja då är en GPS ytterst välkommet. Men vanlig cykling? Nej, inte alls. Visst, den kan hjälpa dig att hitta till ett visst hotell i en myllrande stad snabbare. Någon halvtimme eller så, max. Vad spelar den halvtimmen för roll? Då är det väl bättre att fråga någon lokalbo efter råd, eller betala en taxichaufför några kronor - stället för att betala tusentals kronor för ännu en teknisk pryl som du ändå inte behöver.

Tror att det gynnar dig ens mänskliga utveckling att någon gång lämna tekniken hemma, att strunta i att fästa ögonen på ännu en skärm, och istället fråga människan på trottoaren om hjälp. Kanske får du en ny vän på köpet. Eller ett gott skratt. Eller en kall coca-cola.

Ute på landsbygden finns få vägar, kolla kartan, fråga människor, fråga magkänslan - och du kommer rätt. Cyklar man fel under en kilometer? Tja, vem bryr sig.
 
Det var ju inte GPS:en som hjälpte dig där, det var ju kartan i GPS:en. Hade du inte haft karta i GPS:en så hade du inte varit hjälpt av den, men du hade haft exakt samma hjälp av en papperskarta.
Stämmer inte helt. Om en sak inte är utmärkt på papperskartan men finns på GPS kartan så är man hjälpt av GPS kartan men inte papperskartan.

Det omvända kan också gälla även om jag inte råkat ut för det ännu.

Den svårfunna campingen fanns dock på båda men det var GPS:en som visade vägen dit.
 
Hur kunde folk överleva innan det fanns datorer, internet, mobiltelefoner och GPS? För vanligt folk har de inte funnits speciellt lång tid.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.