Gps

Ni som använder cykel GPS, skriver ni enbart in orten på plats och låter gps:en navigera eller plottar ni själva rutten och tankar sedan över den till GPS:en?? Vad föredrar ni?

Hittills har jag plottat mina rutter och tankat över till GPS:en just enbart för då vet jag hur vägarna ser ut och jag har viss erfarenhet av att GPS:en väljer en del "konstiga" rutter.


Frågan avser GPS och inte gamla hederliga kartor ;)
 
Har en fråga som tyvärr avviker lite från din ursprungliga fråga, men tänkte att en ny tråd kanske inte var värt besväret :)

Kostar det att använda GPS utomlands eller är det en "gratis service"?

Tack!
 
Har en fråga som tyvärr avviker lite från din ursprungliga fråga, men tänkte att en ny tråd kanske inte var värt besväret :)

Kostar det att använda GPS utomlands eller är det en "gratis service"?

Tack!

Halaj!

Det här var en rolig fråga!
Om vi antar att det skulle kosta pengar, vem skulle du betala till? Skulle Obama och Putin skicka var sin räkning till dig?
Näe, en GPS skickar inte ut något, den bara tar in. Inget företag eller myndighet kan ha en aning om din GPS är på eller inte.

Men visst, om du navigerar med din smartlur kostar det ju såklart i roamingavgifter.
För mig som har Telia kostar 50 MB 50 Kr inom EU.
om jag kör min Android i Google map mode räcker dessa 50 MB hela dagen. Om jag kör i Navigeringsmode tar 50 MB slut på två-tre timmar.

Vad gäller ursprungsfrågan kollar jag på morgonen vilken väg Google maps tycker att jag skall ta.
Om det inte passar mig tar jag en annan väg.
Fast jag kör ju inte trampcykel utan motorcykel och försöker sikta på dagsetapper på 70-80 mil.
Så mitt svar kanske inte är så relevant.

//T
 
Halaj!

Det här var en rolig fråga!
Om vi antar att det skulle kosta pengar, vem skulle du betala till? Skulle Obama och Putin skicka var sin räkning till dig?
Näe, en GPS skickar inte ut något, den bara tar in. Inget företag eller myndighet kan ha en aning om din GPS är på eller inte.

Men visst, om du navigerar med din smartlur kostar det ju såklart i roamingavgifter.
För mig som har Telia kostar 50 MB 50 Kr inom EU.
om jag kör min Android i Google map mode räcker dessa 50 MB hela dagen. Om jag kör i Navigeringsmode tar 50 MB slut på två-tre timmar.

Vad gäller ursprungsfrågan kollar jag på morgonen vilken väg Google maps tycker att jag skall ta.
Om det inte passar mig tar jag en annan väg.
Fast jag kör ju inte trampcykel utan motorcykel och försöker sikta på dagsetapper på 70-80 mil.
Så mitt svar kanske inte är så relevant.

//T

Tja... Hade tänkt att det kanske är som med övriga abonnenter, att man betalar en viss summa pengar vid användning. Och när man roamar så ökar ju givetvis avgiften. Man måste ju skicka en signal med mobilen, via GPS:en, och sedan få tillbaka ett svar med sina koordinater eller hur? Eller har jag förstått tekniken bakom GPS helt? :p För annars innebär det ju att dessa "GPS"-satelliter konstant bara skickar ut massa information på jordskorpan, dvs. att de skickar koordinaterna "x och y" till Göteborg, men "a och b" till Södertälje, varav din mobil beräknar vilken av dessa signaler är starkast och därför troligast är där du är just nu.

Sedan är ju 50MB rätt så mycket för en liten kod som "N40° 44.9064', W073° 59.0735'", beroende på noggrannheten. Sedan om man minskar uppdateringen så bör det ju användas väldigt lite "bytes" egentligen, konstigt att det förbrukas på 3 timmar, kanske laddas vägarnas utformning ner också?

Men så du menar alltså att det är gratis då? För du förvirrade mig lite när du sedan sa att du betalar en avgift för roaming, behövs roaming för GPS?
 
det blir fler färdiga rutter online hela tiden.
i viewranger appen går det att söka direkt efter rutter. hittar du ingen får man göra en egen.
i viewranger kan du även ladda ner gratis offline kartor, så slipper du eventuell operatörsavgift.
gps är gratis! i mobil kan man även söka plats via nätverket, och då kan det bli avgifter. men det har inget med gps:en att göra
 
Tja... Hade tänkt att det kanske är som med övriga abonnenter, att man betalar en viss summa pengar vid användning. Och när man roamar så ökar ju givetvis avgiften. Man måste ju skicka en signal med mobilen, via GPS:en, och sedan få tillbaka ett svar med sina koordinater eller hur? Eller har jag förstått tekniken bakom GPS helt? :p För annars innebär det ju att dessa "GPS"-satelliter konstant bara skickar ut massa information på jordskorpan, dvs. att de skickar koordinaterna "x och y" till Göteborg, men "a och b" till Södertälje, varav din mobil beräknar vilken av dessa signaler är starkast och därför troligast är där du är just nu.

Sedan är ju 50MB rätt så mycket för en liten kod som "N40° 44.9064', W073° 59.0735'", beroende på noggrannheten. Sedan om man minskar uppdateringen så bör det ju användas väldigt lite "bytes" egentligen, konstigt att det förbrukas på 3 timmar, kanske laddas vägarnas utformning ner också?

Men så du menar alltså att det är gratis då? För du förvirrade mig lite när du sedan sa att du betalar en avgift för roaming, behövs roaming för GPS?

Om du har en riktig GPS mottagare (alltså inte en GPS-funktion i en enhet som har ett SIM-kort) blir det ju som tidigare sagt svårt att ta betalt. Jag har både en GPS i bilen och en handburen GPS för friluftsliv. Ingen av dom är på något sätt knutna till mig med abonnemang eller så.. då blir de svårt för citat "putin eller Obama" att fakturera när dom inte vet vem som nyttjar deras fina teknik dom har i rymden...

För övrigt om det vore så så skulle ju putin o Obama fakturera oss även när vi är i Sverige. Samma rymdskrot.
 
Nu blev det väl lite off topic?

Halaj!

Ja, det var dålig netikett av nihilsciens att kapa tråden. Men jag tänkte ändå knyta till säcken så att tråden kan återgå till din fråga.

Jag var vilseledande i mitt förra inlägg. GPSsignalen dimper ner från himlen och inget med abonnemanget att göra. Men kartan! Den finns ju inte i luren, utan den hämtar den från cyberrymden. Och det är detta som drar datatrafik och kräver roaming.
Det finns appar som inte kräver roaming, men då måste du i förväg ladda ner kartor över länderna du besöker. Jag har använt gratisappen mapdroyd: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.osa.android.mapdroyd

//T
 
Ni som använder cykel GPS, skriver ni enbart in orten på plats och låter gps:en navigera eller plottar ni själva rutten och tankar sedan över den till GPS:en?? Vad föredrar ni?

Hittills har jag plottat mina rutter och tankat över till GPS:en just enbart för då vet jag hur vägarna ser ut och jag har viss erfarenhet av att GPS:en väljer en del "konstiga" rutter.


Frågan avser GPS och inte gamla hederliga kartor ;)

Själv kombinerar jag papperskartor med frilufts-GPS. Med underliggande vägkarta och överliggande terrängkarta brukar det gå bra. Skulle det inte funka, så försök med flera brytpunkter i rutten.
/Niklas
 
Jag har papperskarta långt ner i min cykelväska :) och plottar med många brytpunkter i gps kartan det är det bästa sättet sen så begränsar jag det till 3 mil per karta. Nackdelen med 3 mil per karta är att det blir väldigt många men fördelen är att det blir hanterligt för min gps och den laddas utan problem (jag har en Garmin Edge Touring Plus gps.)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.