Dricksvatten i europa

Jag sitter och funderar på en sak. Hur gör ni med dricksvatten i europa? Tysklande och polen sägs ha bra vatten, men att det är en annan bakterieflora? Behöver man koka, eller kan man ta en lite orolig mage tills man vänjer sig? I bergsområden i spanien och alperna borde det vara okej vatten.

En lite luddig fundering, men är det någon som har några tips?

// Morgan
http://www.hornsjo.nu/morgan
 
Var i Montenegrinska bergen i somras, där var det helt ok dricksvatten direkt i floden. Även kranvattnet nere vid kusten var drickbart, om än inte lika gott som i bergen.
 
Menar du kranvatten eller vatten i floder etc? Kranvattnet dricker jag överallt i Europa om det inte specifikt varnas för det på någon plats.

Johannes
 
I östra Europa kan du dricka kranvattnet om du vet att det kommer från brunn (städer i bergområden, byar), men ska vara försiktigt med kranvattnet som kommer från floden, för att det är mycket klor i och det kan vara farligt på sommaren. Men det går att köpa rätt billig mineralvatten, som är rent och nyttigt också.
 
Jag har använt vattenrenare på flaska ute i Europa Alperna. Vet inte om det är helt nödvändigt men varför riskera att "sprutmåla" sovsäcken invändigt:)
 
I hela Västeuropa är det inga problem att dricka kranvatten. Detta uppdagades redan under de stora tågluffningsåren i slutet på 70-talet.

I Östeuropa och då särskilt i vissa delar av Ryssland ska man dock se upp med detta då vissa länder har ett undermåligt rörsystem.

Mineralvatten och även läskedrycker är dock billiga i dessa länder.

Kranvattnets kvalité kan dock variera. Enligt en britt, numera australier som jag känner så påstod han att kranvattnets kvalité var omvänt till hur mycket det kostade i landet.

Så var Svergies kranvatten mycket billigare än det i Storbrittannien trots att det hade mycket högre kvalité

[Ändrat av hmarkstrom 2005-09-02 kl 16:17]
 
I norditalien, sydfrankrike, österrike, belgien, har jag aldrig haft problem med kranvattnet. Min egen baktirieflora är visserligen schweizisk men jag tror inte att det har så stor betydelse.

I schweiz kan du utan problem dricka från brunnarna med rinnande vatten som finns nästan överallt (såvida inte särskilt anges).

Däremot brukar man inte ta ur bäckarna, ens i bergen. Vattenprover som brukar tas i närheten av 'Berghytterna' brukar ha en ojämn kvalitet så du kan aldrig lita på att det är drickbart.
 
Kranvatten, floder, bäckar små

Jag syftar på olika sätt att få tag i drickbart vatten. Det sätt som ligger närmast till hands är att fråga ortsbefolkning om dricksvatten. Ni säger att ni dricker kranvattnet om det inte varnas specefikt för det; hur får ni denna information. Turistinfo eller böcker?
 
Allt

Kranvatten, floder, bäckar små
Jag syftar på olika sätt att få tag i drickbart vatten. Det sätt som ligger närmast till hands är att fråga ortsbefolkning om dricksvatten. Ni säger att ni dricker kranvattnet om det inte varnas specefikt för det; hur får ni denna information. Turistinfo eller böcker?


f91jsw; sa:
Menar du kranvatten eller vatten i floder etc? Kranvattnet dricker jag överallt i Europa om det inte specifikt varnas för det på någon plats.

Johannes
 
Drick inget vatten! Fiskarna kn***ar i vattnet.
*fniss*

Ursäkta den pupertera vitsen. ;)

Kranvatten är helt okej i Tüskland och övervakas strängt. Vatten från sjöar och floder är odiskutabelt. Vatten från bäckar...hmm...tveksamt. Folk lär ha druckit det utan att ha blivit sjuk, men...
 
umemorgan; sa:
Jag sitter och funderar på en sak. Hur gör ni med dricksvatten i europa? Tysklande och polen sägs ha bra vatten, men att det är en annan bakterieflora? Behöver man koka, eller kan man ta en lite orolig mage tills man vänjer sig? I bergsområden i spanien och alperna borde det vara okej vatten.

En lite luddig fundering, men är det någon som har några tips?

// Morgan
http://www.hornsjo.nu/morgan


Jag har blivit magsjuk ett fåtal gånger,
kanske fyra. Jag har väl vandrat 350 dagar
i Sydeuropa.

Orsaken kan vara
svår att fastställa, men i ett fall, Pyreneerna 2001,
vet jag - i efterhand - att jag passerade genom ett
område med erkänt dåligt vatten. I ett annat fall,
i Vanoise 1999, hävdade en stugvärd att vattnet
i bäckarna var "trop mineralisee" (för starkt på mineraler) vilket kan bero på att det var ovanligt mycket
snö kvar för årstiden. Jag blev rejält lös i magen, men
det var också allt, och detta är en av två
gånger jag haft sådana bekymmer i Alperna.

På Korsika avråder man bestämt från att ta vatten
ur bäckarna. PÅ GR20 kan man behöva bära 2 liter vatten
Jag följde råden, och tog bara vatten ur fontäner
vid stugorna och det fåtal som fanns utmed leden.

På min senaste resa i Pyreneerna tog jag med Micropuur som jag använde två eller tre gånger, av 18 fria
nätter - och jag renade aldrig
det vatten jag tog under etappen.
En gång övernattade jag vid en ovanligt smutsig
sjö, med smutsiga tillflöden, men det var bara
att gå till källan. Samma gjorde jag dagen därpå
när bäcken jag tältade vid verkade i svagaste laget.
Inga problem.

Sammanfattning: Vattnet i Pyreneerna och Alperna
är, med vanlig försiktighet (höjd, boskap etc.)
nästan alltid drickbart utan problem.
 
Re: Kranvatten, floder, bäckar små

umemorgan; sa:
Jag syftar på olika sätt att få tag i drickbart vatten. Det sätt som ligger närmast till hands är att fråga ortsbefolkning om dricksvatten. Ni säger att ni dricker kranvattnet om det inte varnas specefikt för det; hur får ni denna information. Turistinfo eller böcker?

Om det står en skylt vid kranen att det inte är avsett att drickas. Vattnet kan dock vara drickbart ändå. I takt med en allt större reglering kräver myndigheterna i t ex Frankrike att offentliga brunnar och källor testas för tjänlighet. Om de inte har tid eller resurser att testa sätter man upp en skylt att vattnet inte är drickbart. Det är givetvis svårt att veta som genomresande men man kan fråga lokalbor.

I mellan- och sydeuropa finns en urgammal tradition, sedan romartiden, med offentliga dricksvattenfontäner. I exempelvis Italien finns det sådana överallt. Står det inget kan man förutsätta att vattnet är drickbart.

Johannes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
Gohan Tillgång på gas i Europa & världen? Långcykling 1
kakofoni Cykelbad i Europa och reseesällskap Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
kajutter Målande cykelresa i Europa Långcykling 0
gsifnesta cykelkartor över europa Långcykling 5
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
climber wild Europa/alperna Långcykling 0
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
olavroer GPS i Øst-Europa Långcykling 4
NinjaNisse Spritkök i europa ?! Långcykling 19
realout Cykelkompis Europa i Juli? Långcykling 2
firro Lämplig veckotur i Europa Långcykling 10
macket Cykel Atlas över Europa Långcykling 1
heinzehlers Cykelresa i Östra Europa: Resekamrat?? Långcykling 0
M´hacsmine Cykla i Europa Långcykling 8
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
mördarsnigel handla i europa Långcykling 2
hsalberg Cykelsällskap Juni-September i Europa Långcykling 0
x-treme 3 PERSONER SÖKES EUROPA RUNT 2003-4 Långcykling 0
Tips om cykling i Europa och Canada?! Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.