Spritkök i europa ?!

Hej svejs!

Jag har ryktesvägen hört att det ska vara svårt att få tag på T-sprit i östeuropa att elda i spritkök.

Stämmer detta?

Vilka är alternativen?

Det går ju givetvis att köpa "multifuel" kök men eftersom jag är en snål jävel så letar jag först efter alternativa bränslen... kanske lite fulsprit från nått lokalt distilleri... :)

tack på förhand...
 
T-sprit lär vara svårt att hitta (det är väl Kemetyls varumärke?:), men etanol kan väl inte vara svårt att få tag på? Problemet är kanske att man får betala "dricksprit"-pris för den?

Det går ju att elda metanol också.
 
Re: Gamla länkar

thureb; sa:
Svaren på Ryssland och Polen var från 1993 på hemsidan ovan. Föreslår att du mailar Stellan och frågar hur det är just nu i östeuropa.

http://www.utsidan.se/motesplats/visa.htm?ID=30093

http://www.ghdata.nu/kaptillkap/

Finns flera bra reseberättelser att läsa från östeuropa sök i gamla inlägg.

Thure

Alltid kul naer naagon tipsar om min hemsida.

Det aer antaglýgen svaart att hitta braensle týll trangia ý Oesteuropa men helt omoejligt aer det nog inte. Jag har varit i Oesteuropa och f.d. Sovjet paa cykel ý en totaltid paa mer aen ett aar. Under denna tid har jag inte sett naagot braensle till trangia eller naagot koek som aer drivet paa etanol. Jag har foer all del inte letat saa mycket...

Mitt tips aer fortfarande att koepa ett "multifuel"-koek och sedan ha ett bra koek foer laang tid framaat. Vilket maerke det ska vara faar naagon annan avgjoera. Vill man komma undan billigt och aendaa ha ett koek som klarar laagoktanig bensin saa gaar aeven det. Baesta tipset aer daa att besoeka naagon stoerre stad och leta upp ett oeverskottslager eller en butik/marknad som saeljer millitaerutrustnýng och daer koepa ett bensinkoek fraan den ryska armen. De aer billiga och brukar fungerar ganska bra. Fraagar man en rysk militaer saa aer deras bensinkoek de baesta i vaerlden...

Ryktena som Nils skev om kommer nog redan fraan mig...

/Stellan
 
Jag tycker det låter VÄLDIGT konstigt att det inte skulle gå att hitta etanol... Sjukhusen borde t.ex. omsätta ganska stora mängder.

Sen att det kanske inte säljs som "köksbränsle" är en annan femma.
 
Tänkte just på detta... läkarsprit borde väl användas... Hursomhelst går tankarna nu mot gasdrivna kök som sista minuten lösning... Jakten på ett bra kök är inte över i och med detta utan fortsätt bombardera in tankar och idéer...

Tack på förhand!!
//Nisse
 
KAP

NinjaNisse; sa:
. Hursomhelst går tankarna nu mot gasdrivna kök som sista minuten lösning... Jakten på ett bra kök är inte över i och med detta utan fortsätt bombardera in tankar och idéer...

Gaskök är allt annat än idealiska. Vet inte alls hur det är med metanoltillgången i Ryssland. Vi har haft svårigheter att finna metanol i vissa delar av Indien. Muslimer tenderar att betrakta det som sprit.

Bäst är enligt min uppfattning fotogenkök, det finns en trangiavariant KAP (Kiruna Arctic Products), som går på fotogen, vilket alltid är tillgängligt och drygt och betydligt trevligare att handskas med än bensin som är högexplosivt. Dessutom är det väldigt flexibelt. Till skillnad från med spritkök kan man koka hur läng man vill, och lågan är ytterst variabel.

Peter Ask har en alldeles förträfflig sida, rena lovsången till KAP. Kan intyga att han har rätt. Vi har bara goda erfarenheter av KAP o har använt vårt till allt från klättring i alperna och Himalayavandring till cykelsemester i USA.

Per
 
Problemet med fotogenkök är ju förvärmningen... Till den behöver man sprit och det var ju den som inte gick att få tag på?

Får man tag på sprit till förvärmning av sitt fotogenkök lär det väl inte vara så svårt att få tag på det som bränsle till ett vanligt trangia?
 
Förvärmning

Förvärmning går bäst med sprit men man kan använda lite av varje t ex fotogen.

Fotogen sotar tyvärr en hel del mer vid förvärmning än vad etanol eller metanol gör.

Thure
 
Re: Förvärmning

thureb; sa:
Förvärmning går bäst med sprit men man kan använda lite av varje t ex fotogen.

Fotogen sotar tyvärr en hel del mer vid förvärmning än vad etanol eller metanol gör.

Kan bekräfta detta. Vi har ofta förvärmt vårt KAP-kök med fotogen. Det går alldeles utmärkt och är lätt att göra men det sotar.

Helst ska man ha lite metanol med sig. Rimligen borde det funka med andra metoder, t ex "metanoltabletter".

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
Holmbanga Passfrihet i Europa? Långcykling 3
ellen_jon Vägledning genom Europa Långcykling 14
Going_East Europa och vidare.. Långcykling 0
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Dr manne Cykelsemester i Europa i sommar? Långcykling 3
hafpip Behöver cykelkartor i Europa Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Erkabubben Cykelpartner sökes för tur genom Europa i sommar (2014) Långcykling 0
Christian1 Bästa cykelsemestern i Europa? Långcykling 15
Matlådan Cykelköp för Europa trip Långcykling 13
Cykling2014 Cykling Europa sommaren 2014! Långcykling 14
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Christian1 Cykeltur norra Europa 1 vecka, tips sökes! Långcykling 8
Anki56 Sällskap genom Europa Långcykling 0
Swahnarna Europa under vintern, behöver tips Långcykling 3
notaraver Enhjulingscyklist söker följetagare genom Europa!! Långcykling 3
monnes Dagsbudget under en europa tur? Långcykling 2
daviid Sällskap genom europa Berlin - Genova + Barcelona - Porto - Tangir Långcykling 0
monnes Jönköping-Norge eller Jönköping-Europa?! Långcykling 4
brainfudger nikishi comp genom europa och andra frågor Långcykling 18
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
Gohan Tillgång på gas i Europa & världen? Långcykling 1
kakofoni Cykelbad i Europa och reseesällskap Långcykling 0
metnal cykla göteborg-europa runt? Långcykling 10
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
metzan Var cykla - en vecka i Europa? Långcykling 11
sumpa Skicka cykel genom Europa? Långcykling 0
Eleuthera Europa runt på cykel Långcykling 3
kajutter Målande cykelresa i Europa Långcykling 0
gsifnesta cykelkartor över europa Långcykling 5
Kvinna50+ Cykeltur med trehjuling och cykelkärra i Europa Långcykling 0
climber wild Europa/alperna Långcykling 0
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Äpplet Cykelkartor över Europa och cykelväskor Långcykling 3
umemorgan Dricksvatten i europa Långcykling 16
olavroer GPS i Øst-Europa Långcykling 4
realout Cykelkompis Europa i Juli? Långcykling 2
firro Lämplig veckotur i Europa Långcykling 10
macket Cykel Atlas över Europa Långcykling 1
heinzehlers Cykelresa i Östra Europa: Resekamrat?? Långcykling 0
M´hacsmine Cykla i Europa Långcykling 8
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
mördarsnigel handla i europa Långcykling 2
hsalberg Cykelsällskap Juni-September i Europa Långcykling 0
x-treme 3 PERSONER SÖKES EUROPA RUNT 2003-4 Långcykling 0
Tips om cykling i Europa och Canada?! Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.