Lämna finknivarna hemma

Vid flygning är man hänvisad till att checka in vassa föremål då de inte får finnas i handbagaget. Det finns dock en viss risk att de kan gå förlorade i alla fall. Följande hände mig:

Jag skulle resa från Stockholm till Luleå med ett större skandinaviskt flygbolag. Min Leatherman packade jag i väskan som jag tänkte checka in. Flyget skulle avgå från Arlanda 7:55 och efter att flygbussen var lite försenad anlände jag till flygplatsen, dock utan stress, 7:00. Flygbolaget i fråga har automater för självincheckning. Till dessa var det kö, ca 10 minuter men även det kändes lungt. Sen var det ju bara att lämna in väskan och gå till gaten.

Jag begav mig till väskinlämningen men där slog det stopp totalt. Kön var ganska lång men gick framförallt otroligt sakta. Förstod inte riktigt varför det var så få kassor, varför personalen inte höll sig i kassorna och varför varje betjäning tog så lång tid. Klockan 7:45 var det min tur. Personalen ville dock inte ta emot min väska utan bad mig ta den direkt till gaten. Jag påpekade att mitt multiverktyg fanns i väskan men fick fortfarande nobben. Jag gick till säkerhetskontrollen, förlorade min Leatherman, åkte till Luleå och köpte en ersättare.

Jag anmälde omedelbart min förlust skriftligen till flygbolaget och yrkade om ersättning då jag faktiskt hade checkat in väskan och bagage hade gått förlorat. De svarade att jag inte hade varit i tillräckligt god tid på flygplatsen, de kunde dock inte svara på vad god tid var. Jag ringde flygbolagets kundinformation där de sa att självbetjäningen stänger 30 minuter innan avgång, innan det ska incheckning ske. Då jag hade gjort så såg jag en möjlighet att gå vidare till ARN.

ARN svarade att flygbolag bara har ansvar för bagage som de fysiskt har tagit hand om. Då de inte tagit hand om min väska var de således inte ansvariga för bagaget. ARN ansåg inte heller att händelsen kan tillskrivas flygbolaget som ett skadeståndsgrundande vållande, således ger de flygbolaget rätt.

Jag har aldrig hört att någon råkat ut för något liknande men en liten varning alltså, var i "god tid" eller lämna finknivarna hemma.
 
Boots; sa:
Vid flygning är man hänvisad till att checka in vassa föremål då de inte får finnas i handbagaget. Det finns dock en viss risk att de kan gå förlorade i alla fall. Följande hände mig:

Jag skulle resa från Stockholm till Luleå med ett större skandinaviskt flygbolag. Min Leatherman packade jag i väskan som jag tänkte checka in. Flyget skulle avgå från Arlanda 7:55 och efter att flygbussen var lite försenad anlände jag till flygplatsen, dock utan stress, 7:00. Flygbolaget i fråga har automater för självincheckning. Till dessa var det kö, ca 10 minuter men även det kändes lungt. Sen var det ju bara att lämna in väskan och gå till gaten.

Jag begav mig till väskinlämningen men där slog det stopp totalt. Kön var ganska lång men gick framförallt otroligt sakta. Förstod inte riktigt varför det var så få kassor, varför personalen inte höll sig i kassorna och varför varje betjäning tog så lång tid. Klockan 7:45 var det min tur. Personalen ville dock inte ta emot min väska utan bad mig ta den direkt till gaten. Jag påpekade att mitt multiverktyg fanns i väskan men fick fortfarande nobben. Jag gick till säkerhetskontrollen, förlorade min Leatherman, åkte till Luleå och köpte en ersättare.

Jag anmälde omedelbart min förlust skriftligen till flygbolaget och yrkade om ersättning då jag faktiskt hade checkat in väskan och bagage hade gått förlorat. De svarade att jag inte hade varit i tillräckligt god tid på flygplatsen, de kunde dock inte svara på vad god tid var. Jag ringde flygbolagets kundinformation där de sa att självbetjäningen stänger 30 minuter innan avgång, innan det ska incheckning ske. Då jag hade gjort så såg jag en möjlighet att gå vidare till ARN.

ARN svarade att flygbolag bara har ansvar för bagage som de fysiskt har tagit hand om. Då de inte tagit hand om min väska var de således inte ansvariga för bagaget. ARN ansåg inte heller att händelsen kan tillskrivas flygbolaget som ett skadeståndsgrundande vållande, således ger de flygbolaget rätt.

Jag har aldrig hört att någon råkat ut för något liknande men en liten varning alltså, var i "god tid" eller lämna finknivarna hemma.

Trist. Det är lite skumt att de måste beslagta permanent den i såna här lägen, kunde man inte få "köpa tillbaka" den senare genom att ersätta dem för frakt o hantering? Borde i alla fall bli billigare än en ny Leatherman...
 
Det er vel så at "Arlanda" tok hand om din leatherman,og du får den tilbake der..?
Og er man for sen til "check in" så blir det lett slike problemer.......
 
Har också blivit av med en L-m Micra. Den möjlighet man brukar ha är ju att kliva ut från säkerhetskontrollen, köpa en jiffypåse och posta kniven till sig själv.DEt har man ju knappast tid med.

Har också varit med om att SAS påstått att vi varit sena. Anlände i god tid, fick inte checka in via "specialbagaget" som man kunnat tidigare, fick ställa sig i ny kö, själva inchekningen tog lång tid och killen lyfte efter ett tag luren och ringde gaten, kollade klockan med den i andra änden, pratade några minuter, kollade klockan igen, lade på och talade om att vi var för sena.
Vi hade då prick 40 min till avgång vilken är den tid då resenären ansvarar för att vara incheckad. Tyvärr kan man ju inte påverka hur lång tid incheckningen tar. Incheckningskillen tog god tid på sig och ringde sedan och inväntade tidsgränsen! Vi hade emellertid folk ombord som vi kände och fick senare höra att planet blev en timme försenat vid avgång eftersom det var så kraftigt överbokat och det fanns för mycket passagerare vid gaten.
Uppenbarligen så utnyttjade man då möjligheten att fördröja åtminstone ett par passagerare vid check-in så slapp man dem (oss)!

Vi fick alltså köpa nya biljetter och vänta 8 timmar på Arlanda på nästa avgång...

Jag insåg att jag inte skulle ha en chans i ARN även om jag tycker att SAS borde skämmas och straffas ordentligt. Tyvärr har man ju inte möjlighet att konsekvent bojkotta dem heller eftersom det inte alltid går att välja andra bolag. (I så fall skulle de ju inte kunna hålla på så där.)
 
lämna finknivarna hemma

I sammanhanget kan det vara på sin plats att påpeka att även den naturliga utrustningen i ryggsäcken. Sond och spade hanteras som farligt gods.
Har blivit nobbad i securitychecken på Arlanda och fått gå tillbaka och checka in sonden och spaden som specialbagage.
Numera ligger prylarna i skidfodralet vid resa.
 
Re: lämna finknivarna hemma

gb; sa:
Har blivit nobbad i securitychecken på Arlanda och fått gå tillbaka och checka in sonden och spaden som specialbagage.
Kasst, själv har jag åkt med tältstänger (inte pinnarna!) utan problem, men efter att ha läst detta skulle jag inte prova igen. Det är tydligt att det är ovanliga saker de är rädda för:
- T-sprit (1 liter) men inte chartersprit (500 liter) är farligt.
- Araber men inte svennar är farligt (jo, svärfar reser en del till och från USA och där är det ständiga trakasserier med förhör, beslagtagna laptops mm.)
- Lavinsond men inte reservoirpennor i stål, är farligt.
- Paraplyer och nagelsaxar, men inte attachéportföljer eller glasflaskor, är farligt.

Min klarinett fastnade en gång i röntgenapparaten. På frågan
"Vad är det där? Det där är ett instrument, va?"
svarade jag roat "ja", och sen kom det:
"Den där kan du inte vara säker på att få igenom nästa gång!" Som att han gjorde mig en stor tjänst.

Ja hej och hå, jag skickar ju gladeligen ett instrument för 35 papp med SAS j*la goons och i kylförvaringen i bagageutrymmet. No thanks. En klarinett, vafan tror han det är någon fick-bazooka eller? Bara att ladda med en morot.

En annan gång var det en snubbe som trodde jag hade för tungt handbagage. Det har jag oftast (kurslitteratur), men inte denna gång, så jag räckte lugnt över väskan. När han slet den ifrån mig, fastnade en rem i min jacka, och snubben säger "Släpp väskan, släpp väskan då!" med hysterisk röst, ungefär som "Släpp vapnet!" Jag bad honom vänta eftersom väskan fastnat, och han gastade
"Släpp väskan sa jag!", svettig i pannan, medan alla tittade. När han märkte att den löjligt lilla väskan bara vägde typ 2,5 kg (macka, bok, tidning), stirrade han bara, och jag frågade om väskan var för tung eller om han ville något mer. Underbart.
 
Även klätterrep kan ge problem..

Jag var i Paris förra hösten och köpte bl.a. ett klätterrep. När vi skulle hem tog jag det i handbagaget. Efter röntgen ville de titta i väskan och det blev blankt nej till att ta med repet i handbagaget. Jag frågade varför och "säkerhetskvinnan" stammade något om att jag kunde strypa nån med repet. Jag blev tvungen att checka in väskan (vilket jag hann med, hade inte varit roligt att lämna kvar repet).
 
Ja, varför strypa någon med ett skärp eller med väskans remmar, när man kan ha med sig ett sextiometers klätterrep för jobbet? Logik i kubik. Nä, vi är rädda för det vi inte känner till, så enkelt är det. Hade det varit en rulle tjockt hampasnöre för paketomslagning som i o f s också går att strypa med, hade ingen reagerat.
 
Strykarräven; sa:
Ja, varför strypa någon med ett skärp eller med väskans remmar, när man kan ha med sig ett sextiometers klätterrep för jobbet? Logik i kubik. Nä, vi är rädda för det vi inte känner till, så enkelt är det. Hade det varit en rulle tjockt hampasnöre för paketomslagning som i o f s också går att strypa med, hade ingen reagerat.
Nu hade ju en kraftig nylontråd och två pinnar varit betydligt effektivare om han velat strypa någon ombord på planet:)

Nylontråden har de ju inte en chans att upptäcka och pennor blir det svårt att vägra. Reglerna är helt enkelt absurda.
 
Jag flyger inte så ofta, men jag undrar också efter vilka kriterier de handlar.

Före 11/9 2001 flög jag flera gånger med SAS inrikes till fjälls, varje gång med litervis bensin i trycksatta stålflaskor.

På stora flygplatser görs mycket skarpare kontroller än på små flygplatser. Helt oförståeligt.
På stora flygplatser måste man nästan skruva loss klackarna, ibland (när??) detaljundersöks alla passagerare med handsonder etc., på små flygplatser räcker det däremot med att gå genom den där slussen.

Hur hanterar de ultrahårda keramik-/karbonknivar eller smidiga plastsprängämnen med pyttesmå tändanordningar? Lätt att fästa på benen eller på andra ställen och vips är det inne i flygplanet.

Nej, ibland undrar jag verkligen vad de håller på med.
 
flyga med ammunition

För några sommrar sedan köpte jag en nyckelring på Ålands jakt och fiskemuseum. Den var utförd som en attrapp av ett skott kal .222 (typ samma som i ak5). Jag flög med den nyckelknippan i handbagaget säkert 10ggr. Tydligen hamnade den sedan utanför resten av nycklarna i röntgen. De var vänliga och lät mig checka in väskan istället, när de kontrollerat vad det var för något...

Det intressanta är ju att om man kan flyga flera gånger obehindrat med nånting som inte kan se ut som annat än ammunition i röntgen, varför bryr de sig då om en spade eller en fotogenluktande bränsleflaska?
 
sachsaren; sa:
Hur hanterar de ultrahårda keramik-/karbonknivar eller smidiga plastsprängämnen med pyttesmå tändanordningar? Lätt att fästa på benen eller på andra ställen och vips är det inne i flygplanet.
ja det vet vi ju. Det var väl rena turen att den där dårfinken Richard Reid i USA inte fick eld på sin skobomb, som i värsta fall (påstår FBI iaf) kunde slagit hål i planet. Och detta trots att:
"when he first tried to fly to Miami, he raised enough concerns—he paid for his ticket in cash and had no checked bags—that airport officials questioned him so long that he missed the flight. When he showed up the next day, his appearance—long-haired, disheveled, druggie—seemed almost calculated to draw attention."
Passa er för att se ut sådär och ha platå-Buffaloskor!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.