Vid flygning är man hänvisad till att checka in vassa föremål då de inte får finnas i handbagaget. Det finns dock en viss risk att de kan gå förlorade i alla fall. Följande hände mig:
Jag skulle resa från Stockholm till Luleå med ett större skandinaviskt flygbolag. Min Leatherman packade jag i väskan som jag tänkte checka in. Flyget skulle avgå från Arlanda 7:55 och efter att flygbussen var lite försenad anlände jag till flygplatsen, dock utan stress, 7:00. Flygbolaget i fråga har automater för självincheckning. Till dessa var det kö, ca 10 minuter men även det kändes lungt. Sen var det ju bara att lämna in väskan och gå till gaten.
Jag begav mig till väskinlämningen men där slog det stopp totalt. Kön var ganska lång men gick framförallt otroligt sakta. Förstod inte riktigt varför det var så få kassor, varför personalen inte höll sig i kassorna och varför varje betjäning tog så lång tid. Klockan 7:45 var det min tur. Personalen ville dock inte ta emot min väska utan bad mig ta den direkt till gaten. Jag påpekade att mitt multiverktyg fanns i väskan men fick fortfarande nobben. Jag gick till säkerhetskontrollen, förlorade min Leatherman, åkte till Luleå och köpte en ersättare.
Jag anmälde omedelbart min förlust skriftligen till flygbolaget och yrkade om ersättning då jag faktiskt hade checkat in väskan och bagage hade gått förlorat. De svarade att jag inte hade varit i tillräckligt god tid på flygplatsen, de kunde dock inte svara på vad god tid var. Jag ringde flygbolagets kundinformation där de sa att självbetjäningen stänger 30 minuter innan avgång, innan det ska incheckning ske. Då jag hade gjort så såg jag en möjlighet att gå vidare till ARN.
ARN svarade att flygbolag bara har ansvar för bagage som de fysiskt har tagit hand om. Då de inte tagit hand om min väska var de således inte ansvariga för bagaget. ARN ansåg inte heller att händelsen kan tillskrivas flygbolaget som ett skadeståndsgrundande vållande, således ger de flygbolaget rätt.
Jag har aldrig hört att någon råkat ut för något liknande men en liten varning alltså, var i "god tid" eller lämna finknivarna hemma.
Jag skulle resa från Stockholm till Luleå med ett större skandinaviskt flygbolag. Min Leatherman packade jag i väskan som jag tänkte checka in. Flyget skulle avgå från Arlanda 7:55 och efter att flygbussen var lite försenad anlände jag till flygplatsen, dock utan stress, 7:00. Flygbolaget i fråga har automater för självincheckning. Till dessa var det kö, ca 10 minuter men även det kändes lungt. Sen var det ju bara att lämna in väskan och gå till gaten.
Jag begav mig till väskinlämningen men där slog det stopp totalt. Kön var ganska lång men gick framförallt otroligt sakta. Förstod inte riktigt varför det var så få kassor, varför personalen inte höll sig i kassorna och varför varje betjäning tog så lång tid. Klockan 7:45 var det min tur. Personalen ville dock inte ta emot min väska utan bad mig ta den direkt till gaten. Jag påpekade att mitt multiverktyg fanns i väskan men fick fortfarande nobben. Jag gick till säkerhetskontrollen, förlorade min Leatherman, åkte till Luleå och köpte en ersättare.
Jag anmälde omedelbart min förlust skriftligen till flygbolaget och yrkade om ersättning då jag faktiskt hade checkat in väskan och bagage hade gått förlorat. De svarade att jag inte hade varit i tillräckligt god tid på flygplatsen, de kunde dock inte svara på vad god tid var. Jag ringde flygbolagets kundinformation där de sa att självbetjäningen stänger 30 minuter innan avgång, innan det ska incheckning ske. Då jag hade gjort så såg jag en möjlighet att gå vidare till ARN.
ARN svarade att flygbolag bara har ansvar för bagage som de fysiskt har tagit hand om. Då de inte tagit hand om min väska var de således inte ansvariga för bagaget. ARN ansåg inte heller att händelsen kan tillskrivas flygbolaget som ett skadeståndsgrundande vållande, således ger de flygbolaget rätt.
Jag har aldrig hört att någon råkat ut för något liknande men en liten varning alltså, var i "god tid" eller lämna finknivarna hemma.