Lämna finknivarna hemma

Ursprungsfrågan var vad man gör när man inte hinner checka in ryggan trots att man är på plats 55 minuter före avgång är inte besvarad. Jag tycer ARN visar gör rätt tolkning men borde kräva av flygbolagen att incheckning av bagage sakall fungera. Har man krav på att passagerare skall packa rätt så måste man ju få in bagage på rätt ställe.

Givetvis finns en EU förordning om vad man får ta med in i planet och vad som inte får packas i lastutrymmet. Packa rätt inför din flygresadenna sida kan du ställa frågor om saxofoner, lavinsonder och annat.

Men det finns utrymme för kreativt tänkande hos säkerhetspersonal.

"Alla typer av föremål som kan, eller ger sken av att kunna, skjuta iväg en projektil eller vålla skada, inbegripet följande..."

"Spetsiga/skarpa vapen och föremål, föremål med spetsig udd eller skarpt blad som kan vålla skada, inbegripet följande..."

"Alla tillhyggen som kan vålla skada, inbegripet följande ..."

"Alla explosiva eller brandfarliga ämnen som utgör en risk för passagerarnas eller personalens hälsa eller för luftfartygets säkerhet, inbegripet följande..."

"Alla kemikalier eller giftiga ämnen som utgör en risk för passagerarnas eller personalens hälsa eller luftfartygets säkerhet, inbegripet följande..."

Ser man till det sista borde all alkoholförsäljning förbjudas på flygplan. Dels med tanke på att det är en giftig substans och dels på att det säljs i glasflskor!!!

Var noga med vad ni packar i det bagage ni checkar in, om ni hinner får det incheckat.

Följande föremål får inte packas i lastrumsbagaget:
- Sprängämnen, inbegripet detonatorer, sprängrör, granater, minor och spränganordningar.
- Gaser: propan, butan.
- Lättantändliga vätskor, inbegripet gasolin, metanol.
- Lättantändliga fasta ämnen och reaktiva ämnen som magnesium, braständare, fyrverkeripjäser och bloss.
- Oxidationsmedel och organiska peroxider, inbegripet blekmedel och reparationssatser för bilkarosser.
- Giftiga eller smittsamma ämnen, inbegripet råttgift och infekterat blod.
- Radioaktivt material, inbegripet medicinska och kommersiella isotoper.
- Frätande ämnen, inbegripet kvicksilver och bilbatterier.
- Komponenter till bränslesystem för fordon som har innehållit bränsle.
 
Rungá; sa:
Ursprungsfrågan var vad man gör när man inte hinner checka in ryggan trots att man är på plats 55 minuter före avgång är inte besvarad. Jag tycer ARN visar gör rätt tolkning men borde kräva av flygbolagen att incheckning av bagage sakall fungera. Har man krav på att passagerare skall packa rätt så måste man ju få in bagage på rätt ställe.
Detta är inte ens ett exklusivt bagageproblem.

Sist jag flög, två dagar innan årsskiftet, kom jag i god tid (1 tim) med min enda incheckningsväska. Kön till incheckningsautomaterna var inte så lång, men det krånglade för ett äldre par framför mig, och kön blev stående.

Kön till bagagebanden växte, för SAS hade endast bemannat två av banden, varav det ena var helt utan resenärer eftersom det var exklusivt för Eurobonus GOLD-medlemmar. Så, vi hade en sextio meter lång kö av människor på en öppen kassa, med en öppen kassa bredvid som ingen fick gå till.

Medelklass-paniken växte. "Final call, gate closed" började synas på skärmarna och i högtalarna ekade påminnelser om att det nu var sista chansen att borda. Flight efter flight försvann, med svettiga föräldrar och gråtande barn. De med specialbagage kunde lyckliga passera kön och gå direkt till incheckning av specialbagage, där det var kort kö.

Efter en halvtimme öppnade SAS en till kassa (GOLD-kassan var fortfarande bemannad men utan resenärer), och det gick lite snabbare. Då hade redan många av de familjer som jag stod med, som varit tvungna att checka in fler personer vid automaterna, missat sina flighter. Ingen personal fanns att fråga, många var ledsna.

Tio minuter innan min flight skulle gå blev jag av med väskan och spurtade till säkerhetskontrollen. Lyckligtvis var det mindre folk där, och jag hann precis borda planet, med en barsk min från Gatepersonalen. Väl inne i planet visade det sig att det var is på vingarna (nähä, på vintern?) vilken tog en halvtimme att avlägsna.

I detta fall har jag alltså gjort rätt, vilket även flertalet av de barnfamiljer jag trängdes med gjorde (de började köa till incheckningsautomaterna före mig, men fördröjdes av maskinkrångel/många personer att checka in). Jag hoppas att alla de som blev av med sin plats reklamerat till ARN, men jag tvivlar starkt på att så är fallet.
 
Boots; sa:
De svarade att jag inte hade varit i tillräckligt god tid på flygplatsen,

Den finten känner jag igen, jag har också missat flighter och tvingats springa gatlopp pga orimliga incheckningstider. Ibland skulle man önska att man kunde registrera sin ankomst FÖRE incheckning och att det var den tiden som blev styrande.
 
Fel på alla håll och kanter

Flygplatsbranschen är minst sagt mystisk.

Det finns inget annat resesätt som ger samma intryck av "på en höft" som flyget, speciellt inte med tanke på bilden av flyg som något modernt.

På flygplatser är det ofta krångligt att få hjälp när det strular, och när man får hjälp får man ofta känslan av att det är ren tur att man råkar känna nån som jobbar där. Åtminstone på mindre flygplatser är det ibland helt tomt på personal. På större vet man snarare inte riktigt vem man ska prata med.

Och så det här med incheckningsköerna. Det är en gåta hur det fungerar. Alldeles för få köer öppna är ju inte ovanligt. Systemet verkar (med lite, lite insyn genom bekanta) knöligt.

Och de man känner som jobbar på flygplats har inte goda saker att berätta. Somliga anställa på Arlanda verkar ha rent usla arbetsförhållanden, med osäkra arbetstider (gäller väl mest timjobbare som flygplatsen verkar utnyttja hänsynslöst) etc.

Vad gäller tillåtet/förbjudet bagage så har jag ändå en viss förståelse för de tvetydiga reglerna. De gör väl sitt bästa för att förhindra det mesta som kan ge problem, sedan är det synd att minst lika mycket till slinker igenom nätet. Det går väl inte att göra perfekta regler. Men det är ändå synd när godtyckligheten ska gå ut över resenärer som gjort sitt bästa men trots det nekas, på grund av strul på flygplatsen.

Och jag vill säga en sak till: res ALDRIG stand by.

Skämt åsido, flyg funkar oftast bra, men det är anmärkningsvärt att flyget har lyckats få ett så (välförtjänt!) dåligt rykte. Det är anmärkningsvärt att så mycket kan ge intryck av hafsighet när transportmedlet i sig är så modernt. Det är skönt när man väl är uppe i luften för då är det mest bara fysikens lagar som styr..
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.