Läkemedel och träning

Någon som har koll på hur smärtstillande och antiinflammatoriska läkemedel (pronaxen, voltaren och liknande) påverkar kroppens fysiska skick. Tappar man av den fysik man tränat upp under tiden man tar en kur av ovanstående läkemedel?

Någon som har erfarenhet eller något annat att komma med?

Tack på förhand / Henrik

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, jag tror inte att de påverkar kroppen så värst, som sagt inte i jämförelse med vad träningsförlusten gör.
Däremot kan de påverka din träning genom att de gör dig mindre smärtkänslig, så att du missar att varnas för rörelser som gör ont (t ex springa med benhinneinflammation). Därför ska man ta det piano med träningen när man käkar NSAID, så man inte drar på sig värre skador.

Antibiotika

Jag funderar lite pa hur det ar med antibiotika.
Jag undergar just nu en kur pa 10 dagar for magproblem. Men sedan 3 dagar tillbaka har jag matt prima och kroppen skriker efter traning. Ska jag slappa efter pa mina behov och utsata kroppen for anstrangning? Eller ska jag vila hela perionen tills lakemedlen ar ute ur kroppen?
Hur paverkar antibiotika kroppen nar det galler traning?

Törs man vara så fräck att fråga vilket antibiotikum du äter, och helst vilken magåkomma du har, så kanske det kommer ett svar...

Rent spontant har jag aldrig stött på något om att antibiotika innebär träningsförbud, i den mån inte infektionen eller preparatbiverkningar (t ex diarré) stör träningen. Men jag kan ha fel, bevisligen.

Jo... Sa har ligger det till.
Jag har varit ute och rest lite i Indien och dragit pa mig en form av amoba som gor att man far en hel del problem.
Nu befinner jag mig i Nepal och gor mig redo for att ge mig ut pa trecking i himalaya. Jag har ytterligare nagra dagar kvar pa min kur med antibiotikan men kanner mig pigg och vill rora lite pa mig for att behalla formen infor de kommande strapatserna. Men jag vet inte om det ar bra eller ok nar man har antibiotika i kroppen. Jag kan ju saklart vanta, men det kanns lite frustrerande da jag kanner mig hyffsat pigg.
Men i allmanhet, kan man trana med antibiotika i kroppen?

Nja

Fysisk aktivitet är ofta bra men i det enskilda fallet vill jag inte ge råd det är något som skall ventileras i första hand mellan patient och behandlande läkare.

Många kan tacka Naproxen Ipren eller Voltaren för att de kunnat genomföra vandringen, golfrundan, skidturen etc. Men dessa preparat har många komplexa verkningar till exempel så diskuteras för närvarande risker för hjärtbiverkningar.

Thure

Att en kur ofta är upplagd på tio dagar är ingen slump.
Att man känner sig frisk och pigg i slutet på kuren är ju bra men man skall samtidigt vänta tiden ut för att sista resten av "sjukdomen" skall få gå ur kroppen. Bakterier och virus är så klokt konstruerade att de ofta ombildas för att överleva kuren och om man bryter för tidigt så klarar sig de ombildade och man får en ny sväng i sjuksängen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips