Lägga på mig mer kilo-Hur göra??

Hej.

Jag har tränat löpning och styrketräning 3-4 gånger i snitt varje vecka i 2 år nu, men grejen är den att jag är 187Cm och väger 69Kg. Inte någon jättebiff om man säger så.Jag skulle helst vilja gå upp 5-6 kilo framförallt på benen och vader.

Men nu till saken, jag kan nämligen äta 10 pizzor utan att gå upp ett enda kilo.Jag har även testat Gainers med hopp om att öka i vikt med det hjälper inte och det spelar ingen roll om jag håller upp med träningen för jag lägger inte på mig ändå.

Är det någon som känner igen sig eller kan ge mig råd om hur jag kan öka min vikt till det jag önskar.


MVH: Nils
 
Nissan; sa:
Hej.

Jag har tränat löpning och styrketräning 3-4 gånger i snitt varje vecka i 2 år nu, men grejen är den att jag är 187Cm och väger 69Kg. Inte någon jättebiff om man säger så.Jag skulle helst vilja gå upp 5-6 kilo framförallt på benen och vader.

Men nu till saken, jag kan nämligen äta 10 pizzor utan att gå upp ett enda kilo.Jag har även testat Gainers med hopp om att öka i vikt med det hjälper inte och det spelar ingen roll om jag håller upp med träningen för jag lägger inte på mig ändå.

Är det någon som känner igen sig eller kan ge mig råd om hur jag kan öka min vikt till det jag önskar.


MVH: Nils

Det här har jag hört innan.. Folk som e magra säger att dom inte kan gå upp i vikt, oftast så äter ni inte så mycket som ni tror..

Mät, väg och räkna ut hur mycket du äter om dagen, när jag "bulkade" så låg jag upp mot 8000Kcal/dag och då går man upp i vikt det lovar jag!! Sedan så handlar det oxå om att du tränar "byggande" och inte "brännande"..

Räkna ut hur mycket du äter på en dag och skriv hur ditt nuvarande träningsprogram ser ut så e det lättare att komma med konstruktiv hjälp.
 
Det ar val inte sa mycket kalorier som ar problemet, utan proteinintaget. Ater du ratt? Att ett kilo fisk om dagen, eller proteintillskott sa skall du se att saker hander sa smaningom.
 
Freddan75; sa:
Det ar val inte sa mycket kalorier som ar problemet, utan proteinintaget. Ater du ratt? Att ett kilo fisk om dagen, eller proteintillskott sa skall du se att saker hander sa smaningom.

Man kan inte tillgodogöra sig hur mkt protein som helst, så det hjälper inte att bara käka protein!
Det bästa tipset är nog: ät regelbundet och mycket! Se till att äta ordentligt både innan och efter träningspass.
 
Riktigt så enkelt är det inte.. Det handlar naturligvis inte bara om kcal eller protein det handlar om kombinationen av riktig träning, riktig kost och god sömn för att träningsresultaten skall komma. Vill man gå upp i vikt så är det bra om man får i sig mycket högkvalitativ mat.

Så vilket e viktigast av fett, kolhydrater eller protein? Dett är kombinationen av alla tre.. Fett, kolhydrater och protein samverkar och fungerar dåligt utan varandra.

Fett bygger upp cellernas membran vilket är av yttersta vikt vid muskeltillväxt. Fett är också kroppens bästa energikälla.

Kolhydraterna drar igång din insulinutsöndring, vilket gör att upptaget av protein ökar. Med andra ord så har du ingen glädje av att käka ett kilo fisk om du inte äter en massa kolhydrater också. Man kan säga att kolhydraterna är bensinen när du tränar.

Protein är musklernas byggstenar och behövs för återuppbyggnaden av muskelerna efter träningen. Felaktig dosering av protein leder ofta till sämre tillväxt och återhämtning. Protein drar också igång hormonproduktionen.

Detta säger att alla näringsämnena är lika viktiga och man kan dela upp behovet av de olika delarna hos en idrottsman/kvinna så här:

20% fett
20% protein
60% kolhydrater

Jag vet inte hur mycket du tränar men börja med att lägga dig på 4000/6000Kcal beroende på hur mycket du tränar och förbränner med ovanstående fördelning. Jag vill fortfarande se ditt träningsprogram.

.




[Ändrat av FJS90/91 2002-11-04 kl 16:58]
 
Vart söka?

Hej igen.


Tack för era snabba svar.

Vet ni om det finns någon site där man kan kolla upp vad varje "vara" i maträtten innehåller. Är inte så haj på den exakta siffran vad det gäller fett,kalorier och dyligt på varor.

MVH/ K
 
näringsinnehåll

Du kan titta på http://www.paulun.com . En "matnyttig" sida om näringslära. Om du klickar på fliken tabeller på höger sida kan du sedan läsa i tabellen "näringsinnehåll i livsmedel".

Lycka till :)
/viktor
[Ändrat av Hudson Haak 2002-11-04 kl 17:20]
 
..

Hej alla.
En länk att börja med:
http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/index1-2.asp
Där finns matnyttiga saker att kunna om näringsämnen och mineraler.

Till frågan i örvigt:
Jag är i din sitts och tränar mycket hårt, mest uthållighet. Jag behöver otroliga mängder cKal. Det är lite som dom andra skriver men jag vill tilläga att du bör äta direkt efter en träning då musklerna behöver energi att bygga/läka sig. Annars är det risk för nedbrytning och träningsvärk. Drick MYCKET vättska, prova pulver mix med mineraltillskott i form av salter o liknande.
Det viktigaste är att äta tre regelbundna mål om dagen:
FRUKOST
MIDDAG
KVÄLLSMAT
Sedan ska du äta två gånger till under dagen, då ska du äta frukt. Ex bananer.
Vättskan i ditt fall bör överstiga fyra liter per dag.
Ett problem som jag ser är att det inte finns tillräckligt med tid att mixa ihop maten om dagarna. Då har jag alltid olika Protein/Kolhydrat/Fett dryck att smälla i mig vid behov. Det funkar och som ett komplement till din kost ska du nog kunna gå upp några extra kilon till.
Sedan finns det KREATIN att äta. Det är i pillerform och gör så att dina muskler tar till sig vättska, du kan gå upp ett par kilon om du använder det rätt. Men glöm då inte att musklerna måste hämta vätska från något... så drick extra mycket vatten. Slutar du äta Kreatin så försvinner vätskan ur musklerna och du går ned i vikt. Dom som styrketränar äter ofta Kreatin.
Dan.
 
Hejsan.

OK... tack för hjälpen.Ska försöka tänka på det ni skrivit här.

Känner redan att jag blivit lite större ;)

Ha de bra.
 
Det är svårt att löpträna och styrketräna samtidigt. De två träningarna tar ut varandra. Tyvär är det så att du måste välja löpning eller styrketräning. Personligen brukar jag styrketräna under vintern och löpa under sommaren
MvH
Karl
 
när jag läser detta så förstår jag ju att ni inte är särskillt erfarna av att gå upp i vikt. det är en process som är lång och hård. man måste spendera mycket tid framför tvn och äta mycket chips.
det viktigaste är att du äter så mycket gott som du bara kan trycka i dig. och om du måste göra något ansträngade, kom ihåg att det finns föräldrar som handlar och taxi för transport.

Så kom ihåg att äta abnorma mängder god mat, maten bör helst vara dränkt i smör/fet sås. och det viktigaste av allt, rör dig inte, om du inte absolut måste.

men som sagt, detta är en process som är mycket tidskrävande och jag rekomenderar den bara till människor som har ett starkt psyke och en stor vilja...alla är inte gjorda för att vara lika bra som mig ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EvaA Hur lägga upp cykel- och löpträning? Träning och hälsa 5
lleberg Hjälp att lägga upp försässongsträning. Träning och hälsa 4
bjornlilja Värk baksida lår när jag sitter (tips på duktig person?) Träning och hälsa 13
tango Vad tänka på vid köp av simglasögon? Träning och hälsa 3
olaab Tips på bra enkel tränings klocka till frun i huset :-) Träning och hälsa 30
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
Xfinger Vad heter dessa övningar på engelska?? Träning och hälsa 1
tango Kvalitet och precision: Garmins pulsmätning på handleden? Träning och hälsa 9
salvion Hälsporre under fotsulan fram på foten? Träning och hälsa 7
arjemma Mäta kalorier på ett ungefär Träning och hälsa 21
fiint träna på vintern. Träning och hälsa 15
vojma Träna för 12-milatur på sex månader Träning och hälsa 18
Vildstjärna Tips på pulsband som inte glider ner Träning och hälsa 13
Pumba Personlig tränare på nätet ? Träning och hälsa 8
camoscio Jakten på en personlig tränare Träning och hälsa 0
super mario Hur lär man sig lyssna på kroppen? Träning och hälsa 7
zzeezz Intervall på motioncykel? Träning och hälsa 4
jossanw83 Gratis prova på träning Multisport STHLM Träning och hälsa 0
xyz123 Träningsprogram på iPhone Träning och hälsa 2
Newlin Vad lyssnar du/ni på vid träning... Träning och hälsa 17
såg finns det trevliga sett att träna på. Träning och hälsa 4
plaskdaja Träning på hög höjd Träning och hälsa 5
srpp "Husmorstips" om imma på simglasögon? Träning och hälsa 21
johan_e Tips på hemsida! Träning och hälsa 0
Teddymannen Att träna på rätt sätt, och att komma igång?? Träning och hälsa 6
Erik_Strid Tips på tränings schema? Träning och hälsa 3
Flipper Förhårdnader på stortåns insida, barn Träning och hälsa 0
museo12 Tips på roddmaskin!? Träning och hälsa 12
RN Haparanda - Ystad på enhjuling på 23 dagar Träning och hälsa 1
mellgren Dags att testa på multisport! Träning och hälsa 0
ekis Knäträning på balansplatta Träning och hälsa 10
DaCiss Vad skall pulsen ligga på för bäst fettförbränning? Träning och hälsa 26
arbetslos500 Vill ha tipps på hur man ökar sin uthållighet, löpning Träning och hälsa 13
PerHenrik Tips på proteindrink Träning och hälsa 4
Albertsson Träna på morgonen ? Träning och hälsa 9
GustavOh Ont på insidan av knät Träning och hälsa 10
madir Kärlek på träningen? Träning och hälsa 12
pagren Träna på baksmällan? Träning och hälsa 40
A.S. ECCO ger sig in på löpmarknaden! Träning och hälsa 0
Roffis Vandringens effekt på löpträningen Träning och hälsa 0
d.a.n.i.e.l Springa på Långholmen & Reimersholme Träning och hälsa 6
grodanbolle Ont på framsidan av vaden vid löpträning. Träning och hälsa 19
abel Tips på träninsslinga i Stockholm Träning och hälsa 9
plp Ont i ben i på ovansidan av foten vid löpning. Hjälp Träning och hälsa 3
bigfoot Löpning på vintern Träning och hälsa 24
peppe_malmqvist Höjden på Hammarbybacken? Träning och hälsa 3
bash Klassiker på G Träning och hälsa 8
JET Tips på träning inför skidsäsongen Träning och hälsa 12
Hibernate Tips på böcker kring triatlon sökes! Träning och hälsa 2
8185 Måste smärtan sitta på utsidan knät? Träning och hälsa 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.