Läget för Galileo?

Hej,
Kan nån insatt sammanfatta läget vad gäller Galileo? Exempelvis var projektet står idag? När det beräknas vara i drift? Vad det kommer att innebära rent praktiskt med avseende på t ex noggrannhet? Kommer min gamla Garmin att kunna använda sig av systemet?
//Anders
 
mer politik än praktik?

Galileo är enligt uppgift kompatibelt med GPS och Glonass. Det innebär inte automatiskt att dagens mottagare av GPS kan ta emot signalerna. Min högst personliga syn på Galileo, som jag troligen delar med flera är att det är i första hand politiskt projekt.

Både GPS och Glonass är militära system, USA respektive Ryssland. Europa vill inte vara beroende av USA (Glonass är inte intressant i detta sammanhang) speciellt inte som snabba politiska beslut kan försämra eller till och med stänga av GPS-täckningen för stora geografiska områden. Den tekniska förmågan att påverka signalen var en av orsakerna till att Bill Clinton beslutade att ta bort SA-störningen för ett antal år sedan.

I jämförelse med GPS så blir inte Galileo speciellt mycket bättre. GPS har tekniskt förbättrats under senare år, både satellitsegmentet men även mottagarna för konsumentbruk har blivit bättre. GPS har fått korrektion i form av WAAS/EGNOS vilket motsvarar under 2 meter positionsfel i de flesta lägen.

Vad får vi för 40 miljarder kronor (skattepengar) jämfört med GPS? Något bättre positionsangivelse (1 meter) samt bättre satellitkonfigurationer framför allt över 70:e breddgraden. Mot avgift kan man få position ned till decimeter på liknande sätt som med DGPS. Globalt SAR (Search and Rescue) system för att skicka nödsignal, men det kräver extra utrustning.

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Re: mer politik än praktik?

stigvig; sa:
Galileo är enligt uppgift kompatibelt med GPS och Glonass. Det innebär inte automatiskt att dagens mottagare av GPS kan ta emot signalerna.

Vad jag har förstått av uppgifterna från våran leverantör Thales (teknikpartner i Galileo) så kommer dagens mottagare att kunna utnyttja Galileo-satelliterna för att förbättra tillgängligheten. I praktiken innebär det väl bara att det finns fler satelliter tillgängliga vid varje given tidpunkt.



I jämförelse med GPS så blir inte Galileo speciellt mycket bättre. GPS har tekniskt förbättrats under senare år, både satellitsegmentet men även mottagarna för konsumentbruk har blivit bättre. GPS har fått korrektion i form av WAAS/EGNOS vilket motsvarar under 2 meter positionsfel i de flesta lägen.

Det talas om ett brett utbud av tjänster som inte GPS-systemet har. Dom kommer med största sannolikhet inte att finnas från start men det finns visioner om bland annat inomhusnavigering (hur det nu skulle gå till). Sedan tror jag att det finns större drivkrafter för att bygga på ny teknik (i takt med att den utvecklas)i Galileo än i GPS. Man behöver ju inte guida missilerna noggrannare än 1-2m. Däremot kan Galileo utvecklas med Europas ekonomi/näringsliv som drivkraft.

[/QUOTE]Vad får vi för 40 miljarder kronor (skattepengar) jämfört med GPS? Något bättre positionsangivelse (1 meter) samt bättre satellitkonfigurationer framför allt över 70:e breddgraden. Mot avgift kan man få position ned till decimeter på liknande sätt som med DGPS. Globalt SAR (Search and Rescue) system för att skicka nödsignal, men det kräver extra utrustning.

MVH/Christer
http://www.clover.se [/QUOTE]

Du skrev det själv, oberoende från USA. Då är 40 miljarder billigt (vad kostar tunneln genom Hallandsåsen?). Om, jag säger om, USA idag skulle få för sig att släcka GPS i Europa för alla utom deras egen militär, så skulle Europa drabbas av en ekonomisk smäll med kostnader på långt över 40 miljarder. Tänk bara på alla åkerier. Shell t.ex. har hela sitt distributionssystem uppbyggt med GPS.

Ola @ GPS@WORK AB
http://www.magellansweden.se
 
Politik och Teknik

Jodå, en del av projektet är att vi inte vill vara beroende av USA för livsviktiga samhällsfunktioner. Det är politik och ekonomi-delen. Om USA utvecklar en funktion för (eller har de möjligen redan den) för att selektivt försämra signalkvaliten i ett begränsat goegrafiskt område är det en otroligt starkt påtryckningsmedel för att ta ett exempel.

Den tekniska delen är att vi kommer att få en bättre funktion med fler sateliter, tex om man kombinerar det med GPS (som också utvecklas i snabb takt nu). Ett problem vi har idag är "Urban Canyons", man har svårt att se tillräckligt många sateliter när man färdas i en stad. Med fler synliga sateliter kan prestandan förbättras.

Din mottagare kommer säkert att vara bytt mot någon annan när Galileo är klart (se bara vilken tid det har tagit att få igång EGNOS). Men det kommer också att finnas helt andra funktioner som idag finns på forsknings och idéstadiet. Men i princip kommer den att fungera också med Galileo, det finns nu en överenskommelse om att systemen skall vara så identiska att det skall fungera.

Läget just idag är väl att en kortlivad testsatelit skjutits upp, så det är ett bra tag innan det alls går att testa systemet som konsument.

F.Ö. så säger vi GNSS för att vara politiskt korrekta, det gillar EU!

/Andreas, som arbetar professionellt med applikationer inom området positionering.
 
kanske överdrivet kritisk...

I mitt tidigare inlägg var jag kanske överdrivet kritisk. Det finns dock ett antal olösta frågor kring Galileo. Bland de största frågetecknen är finansieringen. Att skjuta upp satelliterna är budgeterat men EU har ännu inte beslutat hur systemet ska drivas. Affärsmodell, dvs vem som ska betala för att hålla det igång, är inte beslutad. Har vi otur kommer allt utöver basutbudet att bli avgiftsfinansierat.

GPS-systemet slutar inte utvecklas, fler satelliter som ger bättre täckning i stadsmiljö mm. GPS är visserligen en i grunden militärt finansierat system men USAs civila ekonomi har mycket starkt beroende av GPS. USAs vilja att vidareutveckla och vara ledande i detta framgår av utredningen http://www.acq.osd.mil/dsb/reports/2005-10-GPS_Report_Final.pdf

MVH/Christer
http://www.clover.se
 
Helt klart ett politiskt projekt

Jag håller nog med Christer om att Galileo är ett politiskt projekt. Det hade nog varit smartare att samarbeta med Department of Transport som ansvarar för GPS idag.
Tyvärr tror jag inte heller att varken tden eller pengarna som är avsatta för projektet kommer att hålla.

Får vi Galileo i full drift före 2010 så skall jag äta upp min gamla hatt.

Vi kan ju jämnföra med EGNOS som fortfarande inte är i drift. Egnos skulle ju ha varit i drift för mera än två år sedan.

Att USA skulle stänga av GPS är absolut uteslutet och det har jag personligen haft äran att höra från ansvarigt håll av en föredragshållare från Department of Transport. Därimot kan man ju redan i dag selektera GPS signalen, d.v.s. utesluta vissa områden.

Men det är klart att som användare och säljare av GPS för fritidsbruk så är Galileo en "höjdare" men dubbla antalet satelliter vilket av naturliga skäl ger oss bättre positionering.
Men tyvärr finns det inget som är gratis här i världen så antingen kommer vi att få betala det via skattsedeln eller något annat sofistikerat sätt.

//Göran
 
Re: Helt klart ett politiskt projekt

soltek; sa:
Att USA skulle stänga av GPS är absolut uteslutet och det har jag personligen haft äran att höra från ansvarigt håll av en föredragshållare från Department of Transport. Därimot kan man ju redan i dag selektera GPS signalen, d.v.s. utesluta vissa områden.
//Göran
Precis, men en NATO-övning för kanppt 2 år sedan gjorde att systemet inte fungerade i Norge och kanske även delar av Sverige. http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=25485
Vi blir mer och mer beroende av GPS och om 5 år kanske inte vårt samhälle skulle klara av att NATO stänger ner systemet...
 
Det handlar inte bara om navigationsfunktionen som sådant utan om hela den industri- och tjänstesektor som byggs kring satellitnavigeringen plus forskning och utveckling. Det är således mycket handelspolitik med. Fråga Håkan Lans om USA försvarar sina industriintressen gentemot konkurrens.

Att ha kontroll över navigationsystemet är bara ett argument för EU, industripolitik är lika viktigt. Sedan kan man låta som ett eko av amerikanska argument och säga att det är onödigt att dubblera systemet, men då bör man också begrunda i vems intresse man talar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.