Kupol eller tunnel tält?

Skog eller fjäll? Tältmys eller långa dagsetapper?

Jag håller helt med smux och Kotten. Vi har alla våra egna vanor och prioriteringar, och du vet inte heller hur ditt vandrande kommer att utveckla sig. Vad du än slår till med nu lär du få sortera om bland dina preferenser med ökande praktisk erfarenhet. Min förkärlek för lättvikt, långside-ingångar och "ytter först"-uppsättning har sina skäl, men det finns många garvade vandrare som inte prioriterar det lika högt. Å andra sidan har jag inte skrivit något om sitthöjd, som Kotten med rätta betonar. Den är underordnad för mig som inte är särskilt lång, hyfsat smidig och bara slår upp tältet för att sova i, men kan vara helt avgörande för en lång person som gillar att njuta av lägerliv med tältmys och mycket matlagning i tältöppningen.

Ditt val är absolut "gott nog" för den användning du beskriver just nu, och kupolformen ger just den här extra trivselvolymen för lata dagar vid en skogssjö. Men får du blodad tand för längre kalfjällsturer, så prioriterar du kanske ner bekvämligheten till förmån för låg vikt, pålitlighet i busväder, liten "fottprint" (så du kan få upp tältet på små markplättar bland stenskravel), och en regnsäker, snabb, krångelfri uppsättning.

***
Jag har plockat fram ett tält som kanske skulle vara ett mer rationellt val, om du redan nu mer siktar mot fjällanvändning. Jag gillar ju Vaude generellt för den gedigna "tyska" kvaliteten, och deras Arco 1-2P, finns just nu finns till samma pris som det tält du valt. Arco är ju mindre och lägre (absolut inget trepersonstält), men lite lättare, sätts upp "ytter först", och både dess form och gedigna detaljer gör den rimligen mer pålitlig i storm. Visst förbehåll för Yunan-stängerna, men de går att byta ut till DAC när/om du börjar känna för höghöjdstältning i höststorm. Yttertyget är av PU-belagd polyester, så inget plus jämfört med ditt valda, men bara att acceptera för det priset. Däremot är säkert själva utförandet (sömmar, tejpning etc) av pålitlig kvalitet.

***
Detta bara som exempel på att man troligen inte värderar samma egenskaper vid olika tilltänkt användning - och att det då blir rationellt att välja olika mellan dessa två ganska olika tält, även om priset är lika.
 
Pyramidtält?

Det slår mig att ingen lyft fram tanken. Att jag själv int gjort det beror på att jag inte har någon egen erfarenhet av dem, men de finns kanske andra som vill dela med sig? Rimligen bör de vara trevliga som just "skogs- och baslägertält", inte minst p g a den fina höjden. Här ett exempel, som faktiskt har silnylon i yttertältet.
 
Har nu fått hem tältet, och vägde den direkt efter kartonguppackningen, den väger inte 2,7kg utan 2,9kg.
Ska packa upp den senare från påsen och testa sätta upp tältet.

McKinley Escape 40.3

Det är tyvärr ett känt problem att en del nätbutiker har lite lägre vikt på tälten än vad som producenten har på sina sidor,
 
Köpte nyss ett Hilleberg Unna från Fjellsport.no och dom körde med en annan vikt än vad Hilleberg har på sin hemsida men jag var fullt medveten om den riktiga vikten.
Tror det kan vara som du säger att pinnarna inte är med i vikten, men dom behövs ju.
 
Ser nu att det står samma på påsen till tältet, de kanske bara menade utan pinnarna eller får jag hoppas att det ligger ett 200g instruktionsbok i påsen =)

Har du hunnit använda tältet något? Funderar på att köpa likadant med ungefär samma kravspec. Enklare turer med 1-2 nätter i behagliga temperaturer troligen med någon av ungarna.
 
Har du hunnit använda tältet något? Funderar på att köpa likadant med ungefär samma kravspec. Enklare turer med 1-2 nätter i behagliga temperaturer troligen med någon av ungarna.

Jag har testat den i 4 olika turer.

Lätt att sätta upp, även fast man måste sätta upp yttertältet efteråt, har inte regnat när jag satte upp tälten dock.
Skulle vara bra om man kunde resa tältet med båda två samtidigt.

Stor och rymligt, men ingen absid.

Bra med 2 ingångar.

Bytte ut pinnarna till lättare MSR Groundhog.

Enda negativa som jag skulle vilja ha till nästa tält är, lättare vikt och för 2 vuxna personer.
Denna tält är för 3 men mer som 2.5 personer, eller 3 barn kanske de menar.
Samt absid.
2.5kg hade varit nice och mindre på bredden för 2 personer.

Kollar man runt så får man lättare tält, men då kostar de över 5000kr.
 
Jag har testat den i 4 olika turer.

Lätt att sätta upp, även fast man måste sätta upp yttertältet efteråt, har inte regnat när jag satte upp tälten dock.
Skulle vara bra om man kunde resa tältet med båda två samtidigt.

Stor och rymligt, men ingen absid.

Bra med 2 ingångar.

Bytte ut pinnarna till lättare MSR Groundhog.

Enda negativa som jag skulle vilja ha till nästa tält är, lättare vikt och för 2 vuxna personer.
Denna tält är för 3 men mer som 2.5 personer, eller 3 barn kanske de menar.
Samt absid.
2.5kg hade varit nice och mindre på bredden för 2 personer.

Kollar man runt så får man lättare tält, men då kostar de över 5000kr.

Toppen, tack för snabb respons. Ingen absid skriver du, det ser ut att ha det på bilderna? Eller menar du att den är så liten att den knappt kan räknas som absid?
 
Pyramidtält?

Det slår mig att ingen lyft fram tanken. Att jag själv int gjort det beror på att jag inte har någon egen erfarenhet av dem, men de finns kanske andra som vill dela med sig? Rimligen bör de vara trevliga som just "skogs- och baslägertält", inte minst p g a den fina höjden. Här ett exempel, som faktiskt har silnylon i yttertältet.
Ja, pyramiden har anor från det antika Egypten😉 Jag har testat just detta tält litegrann i skog och fjäll. Jättesköna utrymmen och bra ventilation även med ytterduk mot marken - skorstenseffekt.
Men det är lite klurigt att sätta upp i stark vind om mittstången är klen, tycker jag.

Har mest använt som enkelväggstält.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ilisen Hilleberg kupol eller tunnel? Bo och sova 16
lasmog Kupol eller tunnel? Bo och sova 74
emparasso Tunnel eller kupol, främst för vandring Bo och sova 2
axell frågan är tunnel eller kupol Bo och sova 0
Pezeb Kupol eller tunneltält? Bo och sova 22
gmg kupol eller tunneltalt Bo och sova 4
Sunky Kupol eller tunneltält Bo och sova 20
claeshugo Nytt tält 2 mans kupol Bo och sova 17
Helmetrock Hilleberg vs. Hilleberg, som omväxling :-) (2 mans tunnel/kupol) Bo och sova 9
flanell familje tält, jofa 80-tal stuket VS 2010 nylon kupol Bo och sova 7
ec8or Vaude Kupol- vs Tunneltält Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.