Kungsleden i Sarek

Går Kungsleden in lite i Sareks nationalpark eller tangerar den bara? Finns det nån bra karta på nätet att kolla detta på?

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Okej, nice. Jag vill gå hela kungsleden och det är bra att den iallafall går in lite i Sarek. Sarek är ju egentligen så jävla coolt asså. Det är skitstor vildmark liksom, långt från all civilisation. Typ som sibirien egentligen fast snyggare och inte RIKTIGT lika stort, hehehe. Jag vill ha varit i Sarek liksom och även fast man inte kommer in riktigt i smeten så är man ju ändå där och det känns bra. Fan vad jag längtar asså. :)

Hehe ja jävla coolt asså, men kungsledens sträckning i Sarek tangerar inte några av de intressantare delarna av parken. Men visst, du kan ju hävda att du varit där ändå. ;)

Okej, nice. Jag vill gå hela kungsleden och det är bra att den iallafall går in lite i Sarek. Sarek är ju egentligen så jävla coolt asså. Det är skitstor vildmark liksom, långt från all civilisation. Typ som sibirien egentligen fast snyggare och inte RIKTIGT lika stort, hehehe. Jag vill ha varit i Sarek liksom och även fast man inte kommer in riktigt i smeten så är man ju ändå där och det känns bra. Fan vad jag längtar asså. :)

Det kanske är bäst att du tar med dig mamma och pappa så att du har någon att hålla i handen när du rör dig i denna coola, läskiga, skitstora sibiriskliknande vildmarken :)

Det kanske är bäst att du tar med dig mamma och pappa så att du har någon att hålla i handen när du rör dig i denna coola, läskiga, skitstora sibiriskliknande vildmarken :)

Njaa, det var ju lite bäächt inlägg det där med mamma och pappa, han klarar sig säkert själv. Sedan kan jag hålla med om att svenskan, herregud, svenskan! Men den smittande entusiasmen hos trådstartaren skall ju uppmuntras! :) Lycka till Kanotisten!

Men tydligen är kungsleden genom Sarek tråkig. Har aldrig varit på kungsleden, men man blir ju inte direkt sugen av allt man hör; skräpigt och trångt verkar det vara...

Men tydligen är kungsleden genom Sarek tråkig. Har aldrig varit på kungsleden, men man blir ju inte direkt sugen av allt man hör; skräpigt och trångt verkar det vara...

Det värsta med vältrafikerade leder är ändå alla stenar som sticker upp ur marken pga slitaget som blivit. Oftast är det mycket trevligare att gå några meter vid sidan om. Men om alla gjorde det så skulle lederna bli väldigt breda :)

Jag trodde jag hade hoppat på Sörmlandsleden när jag kom in på sträckan Aktse-Pårte-Kvikkjokk. Höga tallar, ingen fjällkänsla över huvudtaget. Helt enkelt en transportsträcka.

Om du vill ta dig in i Sarek "bara lite grann för att ha varit där" så kan jag rekomendera en dagtur/sidotur till Skierfe. På vägen dit upp finns nämligen en skylt som det står "Sareks nationalpark" på. Där tog jag och brorsan kort och skickade till mamma, vi hade lovat att inte försöka ta oss in i Sarek... (Korten från när vi satt och dinglade med benen över kanten uppe på Skierfe har hon ännu inte fått se.)

Sedan är den sträckan väl inte mer sliten än andra delar av Kungsleden...

Njaa, det var ju lite bäächt inlägg det där med mamma och pappa, han klarar sig säkert själv. Sedan kan jag hålla med om att svenskan, herregud, svenskan! Men den smittande entusiasmen hos trådstartaren skall ju uppmuntras! :) Lycka till Kanotisten!

Ja, trollen brukar klara sig utan mamma och pappa. :)

varit där

En gång när jag var i Detroit tog jag bussen till Windsor på andra sidan floden för ett litet ärende, och tillbaka samma dag. Så därmed har jag varit i Kanada.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips