Kungsleden 10 dagar

Hej!

Årets äventyr är över och jag tänkte dela lite information till den som har planer på att göra något liknande! Den som går i tankar om UL, fjällöpning och Kungsleden kan kanske vara intresserade av inlägget. Framförallt svarar jag gärna på frågor om det finns några.

Dag 1 och 2
Amapola flög in med en snygg u-sväng till Hemavan. I packningen låg 2 dagsransoner mat och den vägde precis 5kg. Köpte gas i butiken Cykel och fiskecenter (det var slut på macken).

Jag skulle beskriva sträckan till Ammarnäs som en blandning av skog och låglänta fjäll plus stigningen upp till Jouvvatjåhkka. Det var egentligen bara att köra på, men jag försökte spara knäna och sprang i lugnt tempo. Första natten sov jag någon kilometer innan Tärnasjöstugorna. Märkte framåt 4 tiden på natten att sovsäcken jag tagit med var för kall.

Dag två kom jag fram till Ammarnäs vid halv 7 tiden på kvällen. Ammarnäs Livs hade stängt så bestämde mig för att sova i Ammarnäsgården fjällhotell och vandrarhem. Min ursprungliga plan var att fortsätta på kvällen mot Jäckvik men det blev inte av. Istället blev det god mat, en kall öl och porslinstoa.

Dag 3 och 4
Hängde på låset när Ammarnäs Livs öppnade klockan 10. Maten jag hade skickat med Bussgods 7 dagar tidigare hade inte kommit fram. Butiken är välsorterad så köpte på mig 3 dagsransoner mat.

Sträckan mellan Ammarnäs och Jäckvik är fantastisk att löpa på. Endorfinerna flödade! Jag tarpade upp strax efter 21.00 och strax efter Sjnulttie rastskydd.

Dag 4 kom jag fram till Jäckvik strax innan 18.00. Jag ville inte göra samma miss som i Ammarnäs (att matvarubutiken var stängd)! Maten jag hade skickat med Bussgods 9 dagar innan hade tyvärr inte kommit fram. På Ica Jäckvik var den frystorkade maten slut. Jag hade 3st frystorkat kvar i ryggsäcken. Det började bli sent och blev lite stressad. Det slutade med att jag sov i Kyrkans Fjällgård. Köpte lite torrmat (märke Findus?) och andra saker och packade om i lugn och ro. Träffade och pratade med några vandrare och tog sen en bastu på kvällen.

Dag 5 och 6
Sträckan Jäckvik till Kvickjokk är också fin löpmässigt, men det finns lite praktiska saker att tänka på: 1) båtleden över sjön Tjårvekallegiehtje som 300 meter precis efter Jäckvik, 2) motorbåten över vattendraget Riebnes till Vuontjaviken, och 3) båten över Sakkat precis innan Kvikkjock.

Tjårvekallegiehtje var enkel att ro.

Över Riebnes finns ingen roddled. Man får ringa och avtala en tid. Det finns inga formella tider men det verkar som att det körs en tur på morgonen och en på kvällen. Jag kom fram 12.00 och fick vänta till strax efter 17.00 för att bli upphämtad. Det var lite segt och flera vandrare jag träffade i Jäckvik också hunnit dit då.

När jag kommit över Riebnes vid 17.30 tiden satte jag direkt fart för att nå Tjäurakåtan innan mörkret föll. Sträckan går på fjället och jag hade en "allt eller inget känsla i kroppen". Stigen syntes inte så bra i mörkret. Jag kom på mig själv att jag sprang i snabbt tempo och stressen att snart kanske inte kunna följa markeringarna smög sig på. Jag nådde till slut kåtan och tillbringade natten där. Det var fantastiskt!

Över Sakkat körs sista turen 19.00 (enligt en skyllt i båthuset), men annars verkar det vara flexibelt. Det hänger en telefon i båthuset (södra sidan) med Björns nummer förprogrammerat. Björn hämtade mig runt halv 6 tiden. Vi pratade lite om fjällen i allmänhet. Väldigt trevligt!

Var rätt sliten i kroppen vid det här laget. Checkade in på Fjällstationen, tog en dusch och åt god middag.

Dag 7
Sträckan norr om Kvikkjock är stenig och minst sagt svårsprungen. Det finns två bådar att tänka på. Det första är över sjön Laitaure som går till Aktse. Roddled finns och motorbåten går fasta tider. En gång på förmiddagen och en gång på eftermiddagen.

Cirka 11 km norr om Aktse kommer nästa vattendrag Sitojaure. Sträckan kan man avverka snabbt när man väl kommit upp på fjället. Här är det viktigt att ringa och stämma av tid innan man kommer fram till Svijnne. Det finns ingen täckning vid nere vid sjön! Jag ringde cirka en km norr om Aktse och stämde tid till morgonen därpå. Anna och Lars som sköter körningen verkar flexibla.

Det finns roddleder över Laitaure och Sitojaure men i min mening är de för långa för att ro. Tänk om det bara finns en båt där. Då blir det många timmar att ro.

Dag 8
Lars hämtade mig på morgonen som bestämt. Stannade och pratade en stund med honom och köpte en chokladkaka. Väldigt trevligt!

Sträckan mellan Sitojaure och Saltoloukta är stenig men löpbar. I Saltoloukta går motorbåt över sjön Langas fasta tider. I anslutning till motorbåten går en buss till Vakkotavare. Träffade en fågelskådare och Sarekfantast på fjällstationen i Salto. Härligt!

Kom fram till Vakkotavare ungefär vid 18.00 om jag minns rätt. Cirka 13 km norr om Vakkotavare kommer den sista båtleden som går över sjön Teusajaure. Motorbot eller roddbåt. Jag tog mig till sjön och två båtar låg och väntade så behövde bara ro en gång! Annars hade jag förmodligen väntat till morgonen därpå och åkt med motorbåten. Tarpade upp runt 21.00 med riktigt fin utsikt över Teusajaure.

Dag 9
När man väl tagit sig över vattnet till Teusajaurestugorna är det bara att köra på till Abisko!

Men, det regnade kallt över Tjätjkapasset. Eftersom nätterna ute hade varit kalla ville jag inte blöta ner och min regnjacka. Planen var att köra på, tarpa upp och sen värma mig. Jag lubbade på och kom fram nedkyld till Alesjaurestugorna. Blev välkomnad av stugvärden med ett glas varm saft och bestämde mig för att sova där. Blev visad till torkrummet och satt och huttrade där en stund. Händerna var kalla och det tog ett bra tag att öppna upp chokladkakan. Var besviken på mig själv att jag tillät mig kylas ner. Jag tror att om jag hade vetat att jag hade en tillräckligt varmt sovsäck så hade jag kanske tagit på mig mer kläder i tid.

Det visade sig i alla fall att stugvärden var en rutinerad fjällöpare så vi hade en hel del att prata om. Det var trevligt!

Dag 10
Jag tog mig de sista 30 km till Abisko. Det gjorde ont i kroppen och jag sprang i mål! Njöt och tänkte tillbaka på resan. Fan vad gött!

Tips
1. Förutom en för kall sovsäck tycker jag att packningen var bra. Jag använde alla saker. Sovsäcken var såklart en stor miss men det är bara att komma igen nästa gång.
2. Åk motorbåt över vattendragen Riebnes, Sakkat, Laitaure, Sitojaure och Langas. Vattendragen Tjårvekallegiehtje och Teusajaure kan man ro.
3. Om man vill optimera tiden är det viktigt att komma i tid till alla båtar och matvarubutikerna (om man skickar ut mat). Det kräver planering och sen att planeringen håller..
4. Stavar är riktigt bra för att avbelasta knäna!

Tack
Jag mötte flera trevliga och otroligt spännande människor under turen. Mellan fågelskådare, fjällöpare, Sarekfantaster, vandrare på långturer (!), stugvärdar, båtförare och vanliga vandrare! Det var kul att prata lite om dittan och lite om dattan med er. Tack för ert sällskap!

Dagsranson mat
2x frystorkat
1x frukost (pudermjölk + musli)
2x-3x 100g choklad
Nötter
Salt och magnesium

Packning:
Väska (osprey talon 18 l)
Vindskydd (Silnylon Tarps från LiteOutdoors, 340 g)
Sovsäck (katabatic gear Alsek 22°F, 610 g)
Liggunderlag (therm-a-rest, 230g)
2x1 meter presenning
2st starkare tältpinnar
5st svagare tältpinnar
Tändstickor
kokkärl
Gas
brännare (soto windmaster - 67g)
Sked
Handduk (cirka 15x15cm)
Skitpapper
Tandkräm
Tandborste
Mössa
Vantar
2st strumpa
Regnjacka (märke marmot)
Dunjacka (norröna bitihorn super light down900 Jacket)
Fickkniv
Karta
Vattenflaska
Pengar, mobil, laddare, id

Sprang i rejäla springskor (märke Altra), vindjacka, stavar plus vanliga kläder.
 
Jag är varken UL eller fjällöpare men uppskattar ändå en sån här berättelse. Förundras över hur mycket man kan prestera om man är i lämplig ålder och i gott skick i övrigt. Liksom hur lite man egentligen behöver ha med sig (själv tillhör jag de äldre som går med 20 kg på ryggen). Jag ser inte vilken tidpunkt du var ute, har kanske missat det? Och bland dina tips ska väl tilläggas att ge Bussgods mer tid på sig. Tack för att du delar med dig! Hälsn Pelle
 
Blir man mer köldkänslig nattetid om man trycker på som du gjorde, dvs. kan det bli så att en sovsäck som man kunnat hålla sig varm i med lägre tempo inte räcker när man bränt mycket energi?
 
Hur fungerade det med tarp och mygg och andra insekter? Det är väl klart att om du just kom hem så torde myggsäsongen varit över.

Intressant berättelse att läsa för någon som inte brukar ha så bråttom på sina fjällpromenader. Däremot har jag börjat titta på var jag kan minska vikt -- för det är utan tvivel trevligare att bära lättare.

22 F är ungefär minus 5,5 C, så med din dunjacka borde det räckt, i alla fall i teorin. Men om du frös var säcken utan tvivel för kall, i alla fall för dig.
 
1. Förutom en för kall sovsäck tycker jag att packningen var bra. Jag använde alla saker. Sovsäcken var såklart en stor miss men det är bara att komma igen nästa gång.
...
Packning:
Sovsäck (katabatic gear Alsek 22°F, 610 g)
Liggunderlag (therm-a-rest, 230g)

22 F är ungefär minus 5,5 C, så med din dunjacka borde det räckt, i alla fall i teorin. Men om du frös var säcken utan tvivel för kall, i alla fall för dig.

Alla är vi olika när det kommer till sovsäckar så här finns inga färdiga svar. Inte heller nämner du något om aktuell temperatur vid din resa.

En reflektion är dock att sovsäcken/quilten är ganska varm och den borde nog hålla måttet. Både min egen och andras erfarenheter av KatabaticGears quiltar är att de generellt är ganska varma. Min fundering gäller istället liggunderlaget som endast väger 230g. Det är ganska lätt (även för att vara från Therm-a-rest), vilket eventuellt skulle kunna indikera att det inte isolerar tillräckligt bra eller hela din kroppslängd (vissa som packar UL har ju för korta liggunderlag med flit)? En ofta bortglömd aspekt med att sova utomhus är att liggunderlaget är minst lika viktigt som sovsäcken, kanske speciellt när man har en quilt utan underdel. Personligen uppskattar jag ett liggunderlag med R-värde på minst 3 (och helst mer) på sommarfjället. Ett förslag är att prova ett tjockare liggunderlag nästa gång istället för att byta ut sovsäcken/quilten?
 
Härlig berättelse! Kul att vi blir fler och fler som tilltalas av lättare/färre kläder/utrustning och löpning till fjälls. Det är ju en underbar frihetskänsla.

För mig som i många år vandrat traditionellt med lundhags, fjällräven osv har det blivit en otrolig frihetskänsla när man förstår att man klarar sig med lättare/färre kläder och prylar.

Naturkompaniet har gjort ett bra jobb i att inpränta hos befolkningen att man måste ha prylar för 20.000 innan man ens gör en dagstur. Lite synd kan tyckas. Fjällvandring är ingen materialsport, i synnerhet inte på Kungsleden där stugorna ligger tätt (för skydd och proviantering). Jag känner mig tryggare och säkrare nu när jag har 2-5 kg på ryggen och löparskor än när jag bar 15 kg och hade lundhags kängor för 5000 kr plus all annan utrustning.

Jag sprang Abisko-Vakkotavare i somras. Länkar till filmen här. Ursäkta urusel bildkvalitet.
 
Förundras över hur mycket man kan prestera om man är i lämplig ålder och i gott skick i övrigt. Liksom hur lite man egentligen behöver ha med sig (själv tillhör jag de äldre som går med 20 kg på ryggen).

Vad kul att inlägget uppskattades! Glömde bland det viktigaste, var ute 2-12e september!


Det finns nog många åsikter om hur lite man behöver ha med sig. Vissa skulle nog aldrig tänka sig att ge sig ut utan regnbyxor och pannlampa till exempel. Jag tror en bra strategi är att skala bort mycket, men att låta ett par bassaker väga lite extra. Sovsäck och liggunderlag måste få väga tillräckligt så att man kan återhämta sig. Men till exempel kosa, tång till kastrull och flipflops (om man inte ska vada mycket) går att lämna hemma. Kosa kan ersättas med att dricka kaffe ur kastrullen, tången med handskar och vada kan man göra i skorna utan sulor. Sen så för många optimeringar får man ju betala med komfort. En vanlig vandring vill i alla fall jag ha kosan med.

Jag är i 30års åldern men så länge man anpassar turen borde väl åldern inte vara något problem!

Och bland dina tips ska väl tilläggas att ge Bussgods mer tid på sig.

Helt klart!


Intressant berättelse! Undrar över dina löpkläder, vad betyder vanliga kläder?

Skor, strumpor, långa tights, kortbyxor, kalsonger, t-shirt, luftig långärmad tröja, vindjacka och stavar. Jag vill slå ett slag för vinjackan. Den vägde nog inte mer än 150 gram. Huvan skyddade huvudet mot vinden på fjället och det gjorde faktiskt skillnad! Den var märke Haglöfs men det finns säkert bra av andra märken också.

Hur fungerade det med tarp och mygg och andra insekter?

Någon eller några nätter sov jag med regnjackan runt huvudet för att slippa myggbett. Annars var det inga problem.

22 F är ungefär minus 5,5 C, så med din dunjacka borde det räckt, i alla fall i teorin. Men om du frös var säcken utan tvivel för kall, i alla fall för dig.

Jag försökte att vara konservativ när jag beställde den.

Min fundering gäller istället liggunderlaget som endast väger 230g. Det är ganska lätt (även för att vara från Therm-a-rest), vilket eventuellt skulle kunna indikera att det inte isolerar tillräckligt bra eller hela din kroppslängd (vissa som packar UL har ju för korta liggunderlag med flit)? En ofta bortglömd aspekt med att sova utomhus är att liggunderlaget är minst lika viktigt som sovsäcken, kanske speciellt när man har en quilt utan underdel. Personligen uppskattar jag ett liggunderlag med R-värde på minst 3 (och helst mer) på sommarfjället. Ett förslag är att prova ett tjockare liggunderlag nästa gång istället för att byta ut sovsäcken/quilten?

Jag kanske var lite orättvis mot sovsäcken i inlägget. Precis som du säger hade jag en kort variant av liggunderlaget som slutade efter rumpan så markkylan kylde en hel del. En kompis menade dessutom att det var fel att sova i dunjacka och regnjacka eftersom jackorna isolerar kroppen och då värms inte sovsäcken upp av kroppsvärmen. Med det sagt kommer jag definitivt prova ett långt liggunderlag nästa gång, men nog också packa ner något förstärkningsplagg, typ yllesockor och underställ.

Blir man mer köldkänslig nattetid om man trycker på som du gjorde, dvs. kan det bli så att en sovsäck som man kunnat hålla sig varm i med lägre tempo inte räcker när man bränt mycket energi?

Det kanske ligger något i det. Jag blev inte riktigt så utmattad att jag tror det var ett problem för mig.


Härlig berättelse! Kul att vi blir fler och fler som tilltalas av lättare/färre kläder/utrustning och löpning till fjälls. Det är ju en underbar frihetskänsla.


Fjällvandring är ingen materialsport, i synnerhet inte på Kungsleden där stugorna ligger tätt (för skydd och proviantering).


Jag sprang Abisko-Vakkotavare i somras. Länkar till filmen här.


Kul att du tyckte om inlägget! Håller helt med dig. Speciellt om man ska vandra kan det ju vara onödigt att lägga extra pengar för enstaka gram. Du ser också ut att ha haft en härlig tur :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
Fotmannen Någon med erfarenhet av södra Kungsleden (Sälen - Åre) Fjällvandring 20
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
Sussilull Träningsupplägg inför Kungsleden Fjällvandring 14
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
Lindamariaerika Kungsleden 2022- planering Fjällvandring 26
brigas dyr båttransport längs Kungsleden? Fjällvandring 54
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Anneliandersson Tältplatser norr om Kungsleden Fjällvandring 9
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
coffee_hiker Kungsleden - Glutenfri / Gluten Free Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
coffee_hiker Kungsleden - Granskning av resplanen Fjällvandring 18
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
vardansaakian Hemavan Ammarnäs i Påsk 2021 Fjällvandring 5
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
fback Kungsleden i juli 2020 - snösmältning? Fjällvandring 2
23mej Kungsleden- tält Fjällvandring 16
Leek123 Kungsleden till padjelanta Fjällvandring 1
Still Alive Södra Kungsleden Fjällvandring 19
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
Ljung_dalen Vandring till stugorna bredvid Kungsleden Fjällvandring 0
JVH Kungsleden 2020 Fjällvandring 11
[Andreas] Snösmältning Kungsleden Fjällvandring 17
Haller Kungsleden Fjällvandring 3
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
elin_a Vattentillgång längst kungsleden? Fjällvandring 4
marusken Bra rutt för lång vandring i Kungsleden? Fjällvandring 5
ludde0719 Delar av Nordkalottleden + Sarek (Kungsleden) i sommar. Tips mottages! Fjällvandring 8
SugarGlider Food and train tickets for Kungsleden (Nikkaluokta-Abisko) hike Fjällvandring 10
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
Linneaa Kan jag vandra kungsleden? Fjällvandring 65
Lofoten - Møring Islagte båtkryssinger på Kungsleden? Fjällvandring 2
Airfoil Kungsleden förlängning? Fjällvandring 2
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Trees Kungsleden in Early July Fjällvandring 1
DinaStorm When is it best to hike Kungsleden Fjällvandring 6
Apetass Höga Kustenleden och Kungsleden 2017 Fjällvandring 9
swede43 Kungsleden - Sällskap -Tips mm. Fjällvandring 7
leoerdfelt Kungsleden, ljust i många timmar. Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.