Krackelerad gelcoat

Tråkigt nog har jag fått en slagskada i gelcoaten. Det ser ut som spindelväv. Finns det något smart sätt att laga det? Jag skulle vilja ha ett undermedel som trängde ner i sprickorna och trollade bort dom.
 
Finns gel coat att köpa men det kan vara lite trixigt att arbeta med. Finns en uppsjö guider på nätet.
 
Om du har fått ett slag så att gelcoaten krackelerat så är det stor risk att glasfiberlaminatet under är skadat. Försök att titta på insidan eller att trycka från utsidan med en träpinne och se om det fjädrar/knastrar vid skadan. Om det är skadat och du bara lagar gelcoaten så är det stor risk att även lagningen spricker.

Om du ska laga sprickor så är det bättre med gelcoat än gelcoatspackel eftersom det då är flytande (filmjölk). Gelcoaten härdar inte utan formyta eller vaxinblandning (så det blir "topcoat"). Formyta går att fixa med packtejp eller gladpack på utsidan.
 
Aquador 28 DC med sprickor i gelcoaten

Hur många fler än jag har problem med stora sprickor i gelcoaten på min Aquador 28 DC 2007 uttagen 2009!

Hösten 2014 när jag tog upp båten märkte jag dessa sprickor, tog kontakt med mitt försäkringsbolag Pantaenius som konstaterade följande:

”Vi kan inte se att skadan är ett resultat av en plötslig och oförutsedd händelse utan snarare att hänvisa till en brist i konstruktionen av båten från när denna blev tillverkad”


Tog kontakt med Flipper Marin som lovade tala med fabriken och se om man kunde hjälpa mig med att få ordning på båten. Efter ca 6 månaders påtryckning så får jag ett mail från Flipper Marin där dom hänvisar mig till Bella Boats i Finland. Tog kontakt med dom och dom svarade att båten är för gammal för ett goodwill åtagande och att mina sprickor kan bero på sol mm. ( Skall inte en båt tåla sol?) men man kunde få hjälp att åtgärda skadorna om man betalar. Jag vet att ett flertalet båtar som är lika gamla som min gått tillbaka till Finland får åtgärd utan att kunden fått betala något skrev jag i ett mail, fick då till svar att man skulle se på mitt ärende som enskilt fall om jag kom in med högupplösta bilder samt var sprickorna satt. Svaret från Finland blev att dom skulle se över saken och återkomma snarast. Sedan har all kontakt från Finland tystnat helt trots flera påminnelser via mail med kopia till Flipper Marin så har jag inget hört! Tycker att varken Bella Boats eller Flipper Marin tar något som helst ansvar för sina kunder. Flipper marin ägs till 37% av Bella Boats i Finland.

Så en Aquador kommer jag då aldrig rekommendera någon att köpa mera då man inte tar något som hels ansvar för det man sålt.

Tacksam om flera med mig har samma problem att Ni kontaktar både Flipper marin samt Bella Boats och kräver att få hjälp!

Bifogar lite bilder på mina sprickor.
 

Bilagor

  • IMG_0970.jpg
    IMG_0970.jpg
    56.7 KB · Visningar: 2,462
  • IMG_0971.jpg
    IMG_0971.jpg
    51.8 KB · Visningar: 2,462
  • IMG_0972.jpg
    IMG_0972.jpg
    58.7 KB · Visningar: 2,454
  • IMG_0973.jpg
    IMG_0973.jpg
    18.9 KB · Visningar: 2,577
  • PB190009.jpg
    PB190009.jpg
    37.4 KB · Visningar: 2,644
  • PB190018.jpg
    PB190018.jpg
    28.5 KB · Visningar: 2,449
Att paddla en Aquador 28-fots daycrusier (=stor motorbåt) kräver sin man/kvinna :)

Men visst kan det vara av intresse även i ett paddelforum att stora fina motorbåtar drabbas även om jag också trodde att de skulle tillverkas för att tåla sol och vatten under lång tid (liksom kajaker). Jag trodde att det skulle krävas lite tuffare grundkänning för att ha sönder både båt och kajak.

Lycka till med lagningarna - själv har jag lyckligtvis, peppar peppar, inte ännu några så allvarliga skador på min kajak eller båt.

/Patrik, med sjöfarkoster i 5metersklassen
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.