Kosttillskott?

Springa, cykla

Ska man bli bra på att springa och cykla är det väl bara bra att vara lätt? Så länge man inte äter så lite att musklerna börjar förtvina så. Jag har läst att man ska äta mycket fett, då vänjer sig kroppen vid att bränna fett, vilket är nödvändigt om man ska köra långa tävlingar.
 
Re: ehh...

bergholm; sa:
Mmm...låter smaskens hörrödu!

Något mer förslag!?

Hehe, ursäkta den lite spydiga tonen. Vad jag menade var självfallet samma sak som uttryckts något klarare ovan.

Om problemet är att du får för lite kroppsfett (iofs bra för marathonlöpare med elitambitioner och liknande, men inte nyttigt för oss andra) så ät mer kalorier. Mest kalorier per kilo får du som bekant av fett.

Handlar det om att bulka upp muckler eller om att du känner att kroppen kommer i olag av träningen så kan du förstås behöva mer protein, eller mer av vissa mineraler och vitaminer. Exakt vad går ju inte att säga med så lite information.

Hursomhelst räcker mammas och hemkunskapslärarinnans gamla förnuftiga råd om att äta varierat långt för de flesta. Mat är godare än piller.
 
Mat eller piller?

Det har vid flera kliniska studier visat sig att kosttillskott inte tas upp i kroppen lika bra som varierad mat. Detta gör att många pillertrillare rekommenderar än större doser, som bara går i avloppet.
Nej varierad, god och vacker rejäl mat i trevligt sällskap är receptet för att må bra. Hackar din flickvän på dig om mer än ditt kroppsfett? Det är kanske där skon klämmer.....
Din vikt och storlek verkar helt OK. Är ditt midjemått propotionellt har du inget att oroa dig för.

Go tur

Johan K
 
kalas!

Nu klarnar det lite...jag tackar så mycket för alla inlägg! Mer fett och bra mat...(konstig komination) :)
nåja...då kör vi på det!

GustavOh
det är lugna puckar :)

Ha're!
 
Varierad bra kost

Strunta i kosttillägg, gainers, profuel, specialprotein och allt vad det heter.

Ät ordentlig, balanserad och varierad kost tillagad med bra råvaror. Då får du i dig allt du behöver.

De som tillverkar kosttillskott bygger bara på allmänhetens okunskap och lathet. Äter man bra mat behöver man inte massa tillskott.

/Mattias
 
Re: ehh...

jarlmoden; sa:
Sojaproteinspulver som du blandar med mjölk till en kall välling. Inte jättegott men enkalt att pressa i sig efter träning eller vanliga måltiden. Kolla i hälsokostaffären, ganska billigt.
GustavOh; sa:
Finns i närmaste konsum i form av olja och smör mm.
bergholm; sa:
Mmm...låter smaskens hörrödu!

Något mer förslag!?

Jag vet med mig att jag äter allt för lite protein, eller i alla fall gjorde.
Detta har jag kommit ifrån med följande "tillskott":

* Ren sojaprotein (hälsokost) mängd enligt tillv. rekommendation. Till det pulver jag har tar man 2 kaffemått.

* 1 banan

* 2 tsk fruktos

* 1 dl Dr Kousa "vetediet"

* 3-4 dl mjölk

* 2 msk olja

Blanda i en mixer.

/Ulf
 
Re: Re: ehh...

[/QUOTE]

Jag vet med mig att jag äter allt för lite protein, eller i alla fall gjorde.
Detta har jag kommit ifrån med följande "tillskott":

* Ren sojaprotein (hälsokost) mängd enligt tillv. rekommendation. Till det pulver jag har tar man 2 kaffemått.

* 1 banan

* 2 tsk fruktos

* 1 dl Dr Kousa "vetediet"

* 3-4 dl mjölk

* 2 msk olja

Blanda i en mixer.

/Ulf


[/QUOTE]

men så härligt...jag blir törstig när jag läser detta :)
 
Re: Mat eller piller?

johankse; sa:
Det har vid flera kliniska studier visat sig att kosttillskott inte tas upp i kroppen lika bra som varierad mat. Detta gör att många pillertrillare rekommenderar än större doser, som bara går i avloppet.
Nej varierad, god och vacker rejäl mat i trevligt sällskap är receptet för att må bra.

Håller med, jag använder själv vitamintillskott, men det är främst pga att jag (trotts ett mycket stort matintresse med kockambitioner) lätt hemfaller åt ensidig pastadiet. Jag anser att det kan vara värt pengarna (Mitt val är relativt billigt) att ta ett kosttillskott, det kan ju hjälpa.
 
Ät havre...

Jag har ett mellanmål som jag brukar käka när jag känner att jag behöver mycket energi.
Jag tränar vanligtvis väldigt mycket - 5-10ggr i veckan (löpning, mtb, m.m.), så jag måste stoppa i mig ganska mycket för att inte kilona skall rasa iväg (tycker jag väger tillräckligt).

2-3dl havregryn
1-2dl lättmjölk
0,5dl kräm (fruktkräm av ngn smak)

Jag blandar ihop allt som det är - det ser inte helt trevligt ut (påminner om det de äter i Matrix), men det är väldigt gott.
Annars är väl havregrynsgröt en klassiker, men jag kör mest med ovanstående när det är så varmt ute (man är inte precis sugen på varm mat).

Funderar på att blanda ihop ngn "torrverison" alltså havregrynd, torrmjölk å kanske blåbärssoppepulver, så att jag bara behöver blanda i vatten när jag kör långa träningspass utomhus...

/D - Mixtrar mycket med maten... =D
 
Allsidig kost & kosttillskott

Ett bra träningsresultat bygger på allsidig, regelbunden kost.
Däremot kan man ju använda sig av vissa kosttillskott för att kroppen ska återhämta sig bättre efter ett träningspass.

Själv använder jag mig av något som heter: Proform som tillverkas av Alpha plus. Det är massor med aminosyror i pulverform som man intar efter träning. Funkar bra tycker jag. Däremot tror jag inte särskilt mycket på kreatin baserade kosttillskott.


Mvh, Per Nyberg.
 
ät mat!

Läs nedan om träning och näring, givande.

http://www.paulun.com.vegasys.net/art.php


Du vill ju behålla vikten och då gäller det att inom par timmar efter aktivitetn kompensera energibortfallet, helst med riktig mat. Det enda som kosttillskott skulle kunna vara lämpligt, är när du har svårt att äta efter träningen. Då finns det ju sk gainers, som innhåller 70procent kolhydrater och 30 procent protein - vilket absolut endast är som ett komplement.

Räkna gärna ut hur mkt energi du gör av dig under en dag, och se över vad du äter..


/Petri
 
Instämmer..

Hej!

jag håller med Petri! Har man svårt att få i sig tillräckligt med mat så är en Gainers-drink optimalt! Det handlar om tillskott inte ersättning!

/Åsa
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...