Kosteröarna

Efter att ha kommit hem från min andra resa med paddling kring öarna runt Fjällbacka och Grebbestad. Är det ny dags att planera för nästa års resa till Kosteröarna. Har ni några tips på vilka öar runt Koster man ska satsa på. Jag är ute efter vacker natur och trevlig paddling. Kanske lite tips på var man kan och får campa osv.
/Solan
 
Höjdarställe

Kosterskärgården (då avses området söder om "huvudön" Syd-Koster) är så fin, att det är svårt att peka ut något särskilt. Det skulle i så fall vara "labyrinten" runt Tjälleskären, ett gytter av stora och små öar, många av sunden farbara endast med kajak. men resten är också fantastiskt!

Tälta går fint på många av öarna. Reservat med begränsande regler är endast på de bebodda öarna samt Ursholmen, där det ändå knappast går att få ner en enda pinne. Stora Brattskär i nordost och Burholmen i sydväst har stora, generösa grästältplatser, men det finns åtskilliga fler. Många av de små öarna har låga skalbanksplättar helt nära vattnet. Inget för högvatten, men vid normalt sommarväder går det bra.

Fin stugcamping med ekologisk profil på Nord-Koster.

Proviant och färskvatten kan du få i Kostersundet, på norra sidan. Krog och kiosk på södra sidan sundet.

Blir det oväder, paddla in till Kostersundet och ta färjan hem igen. Färjepersonalen har viss vana vid sådana transporter.

hälsningar
Jens
 
Tack Jens du hade mycke information. Du kanske också vet varifrån fastlandet man kan paddla över till Koster.

Eller ska man ta färjan över från början?
/Solan
 
Parkeringen avgör

Jag har flera gånger sjösatt på Råssö, där det finns en allmän parkering och en bra strand alldeles intill. Följ skyltning till Råssö, kör tills vägen tar slut i hamnen - där är det.

Man kan säkert sjösätta vid campingplatsen innanför Daftön, men hur det är med parkeringen är en förhandlingssak.

Likadant med Tjärnö-Saltö: Kör man ut där finner man säkert en sjösättningplats någonstans, men man får resonera med ortsborna om parkeringen.

Har en gång även sjösatt i Strömstad, i den lilla småbåtshamnen söder om det stora färjeläget, nära Myrens Marina. En trailerramp gjorde det lätt att få kajaken i vattnet. Men då var det låg taxa på parkeringen (några 10-or för en vecka), jag tror det har ändrats.
 
Håller med om att Koster är ett höjdarställe - förmodligen västkustens finaste för kajakpaddling.
Sundet kan vara lite bökigt att ta sig över med mycket trafik och relativt öppet för syd och sydvästvindar (även nordligt) och blir jobbigt skvalpigt. Korsa tidigt på morgonen så slipper du både båtar och sjöbris. Kortaste vägen över är ca. 1.5 km vid Krugglö strax norr om Saltö. Det går att sjösätta vid norra ändan av Saltö där vägen tar slut och sen kan man parkera gratis mitt på ön, gott om plats oxså. Nordkoster har mycket fina sandstränder på norra delen med fantastisk solnedgång, men tyvärr en hel del folk där på en naturcamping. Som Jens skrev är labyrinten vid Tjälleskär en höjdare. Annars inga problem med att hitta fina campingställen. Tenholmarna ligger nära krogen, men med risk för en del båttrafik. Om du har tid rekommenderar jag några dagar vid skärgården norr och väster om Havstenssund. Sjösättning vid Raftötången. Camping på ön Havsten, som oxså ger fin utsikt.

Hade gott

Andreas
 
Orust Kajak säljer häften i 3 delar "paddla kajak och tälta i bohus-län" I dessa häften finns det massor av tips på tältplatser från orust till koster. Innehåller bedömningar av landningsplatser, tältplatser (även lä för tält), kartor, gps-positioner och beskrivningar av öar/holmarna och var vandrarhemmen finns.

Det rekommenderas! Kolla i Orust Kajak hemsida.
 
Jag sjösatte min kajak längst ut på Saltö där vägen tog slut (vändzon). Ca 450 meter tillbaka på samma väg finns det parkering för badgäster, en grusplan intill vägen (höger sida tillbaka från vändzonen) Gjorde dock bara en övernattningstur, men att stå med bilen där i flera dagar får man fråga öborna om, fanns hus alldeles i närheten.

Överfarten saltö till fyren på sneholm tog mig 35-40 min med 4-6 sidvind och sidsjö.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.