Kortaste tråden!

skrivar-typ?

Vilken typ av skrivare använder du som gör själva utskriven (färgen) vattentålig?

Att pappret är tåligt betyder ju inte per automatik att utskiften består på pappret då man frestar pappret med vatten, vikning och mekanisk nötning.

Skriver du ut med bläckstråle, laser eller någon annan teknik?
Jag antar att du gör färgutskrifter, eller?

Jag hoppas du har funnit även en tålig utskriftsteknik.

/Patrik
 
Laser

Du hade litet bråttom. Det stod laserskrivare i mitt inlägg. Toner smälts ju vid fixeringen så det lär sitta kvar. Har spolat vatten på det och det löser inte upp färgen. Aceton eller tri borde däremot kunna lösa färgen men det har jag inte haft anledning att testa. Givetvis i färg - en karta i svartvitt torde inte vara någon bra lösning. Skrivare Brother MC352. Dina föväntningar förefaller uppfyllas;)
 
Jag använder också NeverTear 95µm för utskrift av kartor och det fungerar utmärkt.
För min del skriver jag bara ut fjällkartor och då tycker jag (än så länge) att https://kso.etjanster.lantmateriet.se är bättre. Där kan du välja fjällkartan, söka på kartblad under index, zooma in till skala 1000m och på så vis få samma format som papperskartan.

Gällande skrivare är det bra att kolla upp om den klarar av polyesterpapper. Man bör också ställa in den på tjockt papper när man använder dessa papper.
 
Du hade litet bråttom. Det stod laserskrivare i mitt inlägg. Toner smälts ju vid fixeringen så det lär sitta kvar. Har spolat vatten på det och det löser inte upp färgen. Aceton eller tri borde däremot kunna lösa färgen men det har jag inte haft anledning att testa. Givetvis i färg - en karta i svartvitt torde inte vara någon bra lösning. Skrivare Brother MC352. Dina föväntningar förefaller uppfyllas;)

Helt rätt, jag missade ordet laserskrivare i ditt första inlägg men tack för att du förtydligade och dessutom berättade att du testat vattentåligheten.

Då jag har en bläckstråleskrivare (HP officejet 8620) - vet du om sådana papper funkar iden också - men jag antar att bläckstråleutskrifter ändå skulle var lätta att tvätta av pappret även om det skulle funka.

/Patrik
 
Bläckstråle?

Har inte testat men ganska säkert inte, färgen borde flyta ut innan den hinner torka på papperet. Kan någon annan ge mer exakt information?
 
Använder man bläckstråleskrivare så antar jag att enda lösningen är att laminera på något sätt, är färgen vattenlöslig så kan nog inget papper i världen hjälpa dig.
 
Synd att de anger tjockleken i um medan man för papper anger i g/m2. Finns det någon översättningstabell? Normalt är att laserskrivare anger maximal papperstjocklek i g/m2.

Jag antar att för att kunna skriva på dessa papper så räcker det med en skrivare som klarar OH-film.

Hur "känns" dessa "papper"? Tunna som vanligt papper eller mer laminerat kort-känsla? Är det smidigt att vika eller? Lätt att klippa till till lagom storlek?
 
Specifika vikten

Det är nog ingen idé att ange vikten per m2 som man gör med vanligt papper eftersom plastens specifika vikt är annorlunda. Det tunnaste polyesterpapperet (som jag använder) känns ungefär som ett 80g/m2 vanligt kopieringspapper efter det gått igenom skrivaren. Kanske något "slekigare" innan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Naturfantast (Ta bort tråden) Löste problemet Navigering 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...