Korta liggunderlag, dina erfarenheter

Både Thermarest och Exped gör korta liggunderlag (typ 120 cm). Jag har aldrig provat, men kan tänka mig att det funkar bra och vikt och volym (och kronor) sparar man helt klart. Vilka är era erfarenheter? Vilka är nackdelarna? När tar du med det långa istället?

Jag tycker att ett kort liggunderlag, kompletterat med en bit vanligt (gärna en tunnare, billigare, variant) för nederdelen av kroppen fungerar alldeles utmärkt. Har kört med ett 3/4 Therm-A-Rest plus en bit noname (527 g + 94 g).

Vill man pusha det längre kan man test med ett InsulMat ÜberLite. Det fungerar dåligt som enda skydd för överkroppen, men som förstärkning till ett hellångt vanligt är det 250 g go komfort. Och fortfarande lättare än ett hellångt uppblåsbart. ÜberLite + Jysk/Rustas yogamatta = 400 g, fast jag tycker att yogamattan ibland ger coldspots även under benen, så jag letar efter ett lika lätt alternativ som inte blir så hoptryckt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hade ett Thermarest 3/4 lättvikts liggunderlag, funkar bra i kajaken! Men det var ett dåligt val såklart på en vinterpaddling,trodde jag skulle frysa ihjäl :)
Så nu använder jag alltid full längd för att unvika mark kylan!
Men såklart helt ok för varma dagar!

/Janne

Jag har ett Exped downmat short som jag främst använder i min hängmatta. Downmat är rena lyxen att sova på men anser inte att mina ben behöver den lyxen, så en ryggsäck eller en ihopknölad pressening går lika bra för dom.

Har sovit på ett Uberlite + ett 60 cm gammalt fjällräven liggunderlag, ca 500 g, en stor del av sommaren, har aldrig sovit så bra!!! men då har jag att jämföra med att bara sova på ett cellplastunderlag!

Jag har ett kort liggunderlag från Mammut som jag använder tillsammans med ett fullängds Z-lite. Tycker att det är bra att ha ett pålitligt och tåligt liggunderlag av fullängd, både i och utanför tältet. Det självuppblåsande (?) kortare liggunderlaget använder jag bara för att höja sovkomforten.

Verkar som alla har kommit på ryggsäckslösningen; även jag har prövat 3/4 therma + säck. Funkade men var lite bökigt. Har sedan återgått till Ridgerest.

Korta liggunderlag hmmmm.....................

Bilagor

• ligg.jpg
    ligg.jpg
    165.2 KB · Visningar: 1,326
Prolite 4 short med Jysk-liggunderlag

Jag kombinerar Prolite 4 short med ett Jysk-liggunderlag. Det blir väl 647 gram totalt. Det kan vara en nackdel att ha ett kort liggunderlag. Ibörjan hade jag svårt att få termarest, liggunderlag och ryggsäcken till ett jämnt liggunderlag. När jag ligger på termarestet, då kan underkroppen ligga lite lägre pga tunnare liggunderlaget eller ryggsäcken inte fyller ut ordentligt. Hoppas någon förstår vad jag menar. När jag vaknar på morgonen kan jag känna att jag sovit ojämnt. Dvs överkroppen i högre nivå och underkroppen i lägre nivå på liggunderlaget. Men sist nu i Pyreneerna alldeles nyligen har det fungerat bra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips