Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Korta liggunderlag, dina erfarenheter
- Trådstartare Vandrare
- Start datum
Jag tycker att ett kort liggunderlag, kompletterat med en bit vanligt (gärna en tunnare, billigare, variant) för nederdelen av kroppen fungerar alldeles utmärkt. Har kört med ett 3/4 Therm-A-Rest plus en bit noname (527 g + 94 g).
Vill man pusha det längre kan man test med ett InsulMat ÜberLite. Det fungerar dåligt som enda skydd för överkroppen, men som förstärkning till ett hellångt vanligt är det 250 g go komfort. Och fortfarande lättare än ett hellångt uppblåsbart. ÜberLite + Jysk/Rustas yogamatta = 400 g, fast jag tycker att yogamattan ibland ger coldspots även under benen, så jag letar efter ett lika lätt alternativ som inte blir så hoptryckt.
Vill man pusha det längre kan man test med ett InsulMat ÜberLite. Det fungerar dåligt som enda skydd för överkroppen, men som förstärkning till ett hellångt vanligt är det 250 g go komfort. Och fortfarande lättare än ett hellångt uppblåsbart. ÜberLite + Jysk/Rustas yogamatta = 400 g, fast jag tycker att yogamattan ibland ger coldspots även under benen, så jag letar efter ett lika lätt alternativ som inte blir så hoptryckt.
3/4 fungerar bra, jag har ryggsäcken under fötterna.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Jag har ett kort liggunderlag från Mammut som jag använder tillsammans med ett fullängds Z-lite. Tycker att det är bra att ha ett pålitligt och tåligt liggunderlag av fullängd, både i och utanför tältet. Det självuppblåsande (?) kortare liggunderlaget använder jag bara för att höja sovkomforten.
Exakt så gör jag också. Fungerar perfekt. Vintertid behövs dubbla liggunderlag. Ett traditionellt underst och ovanpå det en Thermarest (liknande).3/4 fungerar bra, jag har ryggsäcken under fötterna.
HåkanF
Vilket Thermarest är det? Tyckte det lät tungt... Mitt hellånga Prolite3 väger enligt deras hemsida 570 g, d v s 50 g mindre än din lösning.Har kört med ett 3/4 Therm-A-Rest plus en bit noname (527 g + 94g).
Prolite 4 short med Jysk-liggunderlag
Jag kombinerar Prolite 4 short med ett Jysk-liggunderlag. Det blir väl 647 gram totalt. Det kan vara en nackdel att ha ett kort liggunderlag. Ibörjan hade jag svårt att få termarest, liggunderlag och ryggsäcken till ett jämnt liggunderlag. När jag ligger på termarestet, då kan underkroppen ligga lite lägre pga tunnare liggunderlaget eller ryggsäcken inte fyller ut ordentligt. Hoppas någon förstår vad jag menar. När jag vaknar på morgonen kan jag känna att jag sovit ojämnt. Dvs överkroppen i högre nivå och underkroppen i lägre nivå på liggunderlaget. Men sist nu i Pyreneerna alldeles nyligen har det fungerat bra.
Jag kombinerar Prolite 4 short med ett Jysk-liggunderlag. Det blir väl 647 gram totalt. Det kan vara en nackdel att ha ett kort liggunderlag. Ibörjan hade jag svårt att få termarest, liggunderlag och ryggsäcken till ett jämnt liggunderlag. När jag ligger på termarestet, då kan underkroppen ligga lite lägre pga tunnare liggunderlaget eller ryggsäcken inte fyller ut ordentligt. Hoppas någon förstår vad jag menar. När jag vaknar på morgonen kan jag känna att jag sovit ojämnt. Dvs överkroppen i högre nivå och underkroppen i lägre nivå på liggunderlaget. Men sist nu i Pyreneerna alldeles nyligen har det fungerat bra.
Liknande trådar
- Svar
- 13
- Visningar
- 3 K
- Svar
- 10
- Visningar
- 2 K
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips