Korta liggunderlag, dina erfarenheter

Till att börja med är 3/4 -mattorna från Thermarest kortare än så i relation till standardlängd. Snarare 2/3. Jag påtalade det för Thermarests kundtjänst en gång och fick svaret att de redan beslutat att döpa om dem till "short" .. :)

Jag har kämpat på rätt många nätter med korta liggunderlag, både skumplast och uppblåsbara, tycker trots allt inte att de är värda besväret, jag väljer hellre ett något tunnare/kallare liggunderlag i full längd och slipper böka med tomma ryggsäckar och andra skarvmetoder.

Går annars enkelt att spara mellanskillnaden på nåt hekto på något annat i packningen.

Till att börja med är 3/4 -mattorna från Thermarest kortare än så i relation till standardlängd. Snarare 2/3. Jag påtalade det för Thermarests kundtjänst en gång och fick svaret att de redan beslutat att döpa om dem till "short" .. :)

Haha! Det har jag inte tänkt på... men det är ju helt sant. :)
I och för sig har Thermarest kallat dem "short" typ de senaste fem åren. Det är mest vi användare som fortfarande säger "3/4".

Jag funderar på om inte komforten med korta liggunderlag beror en del på hur man sover. Sover man mest på sidan känns det som om man behöver stöd även för låren. Sover man på rygg kan stödet sluta vid stussen.

Eller vad säger ni?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips