Koppar/rostfri-kärl?

Härligt!! Ska kolla lite efter det spåret, du har ingen aning om nått mer typ när katalogen var från, produktnamn osv...???

Jag mailade trangia och gjorde en förrågan men de sa att det inte var kostnadsmässigt försvarbart eller nått sånt.
 
Koppar på undersidan iaf:

http://www.highlander1.com/Cooking/Cook_sets/Camp2CopperBottomCookset.html

[Edit] följande citat är av personen som testat dessa pannor: "On the bottom of the pans is a copper coating. This is designed to conduct the heat more evenly and provide better cooking. Sounds great on paper. However, the copper bottom was this sets big failing. The first meal on the next trip saw this being burnt off. Leaving me a stainless pan, with the remains of a copper coating. Doh. It was a good try, but just not upto the heat from the Whisperlite."

[Edit]


[Ändrat av öringen 2006-12-19 kl 12:52]
 
Mycket riktigt, de har en variant med koppar i botten, stekpanna och gryta i samma set. Storlekarna 0.7, 1.7 och 2.7 liter tolkar jag som att det gäller grytan i respektive set.

Nu gäller det bara att hitta någon vettig återförsäljare här i sthlm så man kan klämma på tingesten!!!

Nån som vet?
 
Tillräckligt kopparlager?

Min tyska är klart rostig. Texten: 2,7 l
- Kochtopf - Mit einrastendem Henkel. Der Deckel mit Klappgriffen kann als Pfanne benutzt werden. Die Böden sind außen mit einer Kupferlegierung beschichtet zur besseren Hitzeverteilung. Mit Packbeutel.

http://www.vaude.de/hps/client/vaude/public/hxfront/index.hbs/outdoor/de

Man undrar om kopparskiktet är tillräckligt tjockt för att göra någon skillnad sedan man slitit på det en del i analogi med vad Öringen vaskade fram några inlägg tidigare.

Thure
[Ändrat av thureb 2006-12-19 kl 16:59]
 
Re: Tillräckligt kopparlager?

thureb; sa:
Min tyska är klart rostig. Texten: 2,7 l
- Kochtopf - Mit einrastendem Henkel. Der Deckel mit Klappgriffen kann als Pfanne benutzt werden. Die Böden sind außen mit einer Kupferlegierung beschichtet zur besseren Hitzeverteilung. Mit Packbeutel.
[

Det säger inget om hur tjock kopparen är. Den engelska versionen är:
- steel pot -
With attachable handle that clicks into place. Copper clad stainless steel pot with frying lid pan. Copper clad bottom distributes heat evenly. Stuffsack included.

"clad" (cladding) innebär endast att det är två sammansmälta lager av metaller ( http://en.wikipedia.org/wiki/Cladding). Troligtvis något liknande kökskastruller med koppar i botten!?

Jag har också sökt på nätet efter återförsäljare i Stockholmstrakten ... eller i vart fall mellansverige. Någon som känner till någon som kan tänkas sälja??
 
Så länge det är seriösa tillverkare och/eller återförsäljare kan man ju alltid gå tillbaka med skiten och få pluringen åter om det inte skulle tåla friluftslivet.
Den lär ju garanterat bli väldigt oplan i botten, det säger mig iaf erfarenheter av samma marerial på vanlig spis, men alla kök som jag vet har inget problem med det då de är trebenta, och lägerelden kan man möblera om.

Normarks hemsida säger 150 kronor, vilket är väldigt billigt om det är bättre än dussal. Mystiskt dock, ingen storleksangivelse annat än möjligen 10+.
[Ändrat av estetdrägg 2006-12-19 kl 21:53]
 
estetdrägg; sa:
Så länge det är seriösa tillverkare och/eller återförsäljare kan man ju alltid gå tillbaka med skiten och få pluringen åter om det inte skulle tåla friluftslivet.
Den lär ju garanterat bli väldigt oplan i botten, det säger mig iaf erfarenheter av samma marerial på vanlig spis, men alla kök som jag vet har inget problem med det då de är trebenta, och lägerelden kan man möblera om.

Normarks hemsida säger 150 kronor, vilket är väldigt billigt om det är bättre än dussal. Mystiskt dock, ingen storleksangivelse annat än möjligen 10+.
[Ändrat av estetdrägg 2006-12-19 kl 21:53]

430 kronor på artikelnummer 38067 'Edelstahl-Kochtopf Gr.3'
Största storleken antar jag.

Knapp information men det verkar stämma ungefär med
den här affären
 
Jag antar att det är stora, jag kollade med en tysk sida och då låg priset på 22.52 euro (204 kr) för 1.7 liters varianten. Frågan är ju bara vilken man vill ha, hur mycket panna som hälst vill man ju inte släpa på men å andra sidan svår man ju hela tiden över trangias förbenade pygmepannor, jag käkar ensam vad som rymms i stora kärlet i deras 25a (om man räknar med det att man ska kunna röra lite i maten också).
 
Värmespridare?

Boots; sa:
En liten annan frågeställning möjligen:

Två kastruller med samma volym, en i aluminium och en i koppar. De väger lika mycket (vikten ofta intressant i dessa sammanhang) vilket innebär att aluminiumkastrullen har ca 3 ggr tjockare väggar. Vilken ger jämnast värme?

Erfarenheterna hemifrån köket är ju entydiga, det räcker inte med materialet (koppar aluminium etc), det måste vara rätt tjockt och därmed tungt också om det ska fungera bra...
En annan typ av lösning är att hitta en lämplig yttre värmespridare (till lätt buckliga kastrullbottnar).
Tätvävt metallnät? Kanske i ett par lager?
Rätt lösning borde kunna vara nästan gratis (alltså ointressant för tillverkarna).
Någon som har idéer?

/Lasse
 
När man skall ha jämn värme på en gasspis brukar man ha en tvålagers plåtlåda med en total tjocklek på ett par millimeter.
Själv blev jag nyfiken och adderade ett gammalt konservburkslock/botten i järnplåt till friluftsköket.

Gamla MSR-kök hade en "simmering plate" med sig, av samma enkla konstruktion. Min plåt väger 11 g. Det sprider värmen och tillåter inkokning utan fastbränning. Att den är gratis skadar inte.

go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristianMattiasson nya kärl och gas? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.