Koppar/rostfri-kärl?

Hemma lagar jag gärna och helst mat i kopparkärl med rostfritt på insidan. Finns det ingen som har gjort nått liknande duossal fast med koppar på utsidan istället, förutom bättre värmeledning borde de ju bli sjukt snygga! Inte lika lätta jag vet men gillar man god mat och gör annat än bara värmer frystorkat så kan det vara värt. 10-20 extra gram i en sådan panna/kastrull är inte mycket om man lägger vikt på råvaror istället för frystorkat!

Nån som vet?
 
Jag vann för ca 25 år sedan en ”SGS Jägarpanna” i ”äkta koppar med förtennt insida”. Jag har i ärlighetens namn aldrig använt Jägarpannan utan den står som prydnad på ett av mina fotogenkök i ”campingkökssamlingen”.

SGS Jägarpannan är nog inte avsedd att laga mat i, utan är nog gjord för att koka kaffe/te/glögg i, för det finns en liten mugg som utgör lock. Dessutom har Jägarpannan en liten pip. Sedan följde det med en krok och en ca 1 meter lång kedja att hänga upp pannan i över en öppen eld.

Bild finns på sista sidan i detta dokument http://www.mellanskog.se/Documents/tidningen/2006-1.pdf (jag hittade ingen bättre bild)

Per Brune
 
Nja, inte precis vad jag tänkt mig, jag jagar framföralt ett kärl som skulle kunna ersätta det stora kärlet i ett trangia 25. Och inte förtennad insida utan en kompositkonstruktion med koppar och rostfritt stål. Jag vet att det går rent tekniskt då jag har en vanlig stekpanna i den materialmixen här hemma.

Kanske jag bara har för höga krav på utrustningen...

...nåja isf. är jag långt ifrån ensam här på utsidan.
 
Jag har inga data som styrker det men mina kopparpannor hemma är grymt mycket effektivare än aluvarianterna när jag har dem på spisen.
 
En liten annan frågeställning möjligen:

Två kastruller med samma volym, en i aluminium och en i koppar. De väger lika mycket (vikten ofta intressant i dessa sammanhang) vilket innebär att aluminiumkastrullen har ca 3 ggr tjockare väggar. Vilken ger jämnast värme?
 
Boots; sa:
En liten annan frågeställning möjligen:

Två kastruller med samma volym, en i aluminium och en i koppar. De väger lika mycket (vikten ofta intressant i dessa sammanhang) vilket innebär att aluminiumkastrullen har ca 3 ggr tjockare väggar. Vilken ger jämnast värme?

Jag är väl medveten om att det skulle bli tyngre kärl på detta sätt, men det är hela tiden en avvägning.
Sen har vi ju aspekten av att det på en längre tur faktisk kanske tjänar in sig då lika värmeledande och jämnfördelande kärl i de båda materialen kräver olika mycket bränsle för själva uppvärmningen av kärlet (dvs det som inte går in i maten utan som man förlorar i att värma upp ett kärl som sedan svalnar av efter användning). På en vintertur borde väl detta bli mer betydelsefullt.
Hur stor denna andra aspekt är vet jag inte, någon som har rätta kunskaper för att filura ut detta?

Jag skulle gilla sådanan kärl inte för deras värmeledning/fördelning kontra viktförhållande, utan för deras underbara matlagningsegenskaper; värmeledning/fördelning kontra "reaktionstid" (hur fort reglering av värmen utanför kärlet märks i kärlet). Detta är ju en av anledningar till att många proffesionella kockar föredrar gaspisar och kopparkärl, de har störst kontroll (dock är det ju även lynnigare).
Motsatsen borde väl vara rejäla gjutjärngrytor, långt ifrån lynniga!

Sen är det ju svårt att motstå den enormt fina patinan som kopparkärl får efter en tids användning. Allt är ju inte siffror och effektivitet där ute, mycket handlar om känsla! (kåtor eller stjärnhimmel istället för "riktiga" tält, öppen eld istället för div brännare och kök, pinnar istället för metalbestick osv osv)
 
I går kväll satt jag på dass (i sammanhanget väldigt avgörande information) och bläddrade i en gammal Vaude-katalog. Där såg jag ett stekpanne/kokkärlskombo i rostfritt och koppar. Inte helt kopparklädd dock utan botten och ett par centimeter upp längs sidan. Borde ju gå att hitta info på nätet.

#######
1,7 liter kokkärl 600 gram
0.7 liter (antar jag vara stekpanna) 400 gram
[Ändrat av lapetter 2006-12-19 kl 11:45]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
KristianMattiasson nya kärl och gas? Friluftsmat 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.