Kondensfritt vintertält, finns det?

eVent-väv

Exped Vega, eVent-väv som "andas". En vän till mig har ett Vega och enligt honom är det ett mycket tort tält i alla fal ned till -10 grader. Bättre än Keron.
 
Exped Vega, eVent-väv som "andas". En vän till mig har ett Vega och enligt honom är det ett mycket tort tält i alla fal ned till -10 grader. Bättre än Keron.

Är det verkligen ett vintertält? Ser mer ut som ett tarptent. Dock säger Exped att det ska tåla mycket vind. Någon som testat detta tält?
 
förlåt den okunnige

vad är ett vintertält?
Jag menar, vad skiljer ett vintertält från ett "vanligt" tält?


BZ/
 
vad är ett vintertält?
Jag menar, vad skiljer ett vintertält från ett "vanligt" tält?


BZ/

De mest kritiska egenskaperna hos ett bra vintertält är enligt min mening: enkel hantering med handskar, tål stor snöbelastning, ventilation högt placerad så att den inte drevar igen. Vindtåligt. Detta ställs på sin spets i oskyddade lägen som på fjället.

Dessutom brukar det vara önskvärt med stora utrymmen, både för utrustning/matlagning och för att bo eftersom man tillbringar mer tid inuti tältet på vintertur.

På skogstur är kraven annorlunda och man kan nog använda ungefär vad som helst. Själv sover jag gärna i sovgropp i vinterskogsterräng :).

//J
 
:)

OK Tack!
Trodde för ett ögonblick att de hade hittat på något nytt.
Men det är alltså ett tält som tål det man utsätter det för och går att hantera i den givna situationen.
Då vet jag :)

BZ/
 
Nja fullt så enkelt är det inte, operatören måste även i mörker och blåst kunna resa bivacken utan att tappa tältduken, det kräver övning.........
Att tumvantarna måste vara på hela tiden vet väl alla.....
 
ahaa

Nja fullt så enkelt är det inte, operatören måste även i mörker och blåst kunna resa bivacken utan att tappa tältduken, det kräver övning.........
Att tumvantarna måste vara på hela tiden vet väl alla.....

Så ett vintertält är ett tält där man övat på att använda det i en vintersituation. Men det är inte en ny sorts tält alltså :)

Undrar hur mycket kondens det blev i de gamla bomulstälten? Det bleve kanske is direkt?

BZ/
 
Något i den här stilen:

d24b0905b097bf9fe683874a15756545.jpg


Så blir det i en tältkåta bom/poly om man inte använder kamin utan bara liten öppen eld någon vecka när kalllare än minus 10 hela tiden.

Raskesven
 
Så ett vintertält är ett tält där man övat på att använda det i en vintersituation. (klipp)

BZ/


Detta blev ju nästan en filosofisk diskussion :).

Som min namne antyder så ska inte bara tältet uppfylla kravspecen utan även operatören.
Osäker dock om man kan hävda att ett tälts egenskaper förändras med operatören ;).
Kanske :)...

//J
 
Då kanske jag ska ta ner kriterierna lite. Jag är ute efter ett tält som tål lite snöstormar på fjället och ger så lite kondens som möjligt. Stora absider är ett plus men inget krav då jag oftast har utrustningen utanför tältet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Icke-vintertält på vinterjället? Bo och sova 4
Still Alive Vintertält Bo och sova 14
mmmarkus vintertält Bo och sova 3
mrbambocha Vintertält utanför huset (likt jurta)? Bo och sova 8
zzeezz Funderingar på vintertält (igen). Bo och sova 13
Vinylbrus Stabilt, självstagande vintertält för 2 personer Bo och sova 15
majjen Vilket vintertält? Bo och sova 9
mangas Vintertält Bo och sova 4
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Alucardi Finns kortare liggunderlag? Bo och sova 6
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
dabac Små myggnät, finns det? Bo och sova 5
såg Finns det tält med innetält större än 220? Bo och sova 8
plingon Finns det inte Expeed SynMat 9MW? Bo och sova 4
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Picea Finns det mjuka och hållbara liggunderlag? Bo och sova 11
TruckerLeffe finns de någon som egentligen känt av cold spots på sovsäck? Bo och sova 4
Ulvskog Många bra tältrecensioner finns här Bo och sova 0
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Jemael Finns dubbelsäck i lättvikt? Bo och sova 1
Öhrnell Enkel-dubbelvävshybrider - finns de? Bo och sova 8
gimholt Hilleberg Keron 4GT, var finns det? Bo och sova 5
johan5588 -Glider av liggunderlaget, finns det nåt motmedel ? Bo och sova 7
blomberger Sovsäck med dragkedjan på mitten, finns det? Bo och sova 4
Mike C Vilka HELT fristående tält finns? Bo och sova 17
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
Olaa Hur många sovsäcksmärken finns det? Bo och sova 8
bergenudd Var finns Mountain Hardwear Trango? Bo och sova 2
borgward Finns Exped i Sverige? Bo och sova 2
thewanderer Finns det ingen som äger ett Hilleberg Stalon ? Bo och sova 7
mothesta Sovsäck m. Gore-Tex, finns de??? Bo och sova 3
Niklas Östergren Bra mc-tält för södra europa, finns det? Bo och sova 0
scew Finns bergskilar??? Bo och sova 7

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.