Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kondensfritt vintertält, finns det?
- Trådstartare Davva2
- Start datum
Exped Vega, eVent-väv som "andas". En vän till mig har ett Vega och enligt honom är det ett mycket tort tält i alla fal ned till -10 grader. Bättre än Keron.
Är det verkligen ett vintertält? Ser mer ut som ett tarptent. Dock säger Exped att det ska tåla mycket vind. Någon som testat detta tält?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
vad är ett vintertält?
Jag menar, vad skiljer ett vintertält från ett "vanligt" tält?
BZ/
De mest kritiska egenskaperna hos ett bra vintertält är enligt min mening: enkel hantering med handskar, tål stor snöbelastning, ventilation högt placerad så att den inte drevar igen. Vindtåligt. Detta ställs på sin spets i oskyddade lägen som på fjället.
Dessutom brukar det vara önskvärt med stora utrymmen, både för utrustning/matlagning och för att bo eftersom man tillbringar mer tid inuti tältet på vintertur.
På skogstur är kraven annorlunda och man kan nog använda ungefär vad som helst. Själv sover jag gärna i sovgropp i vinterskogsterräng
//J
Nja fullt så enkelt är det inte, operatören måste även i mörker och blåst kunna resa bivacken utan att tappa tältduken, det kräver övning.........
Att tumvantarna måste vara på hela tiden vet väl alla.....
ahaa
Så ett vintertält är ett tält där man övat på att använda det i en vintersituation. Men det är inte en ny sorts tält alltså
Undrar hur mycket kondens det blev i de gamla bomulstälten? Det bleve kanske is direkt?
BZ/
Nja fullt så enkelt är det inte, operatören måste även i mörker och blåst kunna resa bivacken utan att tappa tältduken, det kräver övning.........
Så ett vintertält är ett tält där man övat på att använda det i en vintersituation. Men det är inte en ny sorts tält alltså
Undrar hur mycket kondens det blev i de gamla bomulstälten? Det bleve kanske is direkt?
BZ/
...
BZ/
Först märks det inte eftersom bomullen suger upp fukten. Men sen...
affärsidé
sen har man ett IS-hotell, och det är det många som betalar dyrt för att få sova i.
BZ/
Först märks det inte eftersom bomullen suger upp fukten. Men sen...
sen har man ett IS-hotell, och det är det många som betalar dyrt för att få sova i.
BZ/
Så ett vintertält är ett tält där man övat på att använda det i en vintersituation. (klipp)
BZ/
Detta blev ju nästan en filosofisk diskussion
Som min namne antyder så ska inte bara tältet uppfylla kravspecen utan även operatören.
Osäker dock om man kan hävda att ett tälts egenskaper förändras med operatören
Kanske
//J
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg