Kondenserad mjölk på tub

Tänkte bara kolla om det är någon som testat det? Gick runt och botaniserade bland mjölkprodukterna och rätt som det är så ser jag en tub med mjölk från Nestlé, blev lite konfunderad och tänkte att detta måste undersökas. Sökt på nätet men inte hittat speciellt mycket så nu vänder jag mig till allvetarna här för lite mer info. Kan tilläggas att jag numera bor i belgien där dom har en hel del märkliga mjölksorter.

bra alternativ

Jag använder alltid mjölk i kaffet, men det är krångligt att ta med sig mjölk i ett separat kärl vid utflykter. I Västafrika fanns det också kondenserad mjölk, men här hemma har jag inte hittat nån. Torrmjölk kan gå an. Jag minns att den kondenserade mjölken var god i starkt kaffe.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kondenserad mjölk är vanligt i många delar av världen, den innehåller mycket laktos och är ganska söt. I Sydamerika brukar man använda den för att göra en speciell kaka:

Alfajores

Ingredienser 4 portioner:
1 burk söt kondenserad mjölk
300 g smör eller margarin
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
3/4 dl florsocker
1 krm salt
3 msk kallt vatten
florsocker att strö över

Så här gör du:
Ta bort papperet på mjölkburken. Lägg burken oöppnad i en kastrull, täck med vatten. Koka burken i cirka 4 timmar! Fyll på med vatten efterhand. Skaka burken, om det inte skvalpar har mjölken förvandlats till kolakräm.
Kör övriga ingredienser i matberedare till en deg, låt vila i minst 1 timme.
Kavla ut degen och ta ut små runda kakor med till exempel ett snapsglas. Lägg dem på en papprad plåt, nagga en gång med en gaffel. Grädda mitt i ugnen i cirka 7 minuter i 200 grader.
Låt kakorna svalna. Öppna burken med kolakrämen. Lägg en klick på hälften av kakorna, lägg en kaka över. Pudra med lite florsocker.

Re: bra alternativ

christer49; sa:
Jag minns att den kondenserade mjölken var god i starkt kaffe.
Instämmer helt i att den är god i espresso och liknande. Smaken blir dock inte särskilt lik vanlig mjölk, men vad gör det? (Oxfilé smakar heller inte som vanlig mjölk)
Ironiskt dock, mjölkprodukter från Nestlé... hade de inget annat märke?

Man kan även ta en burk kondenserad mjölk och lägga i kokande vatten och låta den ligga där i 3 tim ung så stelnar innehållet och det blir som mjuk kola.

Det med tuben lät intressant. Ingen som har sett en sådan i Sverige?

Fet pulvermjölk

Nestlé gör även pulvermjölk som är bra i kaffe. I Norge säljs Viking Helmjölk, den har 3.5% fett, mycket bättre än den Svenska lätt-pulvermjölken. Men det smakar inte mjölk, eller oxfilé heller för den delen.

KLAGER; sa:
Kondenserad mjölk är vanligt i många delar av världen, den innehåller mycket laktos och är ganska söt. I Sydamerika brukar man använda den för att göra en speciell kaka:
Alfajores

Ska det inte vara Dulce de leche? Det är väl inte riktigt samma sak som kondenserad mjölk, eller?

Re: bra alternativ

christer49; sa:
Jag använder alltid mjölk i kaffet, men det är krångligt att ta med sig mjölk i ett separat kärl vid utflykter.

Jag brukar köpa "kaffemjölk" i små tetraförpackningar om cirka 5 cl (den typen som ibland finns vid kaffeautomater och personalrum så att säga). Dessa är hållbara i rumstemperatur och har ett par månaders hållbarhet. Man brukar kunna köpa dem på kontorsvarubutiker (Svanströms, Office etc). Dock tyvärr endast i rätt stora lådor om cirka 100 st. Nackdelen är givetvis att det blir en del skräp, men det tycker jag uppvägs av fördelen med någorlunda riktig mjölk i kaffet.

Doce de leite är den kokta version av kondenserad mjölk som beskrivs ovan.

Både Kondenserad mjölk och fet Nestlé pulver mjölk hittas i Sverige i "invandrarbutiker". Dock har jag bara sett kondenserad mjölk i burk, inte på tub.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips