Kompremering av tält?

Hej!

Ere någon som känner till om det är olämpligt att pula ned sitt tält i en kompretionspåse då man släpar runt på det?
Är lycklig innehavare av ett hillebergtält men tycker att det gott kunde bli rejält mindre då det ligger o vilar i ryggan.

Mike

Jo det går väl bra, ta ur bågarna och pinnarna, förvara dem separat i ryggan, tex i sidofacken. Stuva ner tältet i påsen på samma vis som en sovsäck, dvs utan att vika eller rulla. För att vara redo vid fulväder är det bra att ha den ände du vill vända mot vinden utåt, så att du kan fästa en tältpinne redan innan du drar ut tältet. Komprimering med måtta är ingen fara, inte dra i spännremmarna så att fingrarna vitnar.. :) Hilleberg har f.ö. särskilt stora packpåsar just för att tälten ska vara lätta att få ner om de är blöta eller man har kalla fingrar etc.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tack.

Verkligen. Allt är super o top of the line, men kunde han inte ha kostat på ett par "kompremmar" dock?

pular ner´t bara ...

jag har fått lära mig att man bara ska pula ner ett tält i en påse, inte rulla och vika, vet ej om det är rätt eller fel men det funkar ok, så varför inte kompremering för att minska storleken också ?! pinnarna har jag alltid i ryggan men själv spänner jag fast tältet på topplocket. /Gunnar

Re: pular ner´t bara ...

CanMan; sa:
jag har fått lära mig att man bara ska pula ner ett tält i en påse, inte rulla och vika, vet ej om det är rätt eller fel men det funkar ok

Anledningen till att man inte ska rulla och vika tält och sovsäckar är för att undvika att belasta väven på samma ställen varje gång.

Men jag brukar vika ungefär likadant varje gång eftersom jag vill försöka undvika att ett blött yttertält blöter ner innertältet, eller att eventuell lerig mark lerar ner annat än tältgolvet.
Sen är det ju, som Jarl säger, bra att ha de "första" fästpunkterna lättilgängliga i påsens öppning.

Att komprimera tältet tycker jag fungerar utmärkt, men jag är å andra sidan inte superrädd om mitt tält.

Packa tältet så .....

Packa tältet så att det är förberett för att resas under sämsta tänkbara väderförhållanden.

Första fästpunkten skall, som tidigare påpekats, kika upp genom tältpåsens öppning.

Vintertid

Kan du behöva rymligare påsar för att få ner ditt isiga tält och din isiga sovsäck!
Sommartid har jag sällan påse till tältet, men det ligger högt och klart för resning i busväder.
Med bara det nödvändigaste i packningen blir det lite, lätt och rymligt.

Go tur

Johan K

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips