Komplicerad växlingsföljd..

Guest

Gäst
Räknade kuggarna på mina drev och slängde ihop medföljande tabell mha excel. Tyvärr så är inte färgskalan med så det blir inte så lätt att följa tabellen. Slutsatsen är iaf den att skall man dra igenom alla växlarna i rätt följd så blir det en hel del växlande. Dessutom mycket att hålla i huvudet.

Har 42, 34, 24 fram och 11, 13, 15, 18, 21, 24, 28 bak.






Växel Fram:Bak Ratio Ökning Tot ökning
1 1:1 0,86
2 1:2 1,00 16% 16%
3 1:3 1,14 14% 33%
4 2:1 1,21 6% 41%
5 1:4 1,33 10% 55%
6 2:2 1,42 7% 65%
7 3:1 1,50 6% 74%
8 1:5 1,60 7% 86%
9 2:9 1,62 1% 88%
10 3:2 1,75 8% 103%
11 1:6 1,85 6% 115%
12 2:4 1,89 2% 120%
13 3:3 2,00 6% 133%
14 1:7 2,18 9% 153%
15 2:5 2,27 4% 164%
16 3:4 2,33 3% 171%
17 2:6 2,62 12% 205%
18 3:5 2,80 7% 226%
19 2:7 3,09 10% 259%
20 3:6 3,23 5% 276%
21 3:7 3,82 18% 344%
 

Guest

Gäst
Äsch, det postade inlägget blev ju mkt värre än vad det såg ut att vara när jag skrev det. Dessutom så skall växel nr 9 ligga på klinga 2:3 och inget annat.
 
jo det är lite krångligt

Jo det är inte så som vissa tror att växlarna löper linjärt från lätt till trög. Sådant blir dock resultatet pga hur kransarna är gjorda. Om det är bra så man slipper byta framkrans oftare eller dåligt för att det hoppar för mycket är väl något för de vise.
Thomas.
 
hehe

Jakten på den optimala kadensen!

Jag kan avslöja att jag inte växlar 1-27 för att komma upp i maxfart... men varför behövs det då 27 växlar? =)

Själv släpper jag matten när jag kommer ut i skogen och kör enligt:

Stora drevet fram och de fyra-fem minsta bak - typ skogsväg, cykelväg o/e nerförsbackar.

Mittersta drevet fram och oftast alla utom det största bak - typ stigar, värre uppförsbackar och lite stökigare terräng.

Minsta drevet fram och de 4-5 största dreven bak - uppförsbackar typ slalombacke och nån enstaka riktigt stökig stig, alt. riktigt geggig terräng.

Allt för att behöva växla så lite som möjligt med framväxeln "mitt i" ett moment eller typ av sträcka.

/fort och länge
 

Guest

Gäst
Har själv precis gjort som så att jag skrivit ut en tabell med tre kolumner. I första kolumn har jag växel (1-21) i andra har jag hur spakarna skall stå och i tredje har jag utväxlingsskillnaden i procent. Papperet har jag sedan plastat in och tejpat fast på den framåtriktade och horisontala styrpinnen, det får precis plats.

Låt säga att du ligger på en viss hastighet och kanske är sugen på att öka endast ett steg. Ja då kan min tabell på styrpinnen vara bra att kika på.
 
Jag kör med den växel som ger mig bra kadens och kontroll för den situation jag befinner mig i. Fast känner du att du behöver regler eller liknande så kan väl ett papper vara bra.

/Mattias
 
Lösningen på era växlingsproblem finns faktiskt! 14 välar på ett reglage som täcker in alla växlar på en vanlig MTB. Kolla in Speedhub 500/14 på http://www.rohloffusa.com . Oj vad jag skulle vilja ha den! Lite i dyraste laget är den dock, ca 10kkr.

/U
 
Den som ovan skrivit vilka kransar han använder bör tänka på att det inte är bra att köra ytter-inner och inner-ytter eftersom de är extremlägen och sliter ganska bra.
Thomas.
 
Thompaa; sa:
Den som ovan skrivit vilka kransar han använder bör tänka på att det inte är bra att köra ytter-inner och inner-ytter eftersom de är extremlägen och sliter ganska bra.
Thomas.

Nu vet jag inte om du syftar på mitt meddelande men jag förtydligar iaf. då det var exakt det jag skrev.

Om man kört ett tag kommer växlandet och man behöver inte längre fundera över det. Anledningen till att jag skrev ner lite "regler" var för att komma fram till slutsatsen i mitt meddelande, som jag tycker är ett rätt bra tips om man jusst börjat fundera på växlarna och växlingsföljden.

had; sa:
Allt för att behöva växla så lite som möjligt med framväxeln "mitt i" ett moment eller typ av sträcka.

Det är annars lätt att bara använda bakväxeln när det börjar gå lite tyngre vilket ofta leder till två saker:
1. Man hamnar i extremläget ytter-inner vilket inte är bra för varken kedjan eller växlarna.
2. Man får slut eller börjar inse att man snart har slut växlar på bakväxeln, vilket resulterar i en inte lika smidig växling med framväxeln "mitt i" backen.

jaja...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.