Komplettera -13 sovsäck med lättare?

Jag funderade på om den här frågan hörde ihop med http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82701#post746317 men kom fram till att den nog hör hemma i en egen tråd ändå. Mod får slå ihop trådarna annars.

Jag har en Cumulus Panyan 600 som har en T-limit på -13grader. Jag sover för det mesta i underställ, och även med silkeslakan för att inte behöva tvätta sovsäcken lika ofta. Sovsäcken visade sig dock vara på tok för varm för sommarbruk och även vår och tidig höst. Men då jag vintertid hittils bara tältar i södra Sverige duger den gott igenom hela den kallaste årstiden.

Jag har tänkt komplettera med en lättare sovsäck, och har kollat på Liteline 300 som har en t-limit på 0 grader. Är detta för lite för fjällbruk i slutet på augusti / början på september? Bör jag satsa på Liteline 400 istället?

Jag tänker själv att 300 är bättre då jag ändå har ett lakan i som höjer temperaturen, och jag kan lägga på / ta på mig fleecetröja/dunjacka om det skulle bli för kallt ändå. Tänker jag fel, eller hur rekommenderar ni med mer expertis?

//Askel
 
Helt omöjligt att svara på utan att veta mer om dina förutsättningar - och knappt då heller. Statistiskt sett är det stor skillnad på killar och tjejer, och även olika åldrar. Tillkommer stora individuella skillnader.
Jag är rätt frusen av mig, men klarar mig (men inte mer) i LiteLine 400 ner till strax under nollan - OM jag sover vindskyddat och har ullfrottéunderställ, dito strumpor och balaclava på mig, samt ett bra liggunderlag. Alltså absolut inga marginaler för en tunnare sovsäck under en septembertur i fjällen.
Men jag har (manliga) kompisar, som verkar trivas helt OK med +/-0-klassade säckar..
 
Jag har liknande erfarenhet. Min 3-säsongs säck är en Marmot Pinnacle som har TLimit -12,2C. Till den har jag kompletterat med en Marmot Hydrogen (TLimit -1,2C) för de varmare nätterna. Själv är jag lite frusen på nätterna och har hellre en lite för varm sovsäck än fryser, dessutom är det ganska enkelt att öppna och ventilera en för varm sovsäck.
I somras var det runt +3 till +5 grader på nätterna när jag vandrade på Hardangervidda och valde medvetet min Hydrogen för att testa den under lite kyligare förhållanden. Min erfarenhet blev att jag sover bekvämt i den med bara silkeslakan och tunt underställ ner till som lägst några plusgrader, men om natttemperaturen riskerar sjunka under nollan (ex slutet av augusti i fjällen) blir förstahandsvalet min Pinnacle.

Tittar man på fyllnadsvikterna ligger Marmot Hydrogen mellan LiteLine 300 och LiteLine 400 med samma dunkvalitet. Mitt tips är att satsa på LiteLine 400 om du tänkt använda den i fjällen, alternativt LiteLine 300 för enbart låglandsbruk (om det är ytterligare en Cumulus säck du söker) som komplettering till den varmare sovsäck du redan har.
 
Ja det låter ju nästan som att jag borde satsa på lite varmare. De flesta turer görs dock söderut och bara en tur om året i fjällmiljö. Jag funderar oxå lite på Quilt 350 som motsvarar liteline 400 i temperatur. Jag har dock aldrig använt quilt innan så jag vet inte om jag vågar ta steget även om jag vart nyfiken på det ett tag :)
 
Beakta även på hur du vill sova, då LiteLine serien är betydligt mer klaustrofobiskt skuren än den Panyam du tidigare har. Själv vill jag kunna vända mig i säcken och sover mest på sida, varför jag undviker allt för trånga sovsäckar
 
Beakta även på hur du vill sova, då LiteLine serien är betydligt mer klaustrofobiskt skuren än den Panyam du tidigare har. Själv vill jag kunna vända mig i säcken och sover mest på sida, varför jag undviker allt för trånga sovsäckar

Det hade jag ingen aning om. Jag snurrar väldigt mycket när jag sover, och sover oftast på någon sida. Då kanske jag borde ta mig en funderare på om Liteline verkligen är rätt för mig.
 
Det hade jag ingen aning om. Jag snurrar väldigt mycket när jag sover, och sover oftast på någon sida. Då kanske jag borde ta mig en funderare på om Liteline verkligen är rätt för mig.

Att optimera vikten på de lättaste säckarna genom tight skärning är något de flesta tillverkarna tillämpar, så det gäller att vara vaksam och inte bara titta på temperaturvärden och vikt. Du känner ju till hur den Panyam 600 du har idag fungerar för dig vilket underlättar och ger dig en bra referens när du väljer en ny sovsäck. Tittar man under specifikationerna anger Cumulus måtten till 190/80/55cm (ligglängd/axelvidd/fotvidd) för Panyam 600 (motsvarande för LiteLine 400 är 185/77/51cm - mycket förvånande att de även reducerat ligglängden för att optimera viktsiffran(!)). Andra tillverkare anger även vidd över höft vilket kan vara intressant om man som jag gärna vill sova på sidan med benen lätt uppdragna inuti säcken.
 
Lite line 300

Jag har själv en lite line 300. Tror det skulle vara optimalt för dig. För mig funkar den till någon minus i tält, med underställ. Nästan så jag upplever den för varm ibland på sommaren. Jag rör mig mycket under natten men då är det med sovsäcken och inte i. Skulle det vara risk för väldigt kallt väder i fjällen under september så har du ju den gamla.
 
Det är enormt olika vad som passar den enskilda individen.
Jag har en quilt (kan rekommenderas till den som snurrar och rör sig mycket) för +10 grader C som jag använt och sovit gott med helt ned i minusgrader. Då med tunn fleecetröja, tunna merino långkalsonger och strumpor.
Använder den quilten till allt av tresäsongturer, inklusive på fjället, men de flesta bör ha något varmare.
 
Tittar man under specifikationerna anger Cumulus måtten till 190/80/55cm (ligglängd/axelvidd/fotvidd) för Panyam 600 (motsvarande för LiteLine 400 är 185/77/51cm - mycket förvånande att de även

Om man är normalbyggd, ungefär hur lång kan man vara och fortfarande få plats i LiteLine 400 på ett bekvämt sätt?
 
Om man är normalbyggd, ungefär hur lång kan man vara och fortfarande få plats i LiteLine 400 på ett bekvämt sätt?

Helt individuellt, men ett tips är att du tar ett måttband och mäter dig själv över ex axlar, höft, fötter. Längdmässigt anger de 185cm max, och då tycker jag att du bör har minst några cm marginal till din egen kroppslängd. Jag har själv en Caravan Sarek 900 som anges till ligglängd 190cm, men är själv någon cm längre. Detta funkade inte speciellt bra och blev rejält trångt (obekvämt) kyliga nätter när jag behövde krypa ner helt säcken, dessutom pressades loftet ihop över axlar och fötter vilket innebar sämre isolering på dessa punkter. Själv skaffade jag en längre säck (Marmot Pinnacle Long) med ligglängd 198cm som fungerar perfekt för mig och Caravan säcken har min hustru tagit över med stor uppskattning.:)
En annan aspekt att fundera på när man skaffar en dyr dunsäck är att den kommer att fungera fint över 20 år framöver om man sköter den väl. Fundera över hur din egen kroppsform kommer att ändras över den tiden?;)

Sedan självklart det givna valet om du är i-vändare eller med-vändare. Själv är jag i-vändare och föredrar en sovsäck som der mig marginal att röra mig i säcken (dvs inte med säcken).
 
:cool:
En annan aspekt att fundera på när man skaffar en dyr dunsäck är att den kommer att fungera fint över 20 år framöver om man sköter den väl. Fundera över hur din egen kroppsform kommer att ändras över den tiden?;)
Tack för input. Självfallet kommer jag att vara bredare över axlarna och ha smalare midja om 20 år :cool:
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.